Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När är skuldsaneringen helt avslutad – beslutsdatum eller sista betalning?

Ja jag vet men efter att ha läst här och googlat så avslutades typ allas på beslutsdatumet? Därav min fråga. Jag kan läsa och har läsförståelse;)
Nej, inledande datumet.
Din sanering inleddes 2020, men beslutet kom 2021. Så 5 år from 2020.

Så här är det :)

5 år efter dagen för inledande, jag hade 4 maj 2020, rensar alla kreditupplysningsbolag anmärkningen. Jag gick från skuldsanering till mycket bra hos UC, 0,3% den 4 maj 2025. Men i kronofogdens system är den klar per den sista i månaden alltså den 31/5. Detta för att de i vissa fall inväntar en sista betalningen som behöver bokföras.

& fram till när kan borgenärerna ompröva?

& fram till när kan borgenärerna ompröva?
I regel innevarande månad + 5 år

Så om man får inledande skuldsanering idag 10 Juni 2025 så måste omprövning senast kommit in: 2030-06-30, det gäller oavsett om betalplanen är 3,4 eller 5 år.

Några ovanliga undantag finns dock

5 år efter dagen för inledande, jag hade 4 maj 2020, rensar alla kreditupplysningsbolag anmärkningen. Jag gick från skuldsanering till mycket bra hos UC, 0,3% den 4 maj 2025. Men i kronofogdens system är den klar per den sista i månaden alltså den 31/5. Detta för att de i vissa fall inväntar en sista betalningen som behöver bokföras.
Du skapade konto hos UC och köpte sedan tjänster där du kunde se dig gå från 0 (noll, okänd) till 0,3%. 0,3% risk eller vad står siffran för? tack för delar med dig av mycket värdefull info. !

men är det inte så att UC uppdaterar varje annan månad, april-dcember. Ändrade de iaf din status omedelbart och alla andra kreditupplysningsbolag oxå?

Hej någon som kan hjälpa mig när jag är ”fri” igen? Är det 10e juni 2025 eller får jag rena papper först sista juni? Jag har sett folk skriva olika att det försvunnit from besluts datum och vissa från sista betaldatum?

Har haft 0 i betalplan under dessa 5 år pga för låg inkomst, många barn osv.
Hur blev det? Har du kikat din UC/mina sidor senaste veckan? Min sanering slutar här i veckan så är mycket intresserad av om det är sista juni eller inte.

Hur blev det? Har du kikat din UC/mina sidor senaste veckan? Min sanering slutar här i veckan så är mycket intresserad av om det är sista juni eller inte.
För mig avslutades allt hos UC och Creditsafe exakt fem år efter inledande, men KF avslutar per den sista i månaden. Det ser du om du loggar in på dina sidor.

Hej, jag blir inte klokare men kan meddela vad jag fått för information.

Jag mailade förra veckan då jag såg att det står "sista juni" på mina sidor.

Hade inget svar så ringde kundtjänst igår. Person 1 sa att den skulle vara avslutad, men jag glömde att be om ett skriftligt intyg på det. Ringde därför igen och fick då samma besked och hon hänvisade till mitt omprövningsbeslut som intyg (samma information som det första inledande bara högre inkomst). Person 2 uppmanade mig även att maila alla inkassobolag etc som inte nollat och be dem göra det då det gått 5 år från inledandedatumet. So far så överensstämmer allting både med de broschyrer (som jag har framför mig) och vad min ursprungliga handläggare informerat mig om. Har även dessa samtalen inspelade.

Fick idag svar på mitt mail som skrev att det är sista juni som gäller. Ringde då dem igen för att få klarspråk i detta, personen uppfattades väldigt erfaren och sa att det är 5 år från inledandedatumet och att "många nya inte har rätt information på KF". När jag precis skulle svara henne på detta så bröts samtalet från hennes sida. Ringde då upp igen och frågade om att kopplas till samma person, det gick inte, men personen jag pratade med då sa samma precis som mailet - det är innevarande månad som gäller, men han lät även väldigt förvirrad genom hela samtalet.

Fick svar från inkassobolag under gårdagen att dem kommer att nolla mig i slutet av augusti när dem får sin sista betalning.

Så ärligt talat, jag vet inte vad som gäller. Jag kommer att vänta till 1 juli och då ringa dem och fråga om allting nu är avslutat. Egentligen är det ju bara en teknikalitet men att igår fira efter de två samtalen för att nu få andra besked känns så jävla trist. Känner mig också dum som mailat alla inkassobolag på uppmaning av KF medarbetare.

Hej, jag blir inte klokare men kan meddela vad jag fått för information.

Jag mailade förra veckan då jag såg att det står "sista juni" på mina sidor.

Hade inget svar så ringde kundtjänst igår. Person 1 sa att den skulle vara avslutad, men jag glömde att be om ett skriftligt intyg på det. Ringde därför igen och fick då samma besked och hon hänvisade till mitt omprövningsbeslut som intyg (samma information som det första inledande bara högre inkomst). Person 2 uppmanade mig även att maila alla inkassobolag etc som inte nollat och be dem göra det då det gått 5 år från inledandedatumet. So far så överensstämmer allting både med de broschyrer (som jag har framför mig) och vad min ursprungliga handläggare informerat mig om. Har även dessa samtalen inspelade.

Fick idag svar på mitt mail som skrev att det är sista juni som gäller. Ringde då dem igen för att få klarspråk i detta, personen uppfattades väldigt erfaren och sa att det är 5 år från inledandedatumet och att "många nya inte har rätt information på KF". När jag precis skulle svara henne på detta så bröts samtalet från hennes sida. Ringde då upp igen och frågade om att kopplas till samma person, det gick inte, men personen jag pratade med då sa samma precis som mailet - det är innevarande månad som gäller, men han lät även väldigt förvirrad genom hela samtalet.

Fick svar från inkassobolag under gårdagen att dem kommer att nolla mig i slutet av augusti när dem får sin sista betalning.

Så ärligt talat, jag vet inte vad som gäller. Jag kommer att vänta till 1 juli och då ringa dem och fråga om allting nu är avslutat. Egentligen är det ju bara en teknikalitet men att igår fira efter de två samtalen för att nu få andra besked känns så jävla trist. Känner mig också dum som mailat alla inkassobolag på uppmaning av KF medarbetare.
Det är som jag skrev. Anmärkningen är nu borta - den försvinner efter 5 år. Men skuldsaneringen avslutas när det slår över från sista Juni till 1 Juli (efter månaden man får inledande är klart + 5 år)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp