Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Missad betalning skuldsanering

Vad händer om man inte betalar novembers betalning till skuldsaneringen?
Men man betalar in beloppet i december.
Får borgenärerna veta att jag inte betalat? Eftersom KF meddelar borgenärerna 4 gr/år och december är en sådan månad, finns det en risk för det?

Ja det bör väl meddelas isåfall, men på en som betalas i kapp händer inte mycket mer än så.

Men kanske beror på summan också? Jag ska betala 17.000kr. Så det är ganska stor summa. Hur mkt låg du efter med?

Inte lyckats komma ikapp på 4 år trots 8 betalningsfria månader? Eller gör du det på flit av någon anledning? Civil olydnad kanske?
Inget jag skulle uppmana någon då jag inte vill ha något som helst ansvar för det. Men det verkar i teorin egentligen som att det inte finns någon poäng med att betala alla 50 betalningar om man har nerver av stål.

I teorin så år 4 eller 5 kan man hoppa 1-2 betalningar nästan riskfritt utan konsekvenser om man får för sig att man vill ha extra pengar till något. Även om det inte är syftet till varför det finns ett utrymme. Det är mer om man blir av med jobbet eller akut måste till ex tandläkaren/läkaren/veterinären och det blir dyrt.

Högsta domstolen har beslutat att det anses som för ringa att man skulle tappa en skuldsanering under 4 missade betalningar, borgenärerna ska heller inte göra omprövningar förutsatt man inte ligger minst 4 betalningar bakom. KFM själva lägger sig heller inte i så länge ingen gör omprövning. Gör någon borgenär omprövning på 1-2 missade betalningar mot förmodan som anledning så ska det förmodligen till väldigt starka skäl/anklagelser för att det KFM ska titta på det.

Det som kan skita sig med detta är om man ex får gå från jobbet av någon anledning och redan då ligger flera betalningar bakom. Då blir det stressigt.

Kontroversiellt att göra, men möjligt efter skuldsaneringen vunnit laga kraft

Senast ändrad:
Inget jag skulle uppmana någon då jag inte vill ha något som helst ansvar för det. Men det verkar i teorin egentligen som att det inte finns någon poäng med att betala alla 50 betalningar om man har nerver av stål.

I teorin så år 4 eller 5 kan man hoppa 1-2 betalningar nästan riskfritt utan konsekvenser om man får för sig att man vill ha extra pengar till något. Även om det inte är syftet till varför det finns ett utrymme. Det är mer om man blir av med jobbet eller akut måste till ex tandläkaren/läkaren/veterinären och det blir dyrt.

Högsta domstolen har beslutat att det anses som för ringa att man skulle tappa en skuldsanering under 4 missade betalningar, borgenärerna ska heller inte göra omprövningar förutsatt man inte ligger minst 4 betalningar bakom. KFM själva lägger sig heller inte i så länge ingen gör omprövning. Gör någon borgenär omprövning på 1-2 missade betalningar mot förmodan som anledning så ska det förmodligen till väldigt starka skäl/anklagelser för att det KFM ska titta på det.

Det som kan skita sig med detta är om man ex får gå från jobbet av någon anledning och redan då ligger flera betalningar bakom. Då blir det stressigt.

Kontroversiellt att göra, men möjligt efter skuldsaneringen vunnit laga kraft
Är det ringa om man är efter låt säga tre betalningar och betalar in innan 4e ska betalas? Typ missat sept oktober november å sen betalningsfri i december så låt säga att man skulle betala i mitten av januari ät det ringa då?

Är det ringa om man är efter låt säga tre betalningar och betalar in innan 4e ska betalas? Typ missat sept oktober november å sen betalningsfri i december så låt säga att man skulle betala i mitten av januari ät det ringa då?

Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) –

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:

- Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.”

Senast ändrad:

Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) –

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:

- Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.”
Och då är det förmodligen borgenär som omprövar vilket kan leda till att skuldsaneringen avslutas (grattis, alla skulder kommer tillbaka med mer ränta så du sitter mer i skiten än innan och du kommer garanterat inte få ny sanering på väldigt länge.) eller förlängs.

EN skuldsanering är ju oxå en finansiell rehabilitering, dvs som att lära sej att betala sina utgifter i tid.
Med det sagt så även jag förskjutit vissa månader under min sanering. Men då inföll oftast dessa precis innan juni o dec så jag betalade ikapp då.
Saker kan hände och då är det inte säkert buffert o betfri månad hjälper/räcker i det läget.
Men det gick bra för oss. Vi betalade inom tre ve efter sista datum räkningen skulle var inne.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp