Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När kan jag ansöka om samlingslån?

Jag har nu skapat ett exceldokument och staplat upp alla lån. Minsta summan först osv. Dels totala summan just per lån och dels vad jag betalar per månad.
I augusti har jag också betfrimånad på ett lån då kan jag avsluta två lån istället. Många bäckar små.
Och detta är ju verkligen mycket psykologiskt att se att det sker en förändring.

Tack så mycket för pepp!

Underbart! Bra jobbat and keep it up! ;)

Jag har nu blivit medlem på min uc .
Har mindre bra kreditvärdighet och har 20,8%
UC Score är 467

Jag kollade igenom mina krediter och ser att flera står inte med bl.a Klarna. Hur kommer det sig?

Jag såg också att det fanns en kredit som jag inte utnyttjar och som jag avslutat men det var inte borttagen?!
Ringde och tog bort den direkt och får bekräftelse på det inom 24 timmar.

Mitt underskott av kapital ligger på 105 700 kr enligt 2019 års inkomst. Dvs jag betalar väldigt höga räntor.

Det är rätt så pinsamt och känsligt att outa sig så här. Men jag har i flera år tidigare misskött min ekonomi och handlat på kredit
och det får jag sota för nu. Men jag har viljan att lösa det och lever nu på väldigt lite per månad men jag klarar mig.

Har i dagarna lagt upp en plan på vilka krediter att fokusera på att betala av 2020 . Och sedan vilka under 2021 osv.
Har också spärrat mig själv på alla krediter som jag har så kan längre inte använda dom.

Där emot vore det underbart att 1 år eller 2 kunna lägga om alla lån och sätta ihop dom och få ner
månadskostnaden per månad. Men vill absolut inte chansa än.

Jag jobbar heltid + extrajobb för att få detta att gå ihop och mitt mål är inte behöva extrajobba mer eftersom är inte hållbart i längden.

Min senaste förfrågan var i juni 2020 och då gällde det en lägenhet.

Jag antar att jag först bör söka 1 juli 2021 för att få en chans och satsa på betala av krediterna?
Vilka kreditera bör man fokusera på först ?

Alla vi här inne har varit i samma situation.
Ditt underskott är högt och du betalar mycket i räntor.
Verkar som du har har en bra plan och fått bättre förståelse vad som krävs för att få ett lån.
Lyckat till och kämpa på

Alla vi här inne har varit i samma situation.
Ditt underskott är högt och du betalar mycket i räntor.
Verkar som du har har en bra plan och fått bättre förståelse vad som krävs för att få ett lån.
Lyckat till och kämpa på

Tack!
Känns fint att få så mycket stöttning och feedback här!
Och på något vis är det skönt att veta att man är inte ensam kring att ha det svårt kring just ekonomin.
Det ger mig extrapepp att klara det när alla är behjälpliga!

om jag förstått rätt så rekommenderas det att betala av dom lån/krediter som ligger hos UC först för att få bättre score?
I vilket omfattning när man säg betalt en kredit helt och hållet , uppdateras mitt score?
Säg att jag betalar Ikeakonto om 7000 kr direkt och avslutar det hos ikano bank är det fördelaktigt för mig att fokusera på det
då , det ligger hos UC istället för att betala mer hos Klarna som inte syns?

om jag förstått rätt så rekommenderas det att betala av dom lån/krediter som ligger hos UC först för att få bättre score?
I vilket omfattning när man säg betalt en kredit helt och hållet , uppdateras mitt score?
Säg att jag betalar Ikeakonto om 7000 kr direkt och avslutar det hos ikano bank är det fördelaktigt för mig att fokusera på det
då , det ligger hos UC istället för att betala mer hos Klarna som inte syns?

Vad jag har läst så kommer krediten ligga kvar ett år efter den avslutas. Men då kommer ju din UC se bättre ut om ett år så det kan ju vara fördelaktigt. ^^

Vad jag har läst så kommer krediten ligga kvar ett år efter den avslutas. Men då kommer ju din UC se bättre ut om ett år så det kan ju vara fördelaktigt. ^^

Kanske sa lite fel där, så här stod det:

”Vårt kreditregister uppdateras en gång i månaden och avser de förändringar som kreditgivarna rapporterar in till oss. Uppgifterna visar dels förhållandet per senaste inrapporteringstillfället och dels historiska uppgifter som sträcker sig ett år bakåt i tiden. En förändring av en kredit som skett nyligen syns således först vid uppdatering som sker månaden därpå.

När en kredit avslutats upphör kreditgivaren att lämna uppgift om krediten till oss, krediten finns dock med som historisk information under ett år. En kredit som står som avslutad 2018-01-31 kommer således att stå kvar fram till 2019-01-31.”

Okej!
Blir lite fundersam.
För enligt lag så måste bankerna/företagen har enligt bokföringslag ha kvar information 1 år framåt ( har googlat mig till det)
Men det ska inte innebära att OM du betalt hela din kredit så skulle det vara ofördelaktigt för dig ändå och synas i en UC vid ansökan om nytt lån. Det ska vara två skilda saker.

Alltså har du betalt din kredit som syns på UC och den är avslutad så ska det inte lasta ditt UC score eller risk.
Men jag tycker det är väldigt tvetydigt!

Okej!
Blir lite fundersam.
För enligt lag så måste bankerna/företagen har enligt bokföringslag ha kvar information 1 år framåt ( har googlat mig till det)
Men det ska inte innebära att OM du betalt hela din kredit så skulle det vara ofördelaktigt för dig ändå och synas i en UC vid ansökan om nytt lån. Det ska vara två skilda saker.

Alltså har du betalt din kredit som syns på UC och den är avslutad så ska det inte lasta ditt UC score eller risk.
Men jag tycker det är väldigt tvetydigt!

Jag tolkar också texten så, historiken finns kvar men det syns ju också att den är avslutad så den kommer nog inte dra ner din UC.

Så här är det, betalar du av krediten, så försvinner den nästa månad ungefär vid 15-20 i månaden.
Då uppdatera ditt scorer

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp