Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Myras väg mot skuldfrihet

Nu har jag fått meddelande från banken om att bolånet ska läggas om i augusti. Har varit inne och kikat på vilken ränta vi kan få just nu och med ränterabatt så blev det 4,83% bundet på ett år, annars över 5% för obundet (kommer inte ihåg exakt)
Trots att jag försökt förbereda för höjning av bolånet (genom att försöka betala av så många lån/krediter som möjligt) så hade jag hoppats på lite lägre höjning av belopp. skulle vi få en ränta på 4,83 så kommer bolånet kosta ca 6500 kr/mån till skillnad från dagens ca 2200 kr/månad!!

Men har vi tur så kommer räntan sänkas ytterligare lite grann framöver. Så bara ha is i magen och vänta tills det är dags i slutet av augusti att lägga om bolånet!
Usch, ganska stor skillnad nu mot sen. Förstår att det är tufft.

Usch, ganska stor skillnad nu mot sen. Förstår att det är tufft.
Ja, stor skillnad men samtidigt är jag oerhört tacksam att vi låg på så låg ränta sen augusti 2021 för hade vi inte haft bundet då vet jag inte hur det hade gått, om det ö h hade gått vägen. Många med bolån har drabbats rejält under den tiden, vi förskonades.
2004 och några år framåt hade vi räntekostnader på 6500 kr men då var det inga problem alls för ekonomin såg annorlunda ut.

Jag kommer i alla fall ringa banken i augusti och förhandla!

Nu har jag skrapat fram 340 kr extra per månad genom att ringa Tele2 (igen) och lägga om abonnemangen och det blev totalt 340 kr billigare per månad!! Många bäckar små eller hur!
Dessutom skickar Tele2 en ny Samsung Galaxy (jag tackade nej till ny samsung förra gången jag la om abonnemang hos Tele2 men nu orkade jag inte tjafsa så jag kommer sälja den till en bekant) så det blir lite extra pengar där med!

Senast ändrad:
Bolånesmällen närmar sig! Bara 2,5 månader kvar tills nuvarande bindningstid går ut.
Bolån på 1 550 mille. Ränta 1,30%
Kostnad idag 2 186 kr/mån

Har testat (igen) på bankens sajt och med rörlig ränta på 5,35% skulle kostnaden bli 6 935 kr/mån om vi lägger om lånet idag. Alt bundet på 1 år till 4,8% ränta med en kostnad på 6 222 kr/mån.
Har vi tur så kan det komma en till räntesänkning i juli men det skulle ändå inte innebär ngn drastisk förändring på beloppen.
Vi har bolånet uppdelat i tre delar så ett alternativ vore att ha en del obundet och de andra bundna på 1 år
Oavsett blir det en stor förändring! Må det komma fler räntesänkningar nästa år.

Bolånesmällen närmar sig! Bara 2,5 månader kvar tills nuvarande bindningstid går ut.

Har testat (igen) på bankens sajt och med rörlig ränta på 5,35% skulle kostnaden bli 6 935 kr/mån om vi lägger om lånet idag. Alt bundet på 1 år till 4,8% ränta med en kostnad på 6 222 kr/mån.
Har vi tur så kan det komma en till räntesänkning i juli men det skulle ändå inte innebär ngn drastisk förändring på beloppen.
Vi har bolånet uppdelat i tre delar så ett alternativ vore att ha en del obundet och de andra bundna på 1 år
Oavsett blir det en stor förändring! Må det komma fler räntesänkningar nästa år.

Det finns inget datum i Juli för Riksbanken att sänka räntan, I år gäller de kvarvarande datumen:

27 Juni
20 Augusti
25 September
7 November
19 December

Om det inte blir någon sänkning nu i Juni, vilket det med största sannolikhet inte blir, då är nästa eventuella sänkning 20 Augusti.
Eller kanske menar du Juli såsom att 27e Juni beskedet börjar gälla den 3e Juli? Det lär inte bli någon förändring där tyvärr men det märker vi om drygt 3 veckor.

Så räkna med oförändrad ränta till 21a Augusti.

Rev av plåstret i mars och band mitt största lån i 2 år på 3.93%
Resten rörligt på 4,47% från och med juni nu, 2,7 miljoner svider rätt bra även om jag fick ok ränta.

Senast ändrad:

Det är nog många med bunden ränta som fått utmaningar. Vi har rörlig ränta på hela vårt bolån och det har varit och är ff extremt tufft varje månad. Varje liten sänkning är väldigt välkommen. Hoppas det hinner sänkas lite till innan ni måste lägga om ert lån.

Det är nog många med bunden ränta som fått utmaningar. Vi har rörlig ränta på hela vårt bolån och det har varit och är ff extremt tufft varje månad. Varje liten sänkning är väldigt välkommen. Hoppas det hinner sänkas lite till innan ni måste lägga om ert lån.
Tack! Kan tänka mig att det är väldigt tufft för de flesta med bolån som lever på marginalerna. Men vi får hoppas att det värsta är över för den här gången.

Tack! Kan tänka mig att det är väldigt tufft för de flesta med bolån som lever på marginalerna. Men vi får hoppas att det värsta är över för den här gången.
Ja det är en viss skillnad på knappt 12.000kr per månad till dagens 22.800kr. Vi amorterar 6.000kr per månad så dem är inräknade i summan.

Ja det är en viss skillnad på knappt 12.000kr per månad till dagens 22.800kr. Vi amorterar 6.000kr per månad så dem är inräknade i summan.
Mycket pengar men det var ingen dålig amortering där, amorterar ni frivilligt? Vi amorterar 500 kr, prioriterar andra lån med hög ränta.

Mycket pengar men det var ingen dålig amortering där, amorterar ni frivilligt? Vi amorterar 500 kr, prioriterar andra lån med hög ränta.
Frivilligt, ja. Vi har inte ansökt om amorteringsfritt då vi gärna vill få ner bolånet. 72.000kr per år blir en del

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp