- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Det är off-topic i den här tråden.Enklast är väl att betala på skulden även om jag vet att det inte är din grej
Det är off-topic i den här tråden.Enklast är väl att betala på skulden även om jag vet att det inte är din grej
Man får inte driva företag under den tiden som utredning om personlig konkurs pågår, när den är avslutad, så är det fritt fram igen. Den här typen av näringsförbud varar inte i evigheter. Det är direkt felaktigt att skriva att TS måste avveckla AB. Formellt sett tar en konkursförvaltare över AB för att se om det finns några tillgångar och/eller om andelar i bolaget går att sälja.Jag kollade. Ja. Du får avveckla det, du får inte driva näringsverksamhet.
Då lutar det mer åt grannlandsflytt av firman.Jag kollade. Ja. Du får avveckla det, du får inte driva näringsverksamhet.
Jag förstår, tack. Jag får kontakta dom som lägger ut info på kfms hemsida och be dom rätta tillMan får inte driva företag under den tiden som utredning om personlig konkurs pågår, när den är avslutad, så är det fritt fram igen. Den här typen av näringsförbud varar inte i evigheter. Det är direkt felaktigt att skriva att TS måste avveckla AB. Formellt sett tar en konkursförvaltare över AB för att se om det finns några tillgångar och/eller om andelar i bolaget går att sälja.
Nej gör inte det, @Lize Sa precis att det var fel. Är bara att köra på.Då lutar det mer åt grannlandsflytt av firman.
Nej gör inte det, @Lize Sa precis att det var fel. Är bara att köra på.
Jag sa inte det, det är du som tolkar det så. Du är själv väldigt noga med att påpeka exempelvis skillnaden mellan löneutmätning och utmätning, samma gör jag när man är inne på områden som jag behärskar. Det är stor skillnad mellan att man blir tvingad att avveckla ett AB till att en konkursförvaltare tar över under en begränsad period, det är inte bara en "teknikalitet".Nej gör inte det, @Lize Sa precis att det var fel. Är bara att köra på.
Ja så länge TS har näringsförbud så stämmer det, om TS inte har begått någon brottslig handling eller har skatteskulder, så är enklare personliga konkurser oftast avklarade efter 6 månader och då råder inte längre näringsförbud, även om skulderna kvarstår.Jag förstår, tack. Jag får kontakta dom som lägger ut info på kfms hemsida och be dom rätta till
Tolkade att man skrev avveckla som att man menade avveckla.
![]()
Näringsförbud
En person som har näringsförbud får inte driva företag, vara bolagsman i handelsbolag, ledamot i en aktiebolagsstyrelse eller teckna firma i ett bolag...kronofogden.se
"Näringsförbud innebär helt enkelt att personen omedelbart måste sluta med all näringsverksamhet. Hen måste avveckla eventuella uppdrag och får inte starta en ny verksamhet. Detta gäller också om det är fråga om ett tillfälligt förbud."
Beslutas det om näringsförbud så är det näringsförbud oavsett, och då gäller då inte infon på kfms hemsida som jag förstår det.Det är lite otydligt vad som gäller med näringsförbud dock. Om det avser skatteskulder ska det automatiskt bli i tre år, men om det är en privat borgenär som begär en i konkurs är det inte lika glasklart. Och jag fattar inte varför det ska bli aktuellt om skulden inte är företagsrelaterad heller.
Jag sa inte det, det är du som tolkar det så. Du är själv väldigt noga med att påpeka exempelvis skillnaden mellan löneutmätning och utmätning, samma gör jag när man är inne på områden som jag behärskar. Det är stor skillnad mellan att man blir tvingad att avveckla ett AB till att en konkursförvaltare tar över under en begränsad period, det är inte bara en "teknikalitet".