Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När har man en bra ekonomi?

Hej allihopa!
Efter några turbulenta år när jag var mellan 18-24 drog jag på mig hundratusentals kronor i skulder och ett gäng anmärkningar men efter många år slit är man äntligen fri från kronofogden och inkassobolag!

Men även fast jag sparar pengar har det blivit som en oro att aldrig hamna där igen vilket gör att jag försöker spara så gott jag kan.

Min ekonomi just nu ser ut enligt följande:

Inkomst: 25.000 netto

fasta utgifter(Mat,boende,akassa samt CSN osv): 6746kr
Jobbet betalar mobil samt gym.
"Fickpengar" brukar landa på runt 3000kr i snitt.

kvar att lägga undan : 15.000kr i månaden
138.000kr i studielån, inga andra lån eller skulder.
250.000kr på sparkontot.

När klassas det som man har en riktigt bra ekonomi?

Tycker du har det rätt bra. Är väl ungefär dit jag vill komma. Efter ett spelmissbruk i 10år så har det tagit på ekonomin.

Tycker du har det rätt bra. Är väl ungefär dit jag vill komma. Efter ett spelmissbruk i 10år så har det tagit på ekonomin.
Jo den är väl okej men det är ändå en stress efter skulderna att alltid tro att man behöver spara mer och mer, blivit som ett måste.

Jag kan tänka mig att det dels blir någon sorts posttraumatisk stress efter att ha varit riktigt i skiten (som du skriver, att det alltid känns som om man "borde" lägga undan mer). Och också att gränsen för vad man anser är en bra/normal ekonomi är. Jag är inte riktigt lika tungt belånad som en del här, har hyfsade räntor på det mesta av lånen och har en stabil (om än inte hög) inkomst. För mig är målet bara att känna att jag har vettiga lån med räntor på 4-5 procent som jag har kontroll över. Men när jag väl är där kommer jag säkert längta efter att vara skuldfri 4-500000 bort, sen att ha en liten buffert osv.

Jag tycker det låter som du har en riktigt bra och sund ekonomi nu! Det ska du vara nöjd och stolt över att ha åstadkommit

Mitt mål själv är att ha en årslön sparad innan 2022. Vilket jag tror jag kommer kunna klara.

Du kan nog anses ha en god ekonomi.
Stort sparande, låga fasta kostnader och en stadigvarande inkomst.
Grattis till att du lyckades vända men glöm inte att njuta av livet i din iver att spara.

Senast ändrad:
Du har en bra ekonomi. Skrytis.

Du kan nog anses ha en god ekonomi.
Stort sparande, låga fasta kostnader och en stadigvarande inkomst.
Grattis till att du lyckades vända men glöm inte att njuta av livet i din iver att spara.
Tack! Lite det som blir problemet, man minns hur lätt det va att trilla dit.

Du har en bra ekonomi. Skrytis.
Handlar inte om att skryta handlar mer om en rädsla att hamna hos kronofogden och inkasso igen vilket påverkar livskvalitén i vardagen.

Jag kan tänka mig att det dels blir någon sorts posttraumatisk stress efter att ha varit riktigt i skiten (som du skriver, att det alltid känns som om man "borde" lägga undan mer). Och också att gränsen för vad man anser är en bra/normal ekonomi är. Jag är inte riktigt lika tungt belånad som en del här, har hyfsade räntor på det mesta av lånen och har en stabil (om än inte hög) inkomst. För mig är målet bara att känna att jag har vettiga lån med räntor på 4-5 procent som jag har kontroll över. Men när jag väl är där kommer jag säkert längta efter att vara skuldfri 4-500000 bort, sen att ha en liten buffert osv.

Jag tycker det låter som du har en riktigt bra och sund ekonomi nu! Det ska du vara nöjd och stolt över att ha åstadkommit

Exakt, det ligger hela tiden en tanke i bakgrunden "ska du verkligen köpa det här, tänk om det här eller det här händer i framtiden"
Vet inte riktigt hur man ska hitta balansen mellan sparandet och livet så att säga.

Lite sarkasm i mitt förra inlägg :) Vad vill du ha råd med i framtiden? Bostad, bil, barn, hemmabio? Pengar är inget att ha om man inte har något att lägga dem på. Men den rädslan du har idag är något du kommer ha nytta av. Bra jobbat, du har en ljus framtid!

Lite det som blir problemet, man minns hur lätt det va att trilla dit.

skulle inte kalla det "problem" utan snarare sunt beteende och en styrka som du fått pga de tuffa tiderna du gått igenom!
Jag tycker du redan har en bra ekonomi :)
och det finns väl inga nackdelar att vilja spara så länge man inte börjar utveckla ngt sjukligt beteende, typ börja spara på duschtvål, tandkräm och sluta sköta sina basala behov...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp