Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Myras väg mot skuldfrihet

Ja ni.... har skrivit om det förut, att jag var orolig att när det börjat lugna ner sig med skulder och när ekonomin har stabiliserats så kommer kroppen kollapsa på nåt sätt. Har tänkt på det så många ggr.
Fick en stroke på midsommardagen! Hade sån himla himla tur att den var "lindrig". Dum som man var gick jag till jobbet som vanligt efter midsommarhelgen, tänkte att symptomen/besvären kommer försvinna, men dag 9 gick jag till VC och de beordrade mig att ta en taxi till akuten. Efter massa undersökningar och CT så blev jag inlagd men jag kände att jag mår bra, säkert ngn annan behöver sjukhussängen bättre. Avskyr sjukhus och att gå till läkare.
När de skrev ut mig frågade de hur jag tar mig hem. Hem? Jag åkte direkt till jobbet. Jag vet att de låter dumt så döm mig inte för hårt, jag känner bara att nu är sista spurten, måste hålla ut ett år till. Måste ha inkomsten!
Nu ska jag göra MR snart och har fått blodförtunnande. Blodtrycket på VC var 180/100. Har alltid haft normalt blodtryck men inte kollat det på länge.
Fan att jag har tänkt så många ggr på att nånting dåligt kommer det komma efter alla år med konstant stress!
Hur som helst är jag stolt över att jag kommit så långt! Korkat eller inte, det orkar jag inte tänka på nu.
Har fått jättebra vård, hjälp, fantastisk personal, inget att klaga på!
Kram på er <3
Krya på dig

Jag skulle antagligen säga samma sak till en vän i samma situation. Jag fattar, tro mig. Men samtidigt blir det svårt att "vila" om jag ska tänka på att i slutet av månaden kommer räkningar inte kunna betalas då pengarna inte kommer räcka... och bara tanken ger mig puls! Jag skulle aldrig orka att gå igenom samma som jag redan gått igenom, påminnelse efter påminnelse, samtal och mejl med hot var och varannan vecka, inkasso och förelägganden och allt detta! Nej jag har inte de krafterna längre. Jag ska försöka minska på stressen, börja med promenader, prioritera sånt jag tycker om att göra, jobba lite mindre på extrajobben så får vi se. Mentalt finns det ett förre midsommardagen och ett efter, absolut! Jag är medveten om att jag har fått en stroke och lever och mår bra men att många andra får bestående men redan efter första stroken. Jag tar det med mig. Jag har inte fyllt 60 än!
Kommer veta mer om mitt tillstånd efter magnetröntgen och efter att jag gjort ett antal 24-timmars ang blodtrycket (de ville inte sätta behandling förrän jag gjort några stycken)
Jag kan ha fel men jag tror att man lika gärna kan få en stroke även om man är hemma men har mkt stress över ekonomin, jag vet inte!
Jag förstår dig till fullo Myra och det är ledsamt att behöva ha det så.
Jag vet att du är klok och gör det som är bäst för dig/er.

Det sannolika är väl att skuldstressen är en stark bidragande orsak till din stroke. De flesta av oss vet ju hur stressande det är att ha inkasso, kronofogden, och hin håle och hans moster som sms:ar, ringer, mejlar, och skickar brev. Jag vet inte hur öppen du varit med din vårdpersonal, men det kanske du ska ta upp med din(a) läkare. Det kanske kan påverka eftervården, så de inte begär att du ska göra sånt som ökar stressen för dig ekonomiskt.

Och, har du försäkrat dig själv? Sånt här brukar ju (om man är försäkrad) leda till att man får pengar från försäkringsbolagen. Kanske det kan göra att du kan gå ner i arbetstid?

Och slutligen, även om skuldberget är en stressfaktor, så måste du ta hand om dig själv. Du är en klok kvinna, så jag vet att du vet detta, men det är en sak när man förstår det om en annan person, och en annan sak när man ska tänka det om sig själv. Man prioriterar ju alltid sin inre kravlista framför hälsan.

Det sannolika är väl att skuldstressen är en stark bidragande orsak till din stroke. De flesta av oss vet ju hur stressande det är att ha inkasso, kronofogden, och hin håle och hans moster som sms:ar, ringer, mejlar, och skickar brev. Jag vet inte hur öppen du varit med din vårdpersonal, men det kanske du ska ta upp med din(a) läkare. Det kanske kan påverka eftervården, så de inte begär att du ska göra sånt som ökar stressen för dig ekonomiskt.

Och, har du försäkrat dig själv? Sånt här brukar ju (om man är försäkrad) leda till att man får pengar från försäkringsbolagen. Kanske det kan göra att du kan gå ner i arbetstid?

Och slutligen, även om skuldberget är en stressfaktor, så måste du ta hand om dig själv. Du är en klok kvinna, så jag vet att du vet detta, men det är en sak när man förstår det om en annan person, och en annan sak när man ska tänka det om sig själv. Man prioriterar ju alltid sin inre kravlista framför hälsan.
Är tyvärr inte försäkrad.
Har redan börjat bli mer medveten om vad som ger mig stress och börjat kommunicera det hemma och det tydligt. Tänker en gång till om jag kan ta bort nyuppkomna åtaganden eller inte. Börjat delegera hemma och inte bara praktiska saker men även sånt som de andra kan ta beslut om. Tänker på vad jag äter också.
Jag har kört i 380 så egentligen inte konstigt att det hände! Har högst 10 lediga dagar per år och så har det varit under många år. Nån handbroms har inte funnits eller så har jag valt att inte se den.

Hopps du kan hitta en bra balans i livet, Myra <3

Snälla du, var rädd om dig! <3
Jag dömer dig inte för något, men jag blir på riktigt bekymrad över att du fortsätter köra på. Om ekonomin är den stora stressen och det är det som känns viktigast, se då för guds skull till att allting annat får vara sekundärt ett tag! Sänk ribban med precis allt annat och ge sig själv extra vila. En timmes extra sömn per natt, en powernap på dagen, en stund för meditation. Men ge kroppen lite avlastning. Jag jobbar i vården och jag ser det alldeles för ofta, hur en liten stroke inte togs på allvar, och en andra stroke blev en massiv och med oåterkalliga men. I all välmening, var försiktig med din hälsa på alla sätt du kan. Styrkekramar till dig.
Tack fina <3 Ja jag har börjat tänka annorlunda och även kring vilka val jag gör. När det kommer till sömnen så sover jag för det mesta 8-11 timmar, helst 10 om det går.

Är tyvärr inte försäkrad.
Har redan börjat bli mer medveten om vad som ger mig stress och börjat kommunicera det hemma och det tydligt. Tänker en gång till om jag kan ta bort nyuppkomna åtaganden eller inte. Börjat delegera hemma och inte bara praktiska saker men även sånt som de andra kan ta beslut om. Tänker på vad jag äter också.
Jag har kört i 380 så egentligen inte konstigt att det hände! Har högst 10 lediga dagar per år och så har det varit under många år. Nån handbroms har inte funnits eller så har jag valt att inte se den.
Känner sååå igen mej i detta!

Nu är magnetröntgen avklarad, fick ha en hjälm för ansiktet så kämpade att inte få panik! Det verkar som att om man har remiss (vilket jag hade) så är MR kostnadsfri men utan remis kostar runt 10-12 000 (att röntga hjärnan). Tacksam för den svenska sjukvården! Då kan jag fortsätta betala på skulderna och även betala mer än lägsta så sk*ten försvinner snabbare.
Juni månad har jag kunnat både köra snöbollsmetoden samt betala mer än lägsta på fler skulder plus lägga undan lite här och där.
Resursbank har 2,40% ränta på sparkonto medan både Avanza och Klarna har sänkt och ligger på 1,50 resp 1,80%

Om inget oförutsett händer de närmaste veckorna så kommer juli att gå i junis fotspår! Ser fram emot!

Till er som kämpar med ekonomin, här kommer en påminnelse:
Det blir bättre när man slutar ta nya lån (bortsett från förmånligt samlingslån)!
Det blir bättre när man slutar köpa på avbetalning!
Det blir bättre när man börja bygga på en buffert!
Ge inte upp!

Nu är magnetröntgen avklarad, fick ha en hjälm för ansiktet så kämpade att inte få panik! Det verkar som att om man har remiss (vilket jag hade) så är MR kostnadsfri men utan remis kostar runt 10-12 000 (att röntga hjärnan). Tacksam för den svenska sjukvården! Då kan jag fortsätta betala på skulderna och även betala mer än lägsta så sk*ten försvinner snabbare.
Juni månad har jag kunnat både köra snöbollsmetoden samt betala mer än lägsta på fler skulder plus lägga undan lite här och där.
Resursbank har 2,40% ränta på sparkonto medan både Avanza och Klarna har sänkt och ligger på 1,50 resp 1,80%

Om inget oförutsett händer de närmaste veckorna så kommer juli att gå i junis fotspår! Ser fram emot!

Till er som kämpar med ekonomin, här kommer en påminnelse:
Det blir bättre när man slutar ta nya lån (bortsett från förmånligt samlingslån)!
Det blir bättre när man slutar köpa på avbetalning!
Det blir bättre när man börja bygga på en buffert!
Ge inte upp!
Du är otrolig Myra! Har jag alltid tyckt när jag läser vad du skriver. Omtänksam och stöttande trots din egna svåra situation. Säger som alla andra; förstår din vilja och att du stressas kanske mer av att inte köra det sista året. Men, vet att även kroppen även tar enormt mycket stryk av att köra på. Jag är/var i ett sånt läge att jag kunde släppa mina skulder. Inte kul alls, väldigt tråkigt liv där alla vänner reser, hittar på roliga saker med barnen mm. Men sån skillnad jämfört med att jaga skulder och trixa. Har själv inte världens bästa hälsa med flera kroniska sjukdomar pga över 20 års stress över missbruk och skulder. Är i 40-års åldern. Men försöker tänka framåt. En dag är det över. Behöver kunna tänka positivt kring livet utan pengar.
Jag hejar på dig oavsett val du gör. Men ta hand om dig och ta kroppens signaler på allvar ❤️

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp