Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När ska jag betala vinst på bostadsrätt?

Hej.
Sålde en bostadsrätt för två månader sedan.

Vinst blev det men med tanke på att man gör "avdrag" för mäklarens arvode, renoveringar, Hemnet och allt skit så blir det inte så mycket jag ska betala till skatteverket.

Definitivt under 100.000.

Det jag däremot undrar är när i hela friden jag ska betala detta? Lägenheten såldes som sagt i augusti typ och nu är det oktober. Jag ha inte hört något av skatteverket och inte fått något varesej hem eller på Kivra.

Ligger ansvaret på mig eller vad är det som gäller? När ska jag betala och hur blir jag varse om hur mycket jag ska betala?

Grattis till försäljningen!

Försäljningen ska deklareras tillsammans med din deklaration, via en bilaga, d v s under våren 2023. De flesta mäklare hjälper till att fixa bilagan.

Nästa år

Så även om jag sålde bostadsrätten 2022 så ska den "bokföras" 2023?

En annan fråga. Jag tror inte jag kommer göra det men OM jag hade ansökt om skuldsanering, då är det någonstans viktigt i sådanafall att allting liksom kommer med.

När ska jag i sådanafall söka skuldsanering? Det blir då när jag får "fastställt" vilket är i juni (?) eller?

ja du deklarerar försäljningen 2023. Din andra fråga kan jag inte tyda.

Alltså såhär. Om jag vill söka om skuldsanering, då vill jag ju helst att skatten för lägenheten ingår i saneringen. Den utgör bara ett par enstaka % men ändå. När ska jag då söka?

Alltså såhär. Om jag vill söka om skuldsanering, då vill jag ju helst att skatten för lägenheten ingår i saneringen. Den utgör bara ett par enstaka % men ändå. När ska jag då söka?
Vi sålde huset 2016, samma år som vi sökte sanering som sedan beviljades 2017. Maken fick lite restskatt pga vinsten. Detta kom att ingå i hans skuldsanering.
Och jag som fick tillbaka på skatten fick betala in det till saneringen.

Vi sålde huset 2016, samma år som vi sökte sanering som sedan beviljades 2017. Maken fick lite restskatt pga vinsten. Detta kom att ingå i hans skuldsanering.
Och jag som fick tillbaka på skatten fick betala in det till saneringen.

Tackar för svar! Men hur är det möjligt med tanke på att den skulden inte hade skapats 2016?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp