Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När ska jag söka?

Hej,

Kämpar som många andra här med att få rätsida på mitt skuldberg.
Skulle behöva er hjälp med en plan framåt.
Behöver 2 samlingslån a’ 350k. Worst case får jag nöja mig med ett.
Det ena vill jag ha för att få mer andrum i min budget och slå ihop 2 lån. Det andra vill jag ha för att överta ett lån som en familjemedlem står på. Den belastar Mao inte min UC just nu. Men jag vill att mina skulder är mina skulder.

Mitt dilemma är att jag tänkte slå ihop mina 2 lån först, men är rädd att jag inte får det andra lånet efter det.
Hur skulle ni kunniga rekommendera att jag gjorde?

Mina förutsättningar:
9 ff. 2 försvinner nu i april, 4 st i juli, 2 i sept och den sista i januari nästa år. (Eon)
Inkomst 2021: 684k
Underskott: 132k
UC score: 1,4%

Har 5 (4 synliga blancolån):
Re:member 493.000 kr (8,85% ränta) 5044 kr/mån
Collector 425.000 kr (10,30% ränta) 4729 kr/mån
De 2 jag vill slå ihop:
Ikano Bank 250.000 kr (9,19%) 4811 kr/mån
Swedbank 100.000 kr (11,45%) 2350 kr/mån
Lånet som står på familjemedlem:
Bank Norwegian 350.000 (6,25%) 5500 kr/mån.

Tacksam för kloka råd :)

Senast ändrad:
Du behöver vänta ut de 4 förfrågningar i juli, så du bara har 3 kvar när du söker.
Hur är inkomst/underskott 2022, som kommer vara uppdaterat då? Bättre/sämre?

Med 1,4 i UC och relativt stora skulder tror jag inte du kommer erbjudas särskilt mkt bättre räntor, tyvärr. Idag ligger lån utan säkerhet på 7-8 % med bra UC, något under om UC är tipptopp.

Du kan inte be din familjemedlem ta samlingslånet? Verkar ha bra UC, och skulle göra din UC bättre.
Mitt enda tips är att jämka, du betalar mycket räntor varvid jämkningen gör att du kan betala extra för att få ner lånen.
Lycka till!

Tack för svar.
Kommer ha bättre inkomst o lägre underskott, men marginellt.
Förstår att jag inte landå så mkt bättre räntor, men mitt fokus nu är lägre månadskostnad och inte bästa möjliga ränta. Vill kunna amortera extra när jag vill/kan.
Vill ju inte heller ha en familjemedlem som har lån för mig, så den räntan kommer stiga det ser jag också.
Är mest intresserad av att få bort Swedbank 100.000. Då försvinner 2500 kr/mån.
Hade tänkt baka ihop den med Ikano och dra ut betalningstiden.

men jag kanske lika gärna kan söka ett enda lån på 450k och lösa Swedbank och familjemedlemmen ihop och behålla Ikano som den är?

Tack för svar.
Kommer ha bättre inkomst o lägre underskott, men marginellt.
Förstår att jag inte landå så mkt bättre räntor, men mitt fokus nu är lägre månadskostnad och inte bästa möjliga ränta. Vill kunna amortera extra när jag vill/kan.
Vill ju inte heller ha en familjemedlem som har lån för mig, så den räntan kommer stiga det ser jag också.
Är mest intresserad av att få bort Swedbank 100.000. Då försvinner 2500 kr/mån.
Hade tänkt baka ihop den med Ikano och dra ut betalningstiden.

men jag kanske lika gärna kan söka ett enda lån på 450k och lösa Swedbank och familjemedlemmen ihop och behålla Ikano som den är?
Byt inte ut IKANO! Det är ett lån med rak amortering. In princip enda långivare som erbjuder rak amortering bland blankolån. Om totala utgifterna är för höga kan du hos vissa förlänga återbetalningstiden. Räntan du har på dessa är helt ok i dessa tider. För 2 år sedan hade jag 17,8% hos Nordax..
Synd att byta Norwegian med tanke på räntan.
Innan du börjar laborera med alla lån, alla förutom Ikano är annuitetslån, dvs det du betalat in på dessa har varit ränta med en liiiiten del amortering. Byter du ut dessa nu börjar du om med ny räntedel, framförallt om du ska baka ihop lån.
Ikano är fantastiska, ring de och ansök om amorteringfritt, de erbjuder möjligheten vid betalningssvårigheter, under 6 månader och kan sedan förlängas. Använd pengarna till att amortera extra på Swedbanklånet. Ring resterande banker och kolla ifall de kan göra något för dig, sänka ränta, förlänga återbetalningstiden, fryst ränta en period, betalningsfria månader (akta vad det faktiskt innebär!). Alla pengar ska gå till Swedbank. Inom ett år är det lånet löst. Då har dina ff försvunnit och betyget hamnat på mycket bra eller utmärkt. Förhoppningsvis har även ränteläget stabiliserats. Då kan du söka lån för att betala av släktingen om du fortfarande vill.
Lycka till!

Tänk på att även om du blir beviljad samlingslån med 5 uc så kommer räntan vara ganska dålig. Ju bättre kreditbetyg du har destå bättre ränta får du. Vilket kan vara väldigt relevant om du ska ha lånet i många år.

Har du bestämt dig för att det blir ditt sista lån/samlingslån hade jag krigat på till 0 uc ff för räntans skull. Vilket kan innebära besparingar på flera hundra tusen under låneta löptid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp