Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mitt spelmissbruk.

Detta är sinnessjukt. Jag har 3 FF från samma jäkla bolag. Inom loppet av 2 månader. Det undrar jag om man får.

En fråga.

Har ett inkasso-bolag rätt att ta en UC "mest för att dom kan" för att kolla hur min ekonomi ser ut?

Coll inkasso tog precis en UC på mig vilket ställer till det något oerhört för mig, alltså extremt mycket.

Motiveringen jag fick var att dom ville säkerställa hur min ekonomi ser ut och att dom gör det frekvent på sina inkasso-ärenden.

Jag kokar just nu och har samtidigt panik som in i helvete. Jag vill och får inte falla på håret nu. Det får inte hända.

Märkligt. Har du en avbetalningsplan där eller håller på att skapa en? Hur länge har du haft lånet där?

Jag har avbetalningsplan hos coll, men dom tog ingen upplysning på mig då.

Dom tog inte en UC när jag fick avbetalningsplan på mig heller!!! Jag ringde in nu för att kolla bara vilket belopp som skulle betalas nu i december och det var då hon tog en UC på mig bara för att. Jag är så vansinnig att jag kokar.

Okej om man inte skött sin avbetalningsplan eller dylikt men jag har följt min del utav överenskommelsen. Är det något man kan göra tror ni.

Senast ändrad:
Dom tog inte en avbetalningsplan på mig heller!!! Jag ringde in nu för att kolla bara vilket belopp som skulle betalas nu i december och det var då hon tog en UC på mig bara för att. Jag är så vansinnig att jag kokar.

Okej om man inte skött sin avbetalningsplan eller dylikt men jag har följt min del utav överenskommelsen. Är det något man kan göra tror ni.

Ring och säg att du tänker söka samlingslån framöver för att lösa bort detta lån och då påverkar en förfrågan väldigt negativt. Ingen aning om dom köper det, men värt att testa.
Tror tyvärr dom får ta upplysningar sådär....

Överlag har coll varit väldigt bra att ha att göra med för min del.

Dom tog UC på mig i samband med att jag fick avbetalningsplan. Jag ville ha ett lägre belopp än dom föreslog. De ville kolla hur min ekonomi ser ut för att se om jag inte kan betala mer. Samma sak med Sileo. De kollar personer med skuld hos dom med jämna mellanrum för att kolla om ens ekonomiska situation förändrats och man kan betala mer på avbetalningsplanen. Är tyvärr ganska säker på att coll inkasso kommer ta fler UC på mig under tiden jag har avbetalningsplan. Och de har tyvärr rätt att göra det.

En fråga.

Har ett inkasso-bolag rätt att ta en UC "mest för att dom kan" för att kolla hur min ekonomi ser ut?

Coll inkasso tog precis en UC på mig vilket ställer till det något oerhört för mig, alltså extremt mycket.

Motiveringen jag fick var att dom ville säkerställa hur min ekonomi ser ut och att dom gör det frekvent på sina inkasso-ärenden.

Jag kokar just nu och har samtidigt panik som in i helvete. Jag vill och får inte falla på håret nu. Det får inte hända.

Nej, bara ifall dom köper skulden och behöver göra en kreditbedömning, gällande avbetalningsplan så vet jag inte riktigt, men inkassobolaget har ingen ekonomisk skyldighet där så nej det vore vara emot lagen att ta en.

Vore i sånt fall falla på den du har skulden emot.

Vänd dig till datainspektionen, de som hanterar dessa

Senast ändrad:
Jag har nu skickat ett mail till Collector först och främst.

Jag skrev att om dom inte tar bort den här förfrågningen åberopar jag här med lagen om GDPR och rådande lagstiftning för att hämta samtliga ljudinspelningar och kommunikation mellan mig och Collector Bank och Colli Inkasso i syfte att bestrida denna kreditförfrågan.

Grejen är den att jag har haft avbetalningsplan i 6 månader med Coll (give or take) jag är i fas med mitt collector kreditkort. Jag är i fas med min avbetalningsplan med Coll. Jag ringde och frågade om jag skulle betala 5.000 nu idag via swish eller 10.000 nästa vecka när lönen kommer. Hon sa, ja men betala 10.000 nästa vecka. Tack och adjö typ.

Sen ser jag till min stora fasa att hon tog en UC. Ingen information till det, ingen anledning.

Jag ser inte vad det legitima skälet här skulle vara liksom.

Helt galet, jag håller med. Vet en kompis som bad om anstånd en vecka hos ett inkassobolag. De tog en UC. Vet inte vad deras skäl var. Minns inte vilket inkasso men inte coll.

Låter som eget inkassobolag som förmodligen ingår i koncern, jag vet inte riktigt.

I detta fall låter det som en anställd tagit lite för mycket befogenheter.

I det skedet finns ingen direkt anledning att ta en upplysning. Men hela collector är ju dock illa till som bolag.

Äger extremt mycket dåliga skulder möjligen konkurs/uppköp. Bolaget är skit iaf

Något intressant också.

Hon jag pratade med suckade och stönade i hela samtalet. När jag frågade om hennes efternamn som låter lite unikt/udda så svarar hon "Ja vad tror du själv" aldrig varit med om det här bemötandet tidigare.

Satt och kommenterade min inkomst och höll på. Otroligt nonchalant och otrevlig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp