Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Näringsförbud och AB

Jag kollade. Ja. Du får avveckla det, du får inte driva näringsverksamhet.
Man får inte driva företag under den tiden som utredning om personlig konkurs pågår, när den är avslutad, så är det fritt fram igen. Den här typen av näringsförbud varar inte i evigheter. Det är direkt felaktigt att skriva att TS måste avveckla AB. Formellt sett tar en konkursförvaltare över AB för att se om det finns några tillgångar och/eller om andelar i bolaget går att sälja.

Man får inte driva företag under den tiden som utredning om personlig konkurs pågår, när den är avslutad, så är det fritt fram igen. Den här typen av näringsförbud varar inte i evigheter. Det är direkt felaktigt att skriva att TS måste avveckla AB. Formellt sett tar en konkursförvaltare över AB för att se om det finns några tillgångar och/eller om andelar i bolaget går att sälja.
Jag förstår, tack. Jag får kontakta dom som lägger ut info på kfms hemsida och be dom rätta till

Tolkade att man skrev avveckla som att man menade avveckla.

"Näringsförbud innebär helt enkelt att personen omedelbart måste sluta med all näringsverksamhet. Hen måste avveckla eventuella uppdrag och får inte starta en ny verksamhet. Detta gäller också om det är fråga om ett tillfälligt förbud."

Nej gör inte det, @Lize Sa precis att det var fel. Är bara att köra på.

Det är lite otydligt vad som gäller med näringsförbud dock. Om det avser skatteskulder ska det automatiskt bli i tre år, men om det är en privat borgenär som begär en i konkurs är det inte lika glasklart. Och jag fattar inte varför det ska bli aktuellt om skulden inte är företagsrelaterad heller.

Nej gör inte det, @Lize Sa precis att det var fel. Är bara att köra på.
Jag sa inte det, det är du som tolkar det så. Du är själv väldigt noga med att påpeka exempelvis skillnaden mellan löneutmätning och utmätning, samma gör jag när man är inne på områden som jag behärskar. Det är stor skillnad mellan att man blir tvingad att avveckla ett AB till att en konkursförvaltare tar över under en begränsad period, det är inte bara en "teknikalitet".

Jag förstår, tack. Jag får kontakta dom som lägger ut info på kfms hemsida och be dom rätta till

Tolkade att man skrev avveckla som att man menade avveckla.

"Näringsförbud innebär helt enkelt att personen omedelbart måste sluta med all näringsverksamhet. Hen måste avveckla eventuella uppdrag och får inte starta en ny verksamhet. Detta gäller också om det är fråga om ett tillfälligt förbud."
Ja så länge TS har näringsförbud så stämmer det, om TS inte har begått någon brottslig handling eller har skatteskulder, så är enklare personliga konkurser oftast avklarade efter 6 månader och då råder inte längre näringsförbud, även om skulderna kvarstår.

Det är lite otydligt vad som gäller med näringsförbud dock. Om det avser skatteskulder ska det automatiskt bli i tre år, men om det är en privat borgenär som begär en i konkurs är det inte lika glasklart. Och jag fattar inte varför det ska bli aktuellt om skulden inte är företagsrelaterad heller.
Beslutas det om näringsförbud så är det näringsförbud oavsett, och då gäller då inte infon på kfms hemsida som jag förstår det.

Jag sa inte det, det är du som tolkar det så. Du är själv väldigt noga med att påpeka exempelvis skillnaden mellan löneutmätning och utmätning, samma gör jag när man är inne på områden som jag behärskar. Det är stor skillnad mellan att man blir tvingad att avveckla ett AB till att en konkursförvaltare tar över under en begränsad period, det är inte bara en "teknikalitet".

Toppenbra.

Ts skrev bla "och därefter försätts i personlig konkurs med påföljande näringsförbud." Och då svarade jag kring näringsförbudet och vad det stod om det.
Om det blir näringsförbud eller inte är en annan fråga, jag uppfattade att frågan gällde vad som gällde i näringsförbud men det var tydligen fel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp