Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Mitt ekonomiska kaos och bakgrunden till det

För er som orkar läsa kommer här en liten kort roman om min kaotiska ekonomi och anledningen till den.
Har varit aktiv här sen 2 år tillbaka och aldrig berättat om min situation. Så här är det:

Runt 30 år gammal och tillbringat hela mitt vuxna liv med mina skulder och en envis kamp mellan att vilja städa upp och samtidigt förstöra lite mer genom dåliga val.

Även jag med ett beroende; shopping.
Redan från start, men som eskalerade totalt för några år sen då en nära anhörig hastigt gick bort och efterlämnade en enorm tomhet och en förkrossad jag.
Saknaden var redan från första dag omöjlig och hantera och det resulterade i ännu mer shopping. Ett desperat, men ack så fel och lönlöst, försök att fylla något tomrum. Det ballade ur totalt.

Kvar finns nu skulder på strax över 700 000 kr. Det gör fruktansvärt ont att se och försöka förstå vad jag gjort.

Jag tampas ännu med mitt beroende och införde ett köpstopp vid årsskiftet. Har brutit mot detta köpstopp en gång sedan dess, men då mådde jag bara mer dåligt och jag kommer inte göra om det.
Jag har varit hos psykolog och pratat om detta och fått hjälp med strategier.
Nu ska jag bara försöka städa upp efter mig och mina dumma beslut...

Vill inte direkt komma någon vart med denna text, mer än ett erkännande för mig själv och att visa er underbara människor här inne att om det är någon som känner igen sig så är vi inte ensamma.
Detta forum är så guld värt för mig då det inte finns någon annan jag kan prata med om min ekonomi och ingen som skulle förstå.

Jag vet inte hur jag ska reda ut denna sits. Just nu går jag back med ett par tusenlappar varje månad och jag mår skit.
Jag vill bara släppa allt och ge upp, men jag kan och får verkligen inte det. Då är min karriär körd.

Min UC just nu:
UC-risk: 5,51 %
Inkomst: 194 900 kr (lågt pga studier)
(3 senaste lönespecar visar dock inkomst på i snitt 17 000 kr/månad efter skatt)
Underskott: 83 800 kr
Synliga lån och krediter: 622 324 kr
Förfrågningar: 2 st. (Datum: 191118 & 200306)

Ett lån för att baka ihop iaf några av lånen är egentligen min enda räddning. Men med mina förutsättningar känns det kört?

Låter som en jobbig situation, men att du kommit på en väg att reda upp allt.

Finns det något värde i det du köpt? Bra steg är alltid att sälja av allt man inte verkligen behöver.

Vad är månadskostnaden för lånen och hur många krediter har du och deras månadskostnad?

Varför tror du din karriär skulle bli förstörd om du skulle släppa allt?

En sak jag lärt mig på detta forum är att ingenting är kört, även om man skulle behöva gå igenom en skuldsanering.

Senast ändrad:
Känner igen mig 100%! ville bara säga det, du är inte ensam. Sitter med 600.000 totalt men ändå inget speciellt av värde trots att jag shoppat upp det mesta på ett par år... :(

Låter som en jobbig situation, men att du kommit på en väg att reda upp allt.

Finns det något värde i det du köpt? Bra steg är alltid att sälja av allt man inte verkligen behöver.

Vad är månadskostnaden för lånen och hur många krediter har du och deras månadskostnad?

Varför tror du din karriär skulle bli förstörd om du skulle släppa allt?

En sak jag lärt mig på detta forum är att ingenting är kört, även om man skulle behöva gå igenom en skuldsanering.
Tack för ditt svar! <3
Jag har sålt allt av värde och genom det kunnat hålla mig från KF de senaste månaderna, men nu har jag inget av värde kvar. :(

Mina lån och krediter på UC är:
Blancolån
Collector: 342000 kr. 3747 kr/mån
Balanzia: 144000 kr. 1670 kr/mån
GoodCash: 45000 kr. 1160 kr/mån

Krediter: (utnyttjat / beviljat, månadskostnad)
Santander: 29000/29000 kr. 562 kr/mån (avslutad)
Qliro: 24000 kr. Ca 1000 kr/mån
EasyCard: 15000/15000 kr. Ca 800 kr/mån
Swedbank: 10000/10000 kr. Ca 450 kr/mån
Volvo: 15000/15000 kr. Ca 500 kr/mån
Credway: 4500/30000 kr. 250 kr/mån

Utanför UC har jag också en hel del.
Bland annat Mobillån, Extralånet och Fairlo och en del hos inkasso (Telia, Klarna m.m. och snart Betalkoll.)

Med det jag jobbar inom hade det inte varit godtagbart att ha skulder hos KF.
Ännu mer pinsamt att jag satt mig i denna sits trots det. :'(

Senast ändrad:
Känner igen mig 100%! ville bara säga det, du är inte ensam. Sitter med 600.000 totalt men ändå inget speciellt av värde trots att jag shoppat upp det mesta på ett par år... :(
Oj, vad skönt ändå att få svart på vitt att man inte är ensam! Hur går det för dig?
Det är ju verkligen så, man sitter bara och glor på summan på skulderna och ändå har man knappt någonting av värde kvar från den summan. :'(

Du har ändå en rätt låg UC trots så många krediter, förmodligen pga få FF.

Hur ser det ut med släktingar, ingen som kan vara medsökande? Gäller att krypa till korset och utforska alla alternativ som finns.

Trots allt är inte månadskostnaden något problem om man skulle ha en en genomsnittlig svenssonlön.

Du har ändå en rätt låg UC trots så många krediter, förmodligen pga få FF.

Hur ser det ut med släktingar, ingen som kan vara medsökande? Gäller att krypa till korset och utforska alla alternativ som finns.

Trots allt är inte månadskostnaden något problem om man skulle ha en en genomsnittlig svenssonlön.
Ja, lite paff själv att min uc blev så pass ”bra” trots allt när mina ff försvann.

Har tyvärr en väldigt liten släkt kvar i form av en förälder och syskon, men ingen som kan hjälpa mig. :'(

Jag får ut i snitt 15000 kr per månad just nu, men ser ju värre ut på pappret eftersom jag studerat och därmed lägre deklarerad inkomst förra året.

Jag har spenderat dagar och veckor på att försöka få ner månadskostnaderna, men det känns omöjligt. :( Bara inkasso slukar ca 4000 kr/månad.

Jobbar du heltid? Om inte kanske du kan få något extrajobb?

Jobbar du heltid? Om inte kanske du kan få något extrajobb?
Jag jobbar och pluggar totalt 130% och håller knappt ihop som det är. :( Annars hade det varit det bästa tänkbara för att få upp inkomsten. :facepleading: Nu under sommaren när jag har sommarlov jobbar jag heltid och tar de extrapass jag kommer åt.

Har du maxat csn, bostadsbidrag, jämkat skatten?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp