Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När slutar påminnelserna komma?

Förra månaden så gick det inte trolla längre med mina räkningar.
Detta till stor del är att jag för tillfället är sjukskriven.

Men jag har bara väntat in den dagen jag skulle få ta beslutet att släppa räkningar.
Det känns inte bra i själen att göra detta.
Som människa vill jag alltid göra rätt för mig.
Så jag har kämpat för att kunna betala alla mina räkningar.
Men har hela tiden vetat att dagen kommer då det inte går längre.

I augusti ansökte jag på eget bevåg skuldsanering och fick i början av december inledande.

November, så var min första månad som jag släppte några räkningar. Detta för att det gick inte ihop för mig ekonomiskt.

Jag såg scenariot att få börja med löneutmätning.

När jag fick inledande så hade jag inte hunnit få en enda påminnelse, då inledande kom endast dagar efter jag hoppat över räkningar.

Jag funderar på följande.

När mitt namn publicerades i poit, så "borde" väl de som jag är skyldig pengar tagit del av den informationen att jag ansöker om skuldsanering?

Jag hamnade verkligen i skarven mellan att bestämma mig för att ge upp och släppa räkningar och inledande.

Min huvudfråga eller huvudfrågor är:

Hur länge tror ni att mina långivare kommer söka mig via telefonsamtal (svarar inte), sms samt brev?

Borde inte de förstå, att jag har inledande och att de skall ha anmält min skuld till KFM?

Om någon har samma erfarenhet som mig, så får ni gärna hjälpa mig att reda ut mina tankar.

Tacksam för hjälp

Förra månaden så gick det inte trolla längre med mina räkningar.
Detta till stor del är att jag för tillfället är sjukskriven.

Men jag har bara väntat in den dagen jag skulle få ta beslutet att släppa räkningar.
Det känns inte bra i själen att göra detta.
Som människa vill jag alltid göra rätt för mig.
Så jag har kämpat för att kunna betala alla mina räkningar.
Men har hela tiden vetat att dagen kommer då det inte går längre.

I augusti ansökte jag på eget bevåg skuldsanering och fick i början av december inledande.

November, så var min första månad som jag släppte några räkningar. Detta för att det gick inte ihop för mig ekonomiskt.

Jag såg scenariot att få börja med löneutmätning.

När jag fick inledande så hade jag inte hunnit få en enda påminnelse, då inledande kom endast dagar efter jag hoppat över räkningar.

Jag funderar på följande.

När mitt namn publicerades i poit, så "borde" väl de som jag är skyldig pengar tagit del av den informationen att jag ansöker om skuldsanering?

Jag hamnade verkligen i skarven mellan att bestämma mig för att ge upp och släppa räkningar och inledande.

Min huvudfråga eller huvudfrågor är:

Hur länge tror ni att mina långivare kommer söka mig via telefonsamtal (svarar inte), sms samt brev?

Borde inte de förstå, att jag har inledande och att de skall ha anmält min skuld till KFM?

Om någon har samma erfarenhet som mig, så får ni gärna hjälpa mig att reda ut mina tankar.

Tacksam för hjälp

För mig tog det inte så lång tid men det har hänt att det kommit papper om att något annat företag tagit över skulden även under min skuldsanering. Bry dig inte bara riv, kasta sms. Blockera de nr du vet som rör sig om lån

För mig tog det inte så lång tid men det har hänt att det kommit papper om att något annat företag tagit över skulden även under min skuldsanering. Bry dig inte bara riv, kasta sms. Blockera de nr du vet som rör sig om lån

Jag vågar nog inte riva någon påminnelse, men lägger de på en säker plats där jag slipper se dem och påminnas. ;)
Telefonsamtalen så kollar jag alltid upp numret och blockerar.
Men de har många nummer som de ringer från.
Ferratum är värst.
Många telefonsamtal, sms och idag brev i brevlådan.

Jag vågar nog inte riva någon påminnelse, men lägger de på en säker plats där jag slipper se dem och påminnas. ;)
Telefonsamtalen så kollar jag alltid upp numret och blockerar.
Men de har många nummer som de ringer från.
Ferratum är värst.
Många telefonsamtal, sms och idag brev i brevlådan.
Det kan pågå lääänge.. en psykisk terror fyfan!! Ferratum, vivus och alla såna skitsmslåna företag är värst... mådde riktigt dåligt under tiden alla samtal pågick. Fick också en enorm ångest över brevlådan och klarade ibland inte av att gå till brevlådan på flera veckor... den biten har jag tagit tag i nu och tvingar mig dit.

bara blocka på och håll ut, det blir bättre jag lovar! Och grattis till inledande :)

Det kan pågå lääänge.. en psykisk terror fyfan!! Ferratum, vivus och alla såna skitsmslåna företag är värst... mådde riktigt dåligt under tiden alla samtal pågick. Fick också en enorm ångest över brevlådan och klarade ibland inte av att gå till brevlådan på flera veckor... den biten har jag tagit tag i nu och tvingar mig dit.

bara blocka på och håll ut, det blir bättre jag lovar! Och grattis till inledande :)

Tack, jag försöker tänka positivt kring mitt inledande, men tänker också att det kommer kanske inte gå igenom.

Men Ja, men jisses vad det ringer i telefonen.
Jag säger på min svarare att jag inte svarar på okända nummer och att de ska tala in ett meddelande så ringer jag upp.
Ferratum är de enda som talat in ett meddelande.

Jag är orolig för att jag missar något samtal som kanske är viktigt.
Men borde inte dem prata in ett meddelande isf?
Handläggarens från kfm, pratade in ett meddelande. Det var uppskattat, då jag kunde ringa upp på direkten.

Jag förstår att många av mina borgenärer nyss upptäckt att jag för första gången inte betalat dem och att de vill sända påminnelse.
Fast samtidigt så undrar jag, varför de fortsätter med påminnelser eftersom de skall ha sänt in hela min skuld till skuldsaneringen.
Kan det vara så, jag tänker nu framåt, att de som fortsätter att söka mig för mina skulder är också de som kommer motsätta sig min
eventuella skusan?

Allt detta är så nytt för mig.
Hade kanske varit enklare om jag haft löneutmätning först, då hade jag inte blivit förvånad av mängden samtal. Detta efter jag läst om alla andras erfarenheter av att släppa skulder.

Men nu hamnade jag i skarven.

Vad skulle ni råda mig till OM jag svarade?
Ska jag berätta att jag genomgår en ansökan om skuldsanering, eller ska jag bara låtsas som det regnar och säga att jag kan tyvärr inte betala er denna månaden heller?

Som ni märker, snurrar många tankar just nu som bara är ett virrvarr.

Vet du, jag tycker bara du ska strunta i samtalen! Jättebra att du pratat in om att du inte svarar på okända nummer, dom som behöver komma i kontakt med dig pratar in på ditt telefonsvar. Nej du behöver absolut inte svara något inkassobolag, efter 3 månadsbetalningar som är förfallna så skickas det ju ändå alltid till kfm. Inkasso bolagen gör väl att nu för att försöka få pengarna nu innan en ev skusan går igenom. Det är standard för bolagen att ringa som galningar så det är inte bara till dig <3

Fick idag ett sms från en av de långivare som jag har ett av mina största banklån hos och har hyfsat bra villkor.
Hur ska jag hantera det?

De skriver att de gärna vill komma i kontakt med mig snarast.

Skuldkänslan i mig av att "hoppa" över en betalning gnager i min själ.

Kan någon ge mig råd hur jag ska tänka, för detta är för mig vansinnigt utanför min normala karaktär.
Har alltid "gjort rätt för mig" , men inte nu.....:'(

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp