Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När är bästa tiden att söka nytt samlingslån? Vänta eller ansöka nu?

Hej,

Jag funderar på när det är bäst att söka samlingslån igen.

Just nu har jag:

• ICA Banken: ca 335 000 kr (11,21 % ränta)
  • Marginalen: 26 000 kr (9,56 % ränta)

Totalt ca 360 000 kr.

Inga betalningsanmärkningar, alla betalningar sköts i tid. Jag har inga öppna krediter kvar.

Månadslön ca 39 000 kr före skatt. Deklarerad inkomst förra året var 661 000 kr (mycket övertid och extraarbete).

Tre UC-förfrågningar försvinner den 9 juni och därefter finns bara en kvar.

Är det värt att vänta till september innan jag söker samlingslån, eller hade ni sökt redan i sommar?

Hur realistiskt är 7–8 % ränta på ett samlingslån runt 360 000 kr i min situation?

Vänta till 0 UC om du endast behöver vänta till september. Du ska ha lånet i många år så du vill ha så bra ränta som möjligt. Försök få ner beloppet till dess med från 360.000 till 350.000 eftersom det är normalgränsen hos en del.

Hade också inte gått genom förmedlare utan boka möte med handläggare på storbank i september. Kan du flytta pensioner, bankkonton, kort, försäkringar och lite annat tror jag du kan få en riktigt bra ränta på hela beloppet.

Jag är inne på lite som @LånaUtanPapper

Om du har utrymme och möjlighet så försök att betala bort lånet på 26 K medans du väntar på att få 0 UC. Du får du en mindre kredit i UC också vilket också är bra för scoren. Sen kommer du ha väldigt bra förutsättningar att få en riktig bra ränta på ett lägre lån (=långsiktigt betydligt lägre både månadsavgifter och total summa du betalar in i räntekostnader)

Lösenkrav?
Vad hade du för UC när du sökte?
jag det var med lösenkrav, 0.4 var det fast eftersom de kunde inte betala till ICA banken själv (vet inte varför men sp skrev de i mejlet), överförde de alla pengar till mig. Men kag har redan vetalt till ICA Banken oengar med alla bevis som de krävde om pengars ursprung.

Jag är inne på lite som @LånaUtanPapper

Om du har utrymme och möjlighet så försök att betala bort lånet på 26 K medans du väntar på att få 0 UC. Du får du en mindre kredit i UC också vilket också är bra för scoren. Sen kommer du ha väldigt bra förutsättningar att få en riktig bra ränta på ett lägre lån (=långsiktigt betydligt lägre både månadsavgifter och total summa du betalar in i
Jag är rätt nöjd med nya ränran och månadskostnad gick ner till ca 4300 från 5400. Nu kan jag lugnt betala och vänta 1-2 år för att se UC då? Vad kan det vli som lägsta räntan på ptivatlånen, inte så mycket mindre än 7% vad?

Jag är rätt nöjd med nya ränran och månadskostnad gick ner till ca 4300 från 5400. Nu kan jag lugnt betala och vänta 1-2 år för att se UC då? Vad kan det vli som lägsta räntan på ptivatlånen, inte så mycket mindre än 7% vad?
Missade att du redan sökt och fått beviljat :). 7.79 är ju ändå ganska bra och du fick ju ner månadskostnaden rejält. Så stort grattis! Sen kan du ju fundera på om du inte ändå vill fortsätta betala ner så aggressivt du bara kan eller kanske först bygga upp en liten skyddsbuffert först.

Det är ju inte så stora pengar det rör sig om så jag tycker det låter klokt som du tänker. Se det lite långsiktigt. Betala på och se framför allt till att inte dra på dig nya lån/krediter, utan att bara ha ett.

1 procent ränta på 350 K är ju 3500 kr. Så ungefär 300 kr i månaden skulle du eventuellt kunna tjäna in med en procent mindre. Men det är ju långt ifrån säkert du hade kunnat få det ändå nu. Så se det som nästa mål istället. Då kanske du bara har 250 K kvar att betala och med ett fint UC utan förfrågningar kommer du då kunna få en optimal ränta utifrån det allmänna ränteläget då.

4.90 SEB

Jag har inte riktigt följt ränteläget på slutet. Vet du om det är hyffsat vanligt att få så låg ränta runt 5 % idag?

Ska uppdatera min egen hur-det-går tråd, men det vore ju en dröm att komma ner så lågt :). Ligger själv på 6.96 (Nordea) vilket jag ändå är nöjd med jämfört hur läget var innan jag fick det beviljat förra sommaren. Men tänker att det inte är någon ide att söka igen innan jag kommer ner under 500 K (684 nu).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp