Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När personlig konkurs - Vad ska jag göra?

Hej,
Tänkte höra om det är någon som hr ett förslag på vad jag ska göra.
Vi har 2000000 kr i huslån
sedan ca 2 miljoner i krediter.
Detta har bara rusat dom senaste åren min sabo vet bara om 2 stycken på 300000 kr resten är mina.
huset är värt ca 3 miljoner han kommer att bli galen när jag berättar och jag har inget att skylla på spelar inte .
Men jag har inte dragit åt handbromsen utan vi har bara handlat på , har bra löner tjänar tillsammans 70 000 kr rent i månaden.
Men problemet är att det inte går att prata med min sambo, han ska ha allt det går inte att stoppa honom med bilar saker mm. Utan jag städdar upp i det tysta.
Egentligen vet jag att det bästa vora att sälja huset och börja om men just ni känns det lite som jag tagit på mig offerkoftan , jag vet att jag borde stoppat tidigare.
Men kanske någon i samma situation kan berätta hur ni klarade ut en liknande situation?
/Måste klara detta nu

Så han spenderar medan du tar lån för att städa upp och rädda honom gång på gång, är det korrekt uppfattat?

Ja det stämmer han har ganska dyr hobbie åker land och rike runt och fiskar.
Men ska inte skylla allt på han utan jag borde stoppat detta tidigare men nu vågar jag inte säga något. Utan försökt att klara det själv.

Han har ett lika stort ansvar i det som hänt så jag tycker verkligen inte att du enkom ska klandra dig själv. Om du gör en månadsbudget så ser du svart på vitt hur mycket back ni går per månad, det är nog ett bra första steg.

Vad är frågan kring konkurs?

Ni har ju åtminstone väldigt bra inkomst ihop -vad är era totala låneutgifter och räkningar varje månad? Är sälja huset ett måste för att gå runt framöver, eller kan ni klara av räkningarna genom att dra in på annat?

Prata med sambon om er gemensamma situation.
Budgetera tillsammans och gör upp en plan för hur ni ska lösa det tillsammans.

Med en ren gissning så skulle jag säga att om ni har ett hus med 2 miljoner i lån samt lika mycket i krediter så ligger ni på en månadskostnad på ca 25-30?
Med 70k rena pengar in kan ni isf lätt amortera 20.000 extra varje månad samt ha pengar över till resten.
Men med 2 mille i skulder kanske det är lättare att ansöka om skuldsanering, även om ni bankar in 20 extra varje månad så kommer det ändå ta kanske 7-8+ år att bli av me allt!

Jag tycker det är sorgligt när det blir så här. Din sambo lever i en bubbla och du får städa upp. Sen att han kommer bli galen när han fattar hur det står till, kanske till och med skylla på dig? Tråkigt om ni dessutom är sambos och inte gifta.

Med en ren gissning så skulle jag säga att om ni har ett hus med 2 miljoner i lån samt lika mycket i krediter så ligger ni på en månadskostnad på ca 25-30?
Med 70k rena pengar in kan ni isf lätt amortera 20.000 extra varje månad samt ha pengar över till resten.
Men med 2 mille i skulder kanske det är lättare att ansöka om skuldsanering, även om ni bankar in 20 extra varje månad så kommer det ändå ta kanske 7-8+ år att bli av me allt!

Men man kan väl rimligtvis inte bli beviljad skuldsanering ifall man har ett betalningsutrymme på 20k +, samt har ett övervärde i 1 miljon i ett hus?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp