Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Vart anser du går gränsen till ”hög” inkomst? Är de 600k uppåt?

När jag förringar begreppet hög inkomst i relation kreditbetyg som jag anser är för generöst saknar det lite av betydelse men visst 600 Tkr/året i Sverige är väl att anse högt nog.

Generellt brukar "hög" inkomst trissa upp betyget för mycket anser jag.
En person med högre inkomst tenderar att också ha högre levnadskostnader medan en person med mindre lön besitter större överlevnadserfarenheter ekonomiskt när denne vet mera om eget sparande.
Risktagande är högre hos de med högre ersättning, inte minst hos männen och vem har sagt att investeringar alltid går vägen?
Tror du har en poäng här. Fast i ärlighetens namn vet jag inte hur mycket inkomsten påverkar. Skulle vara intressant att veta om (och i så fall) de kategoriserar oss i olika klasser. Men jag vet att man ibland kan "straffas" om man hamnar i en högre inkomstklass. Alltså att man börjar jämföras med en ny grupp än man har gjorts tidigare där man ofta har sämre förutsöttning och därför får ett högre/sämre score.

Men om jag betraktar min egen umgängeskrets så är det många med (relativt) bra inkomster som dragit på sig väldigt mycket höga kostnader. Dels naturligtvis så kallade "bra" lån (hus, bilar, båtar osv, alltså sånt som främst välbärgade kan lägga mycket pengar på och man därför kommer ha kvar det skattesubventionerade ränteavdragen på), men också fläskar på friskt med dyr mat, dyra kläder, resor osv.

Jag har ju själv tyvärr snarare dragit på mig "dåliga" lån (blancon och tidigare krediter). Men jag har samtidigt lärt mig att leva relativt billigt och har skalat ner kostnaderna rejält. Så när jag väl börjar få ner lånen ännu mer så kommer jag känna att jag ändå är ganska trygg i min ekonomi. Alltså att jag tex skulle kunna klara av att gå på a-kassa eller så ett halvår. För många av mina vänner med framförallt dyra huslån tror jag det kan bli mycket tuffare. Hoppas de aldrig behöver det, men jag tycker det borde kännas otryggt när räntorna sticker iväg på miljonlånen samtidigt som tex elen blir svindyr.

Då har jag nyheter för dig att det folket har inte så bra lån som de vill att andra ska tro oftast. Det är knappt så huslånet anses vara bra idag eftersom fastighetsmarknaden var bra men det var för 10 år sedan, det är inte i närheten så lika bra som förut när folk köade ut på gatan för en lgh i Sthlm.
De tiderna är förbi.

Bilar var också väldigt bra för en tid sedan när man kunde äga en i sex månader och sälja den plus minus noll.
De tiderna är också förbi.

Idag är cash värt mer än nånsin och/eller guld och så anser jag.

Frågade UCs kundtjänst hur uppdateringarna fungerar nu för tiden. Klipper in svaret om någon är intresserad.

"
Hej "Gaston",

Tack för att du kontaktar oss.

Vi får information dagligen från våra källor, så riskprognosen är levande och kan ändras vilken dag som helst.
Men ditt UC-score ändras i slutet på varje månad.

Riskprognosen är ju i % och UC-score i siffror men dom speglar varandra.

Vi önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,"

Senast ändrad:
Får inte riktigt ihop det. De kan väl inte samtidigt spegla varandra i realtid samtidigt som prognosen kan uppdateras dagligen medans UC-Score gör det i slutet av månaden va?

Har märkt att någon gång när jag extraamorterat på ett kreditkort så uppdateras % dagligen men inte score. Men ja dom är lite oklara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp