Nästa steg efter lånelöfte ?

Hej,
Har nyligen ansökt och fått ett beviljat lånelöfte hos en större bank.

Följande steg skriver dem:
1. Boka in en ekonomisk genomgång
Att investera i ny bostad påverkar din ekonomi. Vi bokar in ett digitalt möte där vi går igenom hela din ekonomi. Meddela mig om du vill bli kontaktad förmiddag eller eftermiddag.

2. Du har vunnit budgivningen!
Dags att aktivera ditt lånelöfte och kontakta oss på tfn så granskar vi föreningens ekonomi. Du ska känna dig trygg vid kontraktsskrivning, vi säkerställer att vi kan ta lägenheten som säkerhet. Du får ett OK från oss.

...osv

Punkt 1) undrar jag vad det gäller, dem pratar om "kontoupplägg" osv.
Kommer dem sitta digitalt och be mig gå igenom mina transaktioner etc?
eller vad är denna övning?

Jag tror att de vill se din "budget", men inte snoka vart du handlar eller spenderar. Det är nog det klassiska inkomst, antal barn, civilstånd, andra krediter, antalet bilar, kostnader för drift av ny bostad, försäkringar.
De flesta banker vill att man skall klara "stress testet", vilket är en 7% ränta + den amorteringstakt som är aktuell för dig (1-2-3 % beroende på % lån av bostadens värde samt hur stor din/er inkomst är i förhållande till lånet).

Kolla med diverse räknesnurror som finns för bolån så att du får en bra bild av läget. Nu har du ju lånelöfte redan så det skall inte vara några överraskningar, så de vill nog bara vara snälla och hjälpa dig med budgeten och kanske försöka övertyga dig i samma veva att månadsspara i deras fonder eller köpa ytterliggare tjänster och produkter.

Jag frågade faktiskt om detta var en "budget diskussion" men då sa han "näe handlar mer om kontoupplägg"
har begärt ett förtydligande från dem men uppskattar om någon har gjort något liknande och kan lämna inspel.

Kontoupplägg doftar merfösäljning, alltså de vill pracka på dig mer tjänster och produkter. Min bästa gissning.

Jag frågade faktiskt om detta var en "budget diskussion" men då sa han "näe handlar mer om kontoupplägg"
har begärt ett förtydligande från dem men uppskattar om någon har gjort något liknande och kan lämna inspel.
När banker brukar fråga om man vill vara ”premium”, ”guld” eller ”silverkund” brukar kallas för ”vi kikar lite på ditt kontoupplägg”. Flytta över sparande, lönekonto, tjänstepension, månadssparande i en dyr skräpfond, kreditkort osv.

Svaret kom :
"Hej,
Mötet avser att genomföra bankflytt, sätta upp konton samt en generell genomgång av er ekonomi där man bland annat går igenom sparande."

- jag har inte haft något sparande i år (hade dock förra året) skulle vilja förstå mer om detta

Svaret kom :
"Hej,
Mötet avser att genomföra bankflytt, sätta upp konton samt en generell genomgång av er ekonomi där man bland annat går igenom sparande."

- jag har inte haft något sparande i år (hade dock förra året) skulle vilja förstå mer om detta
Doftar ju merförsäljning lång väg. I princip alla kör väl idag ISK sparkonto. Har man inte tid att sätta sig in i saker och ting så kan man investera några hundralappar här och där i olika fonder. Undvik att sätta in och ta ut alltför ofta då kontot är vinstskattbefriat, men beskattas årligen med någon procent på totalvärdet av det man haft på kontot.Sparar hela barnbidraget åt barnen på det sättet med 2650 in varje månad som delas upp på halvdussinet fonder. Det blir nog en bra lägenhetsinsats om något decennium.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp