Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Mitt spelmissbruk.

Ja. Jag tror att det är precis på det sättet.

Vi får se nu efter november när mitt samlingslån är upplagt, kommer att ha avsevärt färre aktörer att betala till. Känns tämligen skönt att inte fibbla med massa aktörer varje månad!

En av mina systrar har ungefär samma inkomst som du. Hon säger att både VAB, pensionen och andra olika ”samhällsinstanser” etc. har ett tak. När man går i pension ska visst taket vara 30 k i månaden tex. Det betyder att man som höginkomsttagare betalar mer men aldrig får mer, det är ett sånt system vi har. Undantag för tjänstepensionen som blir procentuellt högre vid hög inkomst, dock blir den sammanlagda pensionen aldrig i närheten av den verkliga intjänade lönen. Gäller däremot inte mig som inte är i närheten av de summorna med mina knappa 500 k per år:)
Taket för inkomst för allmän pension är 44.892 kr/månad (för 2020). Hur tjänstepensionen blir varierar mycket, så det går inte att säga något generellt. För min del avsätter arbetsgivaren 25% av bruttolönen, vilket är generöst, utöver det så avsätter jag drygt 19 tkr/månad av bruttolönen (vilket är max vad man kan göra) till tjänstepensionen, dock har inte alla avtal den möjligheten och man måste efter avdraget tjäna mer än 44.892 kr/månad annars förlorar man i det allmänna pensionssystemet o s v. Jag kommer m a o att inte förlora så mycket när jag går i pension, beror lite på om jag jobbar ända fram till 65 år. För de "vanliga" tjänstemännen på mitt jobb så avsätts 7% upp till en årslön på 354.750 kr, i spannet därefter 25%. Jag tror att den lägsta tjänstepensionen enligt avtal är 4,5%.

Taket för inkomst för allmän pension är 44.892 kr/månad (för 2020). Hur tjänstepensionen blir varierar mycket, så det går inte att säga något generellt. För min del avsätter arbetsgivaren 25% av bruttolönen, vilket är generöst, utöver det så avsätter jag drygt 19 tkr/månad av bruttolönen (vilket är max vad man kan göra) till tjänstepensionen, dock har inte alla avtal den möjligheten och man måste efter avdraget tjäna mer än 44.892 kr/månad annars förlorar man i det allmänna pensionssystemet o s v. Jag kommer m a o att inte förlora så mycket när jag går i pension, beror lite på om jag jobbar ända fram till 65 år. För de "vanliga" tjänstemännen på mitt jobb så avsätts 7% upp till en årslön på 354.750 kr, i spannet därefter 25%. Jag tror att den lägsta tjänstepensionen enligt avtal är 4,5%.
Tack för info:) Tror min syster skulle få ut 30 k per månad netto när hon går i pension. Då har hon 90 k i månaden nu ca. Ja tjänstepensionen är högre när man kommer upp i inkomst, för att kompensera för ”taket”. Det måste varit enormt mycket mer förmånligt med ATP-systemet som min pappa hade en gång i tiden; man tittade bara på de 15 bästa åren av totalt 30 år och ”ersättningen” var 2/3 delar av lönen man haft. Vilket ”tak” de hade på den tiden vet jag inte, men man fick en större peng och slapp ta hänsyn till hela ”livsinkomsten”:)

Tack för info:) Tror min syster skulle få ut 30 k per månad netto när hon går i pension. Då har hon 90 k i månaden nu ca. Ja tjänstepensionen är högre när man kommer upp i inkomst, för att kompensera för ”taket”. Det måste varit enormt mycket mer förmånligt med ATP-systemet som min pappa hade en gång i tiden; man tittade bara på de 15 bästa åren av totalt 30 år och ”ersättningen” var 2/3 delar av lönen man haft. Vilket ”tak” de hade på den tiden vet jag inte, men man fick en större peng och slapp ta hänsyn till hela ”livsinkomsten”:)
Hur gammal är din syster och hur länge har hon haft den lönen? Är hon ung och inte tjänat så mycket länge, så reflekterar inte pensionsprognosen det riktigt.

Lize vad säger din kalkyl, när du går i pension vad säger kalkylen om bruttopensionen?

Lize vad säger din kalkyl, när du går i pension vad säger kalkylen om bruttopensionen?
Om jag håller ut till 65 så har jag samma pension som min nuvarande lön, d v s drygt 1 Mkr/året, går jag i pension nu så har jag "bara" tjänstepension fram till i varje fall 64. Jag märker att man lättare värderar sin tid mer än pengar ju äldre man blir, så det kan gott och väl vara så att jag bara jobbar ett par år till och får lite lägre pension, men inte alls fy skam utan ca 70 tkr/månad i sådana fall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp