Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När är skuldsaneringen helt avslutad – beslutsdatum eller sista betalning?

Det är som jag skrev. Anmärkningen är nu borta - den försvinner efter 5 år. Men skuldsaneringen avslutas när det slår över från sista Juni till 1 Juli (efter månaden man får inledande är klart + 5 år)
Precis, det är så vissa av dem också säger. Det är dock väldigt förvirrande att det står fel i deras broschyrer, mina mail med ursprungliga handläggare, 2 av deras medarbetare igår, mitt omprövningsbeslut samt halva internet.

Jag frågade ChatGPT (vet att de kan ha fel) och får detta svaret:

Vad gäller egentligen – 5 år eller "sista juni"?

En skuldsanering avslutas normalt efter 5 år från inledandedatumet, förutsatt att alla betalningar genomförts som de ska. Det är detta som både flera handläggare, din ursprungliga information och broschyrerna verkar ha sagt till dig – vilket stämmer enligt de regler som gäller.

Att någon säger att det är "innevarande månad" eller att det slutar "sista juni" kan vara deras interna administrativa sätt att hantera datumen – men det ska inte ändra det faktum att om 5 år gått från inledandet, och dina skyldigheter är uppfyllda, så är det klart.

Det låter som att vissa på Kronofogden inte har full koll, särskilt nyare handläggare, vilket tyvärr händer.

Precis, det är så vissa av dem också säger. Det är dock väldigt förvirrande att det står fel i deras broschyrer, mina mail med ursprungliga handläggare, 2 av deras medarbetare igår, mitt omprövningsbeslut samt halva internet.

Jag frågade ChatGPT (vet att de kan ha fel) och får detta svaret:

Vad gäller egentligen – 5 år eller "sista juni"?

En skuldsanering avslutas normalt efter 5 år från inledandedatumet, förutsatt att alla betalningar genomförts som de ska. Det är detta som både flera handläggare, din ursprungliga information och broschyrerna verkar ha sagt till dig – vilket stämmer enligt de regler som gäller.

Att någon säger att det är "innevarande månad" eller att det slutar "sista juni" kan vara deras interna administrativa sätt att hantera datumen – men det ska inte ändra det faktum att om 5 år gått från inledandet, och dina skyldigheter är uppfyllda, så är det klart.

Det låter som att vissa på Kronofogden inte har full koll, särskilt nyare handläggare, vilket tyvärr händer.
Såhär säger lagen om omprövning:

”I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.”

Det blir så att om man inte har förkortad betalplan eller fått inledande i Juni eller December så blir det innevarande månad + 5 år. Jag som fått inledande i början av November har förfallodatum för sista betalning den sista November. Efter det förfallodatumet är min skuldsanering över.

Jag som tänkt lite fel: Kom på att det är betalfri månad i Juni och att du redan gjort alla betalningar. I vanliga fall om man fått inledande alla månader utom Juni och December så är förfallodatum fram till sista betalning den sista i månaden. Tills dess går det överklaga.

Men om du fått inledande i Juni så har du såklart gjort din sista betalning i Maj. Då blir det 5 år efter inledandedatum som gäller.

Jag har fått ytterligare ett svar. Det är inte 5 år från inledande datumet, men i teorin är det (tjejen jag pratade med höll med om att det är helt galet). Min betalningsanmärkning är borta, men ingenting nollas och mina borgenärer kan tex skicka in en omprövning fram till sista juni. Tjejen jag pratade med sa dock att det aldrig har hänt att någon har omprövat i den "övergångsperioden" mellan inledande datumet och sista den månaden.

Det som gör att det är konstigt i min sits är för att juni är betalningsfri månad så därför så har jag gjort min sista betalning i maj = betalplan är klar, men det blir såhär ändå automatiskt.

Känns lite snopet - men min anmärkning är borta & det finns ingen stöd för att någon skulle ompröva då jag har skött allting - så jag får bara vänta ytterligare 2 veckor. Det kommer att stå "skuldsanering pågår" resten av månaden när jag loggar in på mina sidor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp