Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Nej, där har du helt fel. Även enligt UC själva...

Att ha ett outnyttjat kredit utrymme på 5-10k kan absolut ge några decimaler bättre UC.

Att ha två extra krediter och kreditgivare är negativt, även om du avslutar den ena så har du en extra kredit och kreditgivare. Så jag tror effekten är minimal.

Men främsta anledningen till att jag alltid rekommenderar att avsluta outnyttjade krediter är folk här inne i de flesta fallen inte kan hantera dem. Den lilla om ens betydelsefulla förbättringen av UC väger inte upp risken att den är utnyttjad till nästa månad.

Att ha ett outnyttjat kredit utrymme på 5-10k kan absolut ge några decimaler bättre UC.

Att ha två extra krediter och kreditgivare är negativt, även om du avslutar den ena så har du en extra kredit och kreditgivare. Så jag tror effekten är minimal.

Men främsta anledningen till att jag alltid rekommenderar att avsluta outnyttjade krediter är folk här inne i de flesta fallen inte kan hantera dem. Den lilla om ens betydelsefulla förbättringen av UC väger inte upp risken att den är utnyttjad till nästa månad.
Har haft 2 outnyttjade kreditkort gjorde ingen skillnad på mitt kreditbetyg avslutade den ena ingen skillnad på kreditbetyget avslutade den andra inte heller då någon skillnad på kreditbetyget.

Om någon tar en UC-kreditupplysning på en, ser de vart (hos vilken bank) jag har mina/mitt blancolån då? Tittade på gamla UC-förfrågningar som bolag gjort på mig och det ser ju ut som de ser hur mycket i lån jag har men kan inte se någonstans vem jag har lånen hos.

Ingen som vet om man kan som beställare av en kreditupplysning se vart blancolån finns?

Skillnaden för mig att ha ett maxat kreditkort på 35000 och outnyttjat på 35000 var 6.x -> 1.x Det vill säga från "mindre bra" till "bra". Då minskade min totala skuld obefintligt eftersom jag använde ett lån för att få ett outnyttjat kreditkort. Med andra ord skiljer det betydligt mellan att ha kreditutrymme och att inte ha det...

Hej! Har nu påbörjat en plan med att förändra mitt uc! Idag ligger jag på 2.6, (Bra) målet är att hamna i den gruppen över, alltså till 0,9 för att hamna i gruppen (Mycket bra) under kommande 4,5 månader

Jag har betalat av ett lån i dagarna på 37.000kr, utöver det kommer jag minska mitt kreditkort till 0kr (från 30.000 och max utnyttjat varje månad) denna avbetalning på kreditkortet sker mellan nov och jan. Har i dag 3 förfrågningar från uc, när vi ska till banken i mars kommer jag endast ha en förfrågan kvar, som är över 6mån gammal. Kommer inte avsluta kreditkortet utan låter det ligga på 0 då jag läst att det är bättre för uc betyget.

Tror ni det finns möjlighet till bättre betyg? Allt är såklart bättre, men att hoppa upp till Mycket bra scoring vore drömmen.

Tankar någon, eller någon med erfarenheter? :)

Hej! Har nu påbörjat en plan med att förändra mitt uc! Idag ligger jag på 2.6, (Bra) målet är att hamna i den gruppen över, alltså till 0,9 för att hamna i gruppen (Mycket bra) under kommande 4,5 månader

Jag har betalat av ett lån i dagarna på 37.000kr, utöver det kommer jag minska mitt kreditkort till 0kr (från 30.000 och max utnyttjat varje månad) denna avbetalning på kreditkortet sker mellan nov och jan. Har i dag 3 förfrågningar från uc, när vi ska till banken i mars kommer jag endast ha en förfrågan kvar, som är över 6mån gammal. Kommer inte avsluta kreditkortet utan låter det ligga på 0 då jag läst att det är bättre för uc betyget.

Tror ni det finns möjlighet till bättre betyg? Allt är såklart bättre, men att hoppa upp till Mycket bra scoring vore drömmen.

Tankar någon, eller någon med erfarenheter? :)

Det låter som en bra plan, jag skulle avslutat kreditkortet, det gör inte så mycket för kreditbetyget. Ser bättre ut att inte ha några krediter alls. Är det bolån ni ska till banken för? Tänk på att bankerna älskar att se ett sparande eller en liten buffert.

Någon som vet vilket klockslag som bankerna skickar sin info om skuldsaldo till UC?
Direkt vid midnatt, under dagen eller på kvällen?

Någon som vet vilket klockslag som bankerna skickar sin info om skuldsaldo till UC?
Direkt vid midnatt, under dagen eller på kvällen?

Midnatt vid månadsskifte är infon som skickas. När den faktiskt skickas vet jag ej

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp