Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mycket dålig dag idag

Samma här. Ångest. Speciellt inför månadsskiftet. Har också faktiskt gråtit när jag ringt ibland. Men inte har de flesta brytt sig. Endast vissa.

Jag kan bara svara för mig själv, som kommer att ha min första utmätning denna månad. Jag kommer att ha mer pengar kvar nu. Förut gick nästan hela lönen åt till alla lån, ibland hade jag inte många hundralappar att leva på.
Det som känns absolut skönast med att ha släppt allt, är att bara göra räkningarna en gång/månad. Och jag betalar bara de vanliga räkningarna som hyra, el, telefon, försäkringar, A-kassa mm. Ett stort blancolån har jag inte släppt, men det kan jag betala av pga ett extrajobb jag har. Resten , ett 15-tal lån ligger nu hos KF eller är på väg dit. Jag ser det som en avbetalningsplan, att jag har samlat alla mina skitlån och krediter, och och har en avbetalningsplan på dryga 12000:- /mån. Det känns lättare att tänka så, än att tänka att jag nu finns hos KF. Om 3 år borde jag vara skuldfri. Hade det inte varit för alla räntor som kommer att tillkomma hade jag bränt av skiten genom utmätning på 1,5 år, men jag dubblar tiden pga räntorna så får det bli en surprise om jag är klar tidigare :)
Jag får ut ca 11000 efter skatt nu.. :/
Tar de på sambons lön då?

Samma här. Ångest. Speciellt inför månadsskiftet. Har också faktiskt gråtit när jag ringt ibland. Men inte har de flesta brytt sig. Endast vissa.
Vet att det inte hjälper att gråta men till slut när man desperat har försökt att få hjälp av dem finns bara tårar att ta till. Men det bryr de sig inte om man har antingen det att ta till eller skrika på dem och skrika gör bara saken värre. Det är bara att konstatera att vissa går inte att resonera med.

Senast ändrad:
Jag får ut ca 11000 efter skatt nu.. :/
Tar de på sambons lön då?
Nej de gör de inte. Men du kommer att få lite lägre förbehålls belopp då du är sambo. Du kan själv räkna ut på KF hemsida hur mkt du får behålla.

Senast ändrad:
Ibland får jag energi av att inte låta en del kräkbolag med usla villkor att vinna över mig och avgöra mitt öde. Men ibland kan den energin vara som bortblåst. Räcker ibland med ett samtal med kundtjänst på något inkassobolag som inte vet hur man tar hand om kunder. Det värsta är när man blir idiotförklarad. Jag är högutbildad och vill ibland säga de ett och annat men i den beroendeställning man är så ler man och tackar och tar emot när man blir behandlad som en brottsling bara för att man har ekonomiska problem.

Jag har det likadant ska du veta, som dig och som flera av er här beskriver det. Förra veckan gick jag på adrenalinchock o var inställd på att gå till rätten mot Avida Inkasso där det blev rena skräckdagarna när de vägrade tillmötesgå att jag råkat tappat bort ett mail där jag svarat på o godkänt den avbetalningsplan som för en månad sen skulle blivit överenskommen. Det slutade med att jag blev liggande helt apatisk efter att ha fått flera panikångestattacker o helt slut gav upp o bestämde mig för att betala kostnaderna till KF istället för att bli mer eller mindre rättshaverist o göra denna kamp med Avida som min heltidssyssla. Jag är också högutbildad och kan skriva formella brev o läsa lagtexter. Men att försöka ta sig ur detta skuldfängelse är fan i mig nästan omöjligt när man väl hamnat där.
När jag sovit i 2-3 dagar o också fått bra råd o stöttning här på forumet, så ångrar jag mig inte att jag la ner stridsyxan med Avida. Ska jag hämnas och strida för min värdighet så får det i så fall handla om större summor, och jag har nog tur ändå i allt elände att jag hittills kunnat rädda mig från betalningsanmärkning genom att lyckas skrapa ihop kostnaderna och fått in dem i rätt tid. Tre stycken sådana nu på senaste 2-3 månaderna. Peppar peppar kommer ingen mer nu på ett tag, men man är aldrig säker och som ni beskriver ångesten o svettningar kan väcka en på nätterna och svårt att sen få stopp på paniken som tar tag i en.

Men jag har levt som fattiglapp i större delen av mitt vuxna liv och är en bra bit över 50 nu, med sjukpension och visserligen viss verksamhet, men utan att ha fått till ett fungerande ekonomiskt liv. Är ständigt utmattad o orkar inte vardagen som jag borde, svårt att strukturera o planera och skuldfällan har gjort att jag isolerat mig väldigt mycket eftersom man ständigt dras med känslan av att vara en dålig människa. Att man känner sig smutsig och mindre värd gör att jag tycker det mesta sociala är jobbigt eftersom det går åt så mycket energi till att hålla uppe en fasad. Man blir utanför allt som folk sysslar med som kostar pengar. Semestrar, bilar, prylar, nytt kök, skidåkning o fan o hans moster.
Jag klarar varje månad på något konstigt sätt, men man äter ju inte tillräckligt bra och man har aldrig nånsin råd att göra nån utsvävning öht. Kanske går jag ut o lunchar en gång i månaden. Jag brukar sälja av saker som kläder o prylar, och de grejer som jag tillverkar, de hundralappar som jag kan få in på det går till mat till mig o katten.

Trots allt så har jag inga större krav utan kan känna mig lycklig enbart av att klara mig igenom en månad i taget, att jag fått beviljat nån avbetalningsplan, eller fyndat någon ost eller fin mat, och man lär sig uppskatta så mycket andra saker som folk med pengar o andra liv , de som syns i reklamen på tv och på film och på fester, inte har en aning om.

Nej de gör de inte. Men du kommer att få lite lägre förbehålls belopp då du är sambo. Du kan själv räkna ut på KF hemsida hur mkt du får behålla.
Ser att jag skrev sambo, jag e gift.. Blir de annorlunda då?

Det är samma belopp om man är sambo eller gift.

För 2015 är normalbeloppet:
  • 4 675 kronor för en ensamstående vuxen
  • 7 723 kronor för sammanlevande makar eller sambor
  • 2 480 kronor för barn till och med 6 år
  • 2 855 kronor för barn 7 år eller äldre

Pepp till alla som kämpar med de tuffa dagarna kring löning. Vilka räkningar man kan betala och måste prioritera upptar tankeverksamheten dygnet runt just nu. 13000 fick jag slänga iväg på en räkning. Kändes hemskt och bra samtidigt. Ett lån borta men så många andra jag inte kan betala :( det känns bra ibland att veta att man inte är ensam. Även om jag önskar att vi alla slapp detta.

Jag har ca 400 000 sammanlagt i lån. Känns som eländet aldrig minskar med alla hutlösa räntor :( Jag vet. Mitt eget fel. Men jobbigt och oöverkomligt vissa dagar.

Jag har ca 400 000 sammanlagt i lån. Känns som eländet aldrig minskar med alla hutlösa räntor :( Jag vet. Mitt eget fel. Men jobbigt och oöverkomligt vissa dagar.
Kämpa på, du gör det bra! De flesta här vet nog att det är ens eget fel att man sitter här skuldsatt, men ibland gör man saker som inte är meningen och då kan det bli fel.. Det gör vi alla! Huvudsaken är att vi inte ger upp och tar en dag i taget. "Varför oroa sig över morgondagen? Var dag har nog med sitt elände!"
Nya tag imorgon!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp