Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Många använder sig av det gamla betyget
Som är en riskprognos i skalan 0,1-99,9

Är ingen intresserad av det " nya"
Uc-score.
Jag har betyg 0,1% Och har en uc-score på 745,
Vad betyder 745 varför inte bara använda gamla skalan
Vad har ni för förutsättningar och uc score?

De flesta är nog intresserade, men ingen vet ju något om det nya betygssystemet, vad som påverkar det eller vilka nivåer som är "bra" eller alls vilka förutsättningar det innebär vid låneansökan.

Tar du nya så lär det som nämndes ovan ha väldigt dålig effekt. Jag for till exempel upp från 6.4 till 13.9 på bara en vecka efter två förfrågningar från två olika låneförmedlare nyligen. Inga övriga förändringar, bara ett stilla försök att ersätta dyra kreditkortsskulder med lite billiga blancodito.

Visst verkar det också finnas vissa ff-platåer med viss verkan för UC'n? Till exempel (ingen aning hur korrekta just dessa intervall är iofs):

1-2
3-5
6-10
Osv
Tätheten och fräschheten påverkar nog mer. Flera på en gång kan få betyget att explodera. En ny kan också påverka mycket beroende på din belåningsgrad.

Japp, det är min uppfattning i alla fall.

Så det spelar ingen roll med andra ord om man har 7 eller 10 ff , man ska ha under 7 för att det ska spela roll?

Misstänker mitt underskott är boven, 36 k !
Denna deklaration som kommer blir nog värre, ca. 57k underskott! Va tror ni händer med betyget som just nu är på 3,8?
Skillnaden blir på inkomsten också från 273 till 410.

Sammanfattning efter nya deklarationen blir.
7ff
Underskott 57 k
Inkomst 410k
Betyg då? Om den är på 3.8 nu?

Så det spelar ingen roll med andra ord om man har 7 eller 10 ff , man ska ha under 7 för att det ska spela roll?

Misstänker mitt underskott är boven, 36 k !
Denna deklaration som kommer blir nog värre, ca. 57k underskott! Va tror ni händer med betyget som just nu är på 3,8?
Skillnaden blir på inkomsten också från 273 till 410.

Sammanfattning efter nya deklarationen blir.
7ff
Underskott 57 k
Inkomst 410k
Betyg då? Om den är på 3.8 nu?

Nej, så snävt ska du inte tolka mitt svar, det är i allmänhet bättre att ha 7 än 10, och det gör säkerligen också en skillnad på betyget i de flesta fall. Men ibland sker ingen förbättring när man blir av med en ff, och en rimlig tolkning då är att det spelar ingen roll om man tex har 13 eller 14 förfrågningar, först när de går ner ett steg till ger det utslag.

57 är ganska mycket, även med den förbättrade lönen. Om du jobbar med ditt kreditbetyg i syfte att söka tex samlingslån kan det nog vara en god idé att tillfälligt minska underskottet tills du fått lånet och sedan ompröva deklarationen för att ändå få ut återbäringen.

Nej, så snävt ska du inte tolka mitt svar, det är i allmänhet bättre att ha 7 än 10, och det gör säkerligen också en skillnad på betyget i de flesta fall. Men ibland sker ingen förbättring när man blir av med en ff, och en rimlig tolkning då är att det spelar ingen roll om man tex har 13 eller 14 förfrågningar, först när de går ner ett steg till ger det utslag.

57 är ganska mycket, även med den förbättrade lönen. Om du jobbar med ditt kreditbetyg i syfte att söka tex samlingslån kan det nog vara en god idé att tillfälligt minska underskottet tills du fått lånet och sedan ompröva deklarationen för att ändå få ut återbäringen.

Jag förstår.

Jag har trott att underskott är den ränta man betalat in under året?
Om så är fallet så kan jag ju inte minska underskottet på något sätt?

Och vad innebär det att ompröva deklarationen?

Jag förstår.

Jag har trott att underskott är den ränta man betalat in under året?
Om så är fallet så kan jag ju inte minska underskottet på något sätt?

Och vad innebär det att ompröva deklarationen?

Finns flera trådar om detta, nyligen också, men kortfattat så bestämmer du själv om du vill ta upp dina ränteutgifter i deklarationen. Man kan även minska till en mer "anpassad" nivå. Då går man miste om den återbäring som kommer från underskottet, och riskerar i vissa fall få betala in till Skatteverket istället om man har andra saker som påverkar skatten negativt. I juni uppdateras vanligtvis UC med den nya deklarationen och sen kan man söka samlingslån med bättre förutsättningar. Får man sen lånet kan man skicka in en omprövning till Skatteverket som justerar upp underskottet och betalar ut det man tidigare gått miste om.

Finns flera trådar om detta, nyligen också, men kortfattat så bestämmer du själv om du vill ta upp dina ränteutgifter i deklarationen. Man kan även minska till en mer "anpassad" nivå. Då går man miste om den återbäring som kommer från underskottet, och riskerar i vissa fall få betala in till Skatteverket istället om man har andra saker som påverkar skatten negativt. I juni uppdateras vanligtvis UC med den nya deklarationen och sen kan man söka samlingslån med bättre förutsättningar. Får man sen lånet kan man skicka in en omprövning till Skatteverket som justerar upp underskottet och betalar ut det man tidigare gått miste om.

Jag förstår inte hur jag själv kan bestämma om jag vill ta upp mina ränte utgifter i deklarationen då räntan skickas automatiskt till skatteverket?

Vad är ett rimligt underskott på en inkomst på 410?

men med 3.8 i betyg bör man väll endå få igenom ett lån eller abonnemang och liknande?
Mycket beror på beloppet du söker. Litet belopp så "köper" de din inkomst som du uppger lättare. Högre belopp vill de nog ha det syns historiskt också, dvs i deklarerad inkomstuppgift.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp