Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nästan 2 milj i skulder förstör vårt liv

Jag tror du blandar ihop lite. Vid skuldsanering får du en fastställd betalplan med en viss summa som ska betalas varje månad i 5 år (undantaget de två betalningsfria månaderna/år). Har man särskilda skäl kan betalplanen bli kortare än 5 år. Vid löneutmätning däremot kan man få antingen ett belopp per månad som dras från lönen, eller ett maxbeslut som innebär att allt över förbehållet dras.

För att få skuldsanering bör man inte äga någon fastighet med övervärde (att värdet överstiger belåningsgraden). Kan bli svårt att få då om man ärver ett hus. Tror nog de vill se att man säljer och betalar skulder, inte skuldsätter sig mer.

Ja, jag blandade nog ihop det. Tack för förklaringen.

Förhoppningen är väl att vi ska slippa utmätning/sanering och kunna lösa en större del av mina lån genom att ta ett gemensamt lån på fastigheten. Det är min sambo som ärver fastigheten och jag som står för merparten av lånen. Men hon borde väl kunna ta ett lån med fastigheten som säkerhet och mig som medlånetagare, typ svea skuldfinansiering eller liknande. Eller hur kan man göra?

Ja, jag blandade nog ihop det. Tack för förklaringen.

Förhoppningen är väl att vi ska slippa utmätning/sanering och kunna lösa en större del av mina lån genom att ta ett gemensamt lån på fastigheten. Det är min sambo som ärver fastigheten och jag som står för merparten av lånen. Men hon borde väl kunna ta ett lån med fastigheten som säkerhet och mig som medlånetagare, typ svea skuldfinansiering eller liknande. Eller hur kan man göra?
Varför säljer ni inte den ärvda fastigheten och betalar av skulder istället för att belåna er ännu mer.?

Varför säljer ni inte den ärvda fastigheten och betalar av skulder istället för att belåna er ännu mer.?

Den har ett högt affektionsvärde för min sambos familj så kan inte sälja den. Tanken är ju inte att belåna oss mer utan att lösa en större del av vår 1,5 milj skuld och få ned månadskostnaden från 30k/mån till något mer hanterbart. Ett större bolån till max 10% ränta kan jag utan problem hantera med min lön. Är det fel att tänka så?

Den har ett högt affektionsvärde för min sambos familj så kan inte sälja den. Tanken är ju inte att belåna oss mer utan att lösa en större del av vår 1,5 milj skuld och få ned månadskostnaden från 30k/mån till något mer hanterbart. Ett större bolån till max 10% ränta kan jag utan problem hantera med min lön. Är det fel att tänka så?
Nej, det låter genomtänkt men tänkte om ni inte ska bo i fastigheten så hade det varit smartare att sälja den istället för att ta mer lån.
Affektionsvärdet är såklart svårt att bortse från.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp