Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Låter som en bra plan. Du har ju en bra inkomst också. Men en sak jag har lärt mig med åren är att det inte alltid är bäst att samla. Beroende på vad du har för räntor förstås. Lyckas man samla allt i ett eller ett par gigantiska blanco-berg så har det i alla fall för mig känts närmast tröstlöst att jobba ner dem med extra amorteringar jämfört med om man har många mindre lån och man så att säga kan knocka bort dem ett efter ett med full motivations kraft och översiktsbara delmålsättningar i processen. Jag strävade i typ 10 år efter att samla och lägga om. Det var mest det allt handlade om. Och det kan förstås ha många fördelar. Men nu ligger mitt fokus mer på att verkligen betala ner så mycket som möjligt snarare än att liksom flytta runt lånen. Oftast (annulitet) innebär ju nya samlingslån också att man börjar om från början i en nya betalningsplan där det är en enormt hög andel ränta första åren.
Jo kan bli problematiskt om man förlänger lånen men om du tar samma tid eller kortare som du haft innan på annuitet så blir inte räntekostnaden högre. Räntan räknas alltid på kvarvarande lånesumma väl? Sen om du väljer nytt lån med längre återbetalningstid så blir det ju automatiskt mer ränta. Om jag nu inte fått allt om bakfoten.
Jag kommer välja lika lång el kortare tid på nytt samlingslån iaf

Jo kan bli problematiskt om man förlänger lånen men om du tar samma tid eller kortare som du haft innan på annuitet så blir inte räntekostnaden högre. Räntan räknas alltid på kvarvarande lånesumma väl? Sen om du väljer nytt lån med längre återbetalningstid så blir det ju automatiskt mer ränta. Om jag nu inte fått allt om bakfoten.
Jag kommer välja lika lång el kortare tid på nytt samlingslån iaf
Jag tror att du har rätt om du väljer kortare återbetalningstid. Problemet brukar ju vara att man väljer så långa löptider för att få ner månadskostnaden att amorteringen blir minimal i början. Och har man sådana lån gäller det ju att så fort som möjligt försöka extra-amortera så att balansen mellan ränta och amortering jämnar ut sig. Jag har tex amorterat ganska aggressivt på mitt SEB nu sedan nyår och nu är även den vanliga månadsinbetalningen typ 90 procents amortering

Jag tror att du har rätt om du väljer kortare återbetalningstid. Problemet brukar ju vara att man väljer så långa löptider för att få ner månadskostnaden att amorteringen blir minimal i början. Och har man sådana lån gäller det ju att så fort som möjligt försöka extra-amortera så att balansen mellan ränta och amortering jämnar ut sig. Jag har tex amorterat ganska aggressivt på mitt SEB nu sedan nyår och nu är även den vanliga månadsinbetalningen typ 90 procents amortering
Sant sant, har haft turen att jag har 3 lån som rak amortering hos ica och ikano så minskar varje månad iaf. Collector vill jag få bort såfort som möjligt pga principen. Hatar dom över allt annat då de är så ignoranta med räntesänkningarna. Höja gick jättebra hand i hand med riksbanken men sänka? Icke.. de ska väck..

Sant sant, har haft turen att jag har 3 lån som rak amortering hos ica och ikano så minskar varje månad iaf. Collector vill jag få bort såfort som möjligt pga principen. Hatar dom över allt annat då de är så ignoranta med räntesänkningarna. Höja gick jättebra hand i hand med riksbanken men sänka? Icke.. de ska väck..
Mina två ff från i höstas var Ikano och Swedbank medlemslån för att kunna få en del av lånen på rak amortering. Men de ville inte ha mig som kund tydligen:)

Jag känner lika med Resurs som du inför Collector. Inte en enda lite sänkning på räntan trots 6 (?) sänkningar av styrräntan:-(. Problemet är att jag är inlåst i ett gigantiskt samlingslån på 500 K där så svårt att ersätta med något bättre i nuläget.

Mina två ff från i höstas var Ikano och Swedbank medlemslån för att kunna få en del av lånen på rak amortering. Men de ville inte ha mig som kund tydligen:)

Jag känner lika med Resurs som du inför Collector. Inte en enda lite sänkning på räntan trots 6 (?) sänkningar av styrräntan:-(. Problemet är att jag är inlåst i ett gigantiskt samlingslån på 500 K där så svårt att ersätta med något bättre i nuläget.
Ok jag förstår. Kämpa på

Blancorna bör du alltså lågprioritera tills vidare. Men det bör nämnas att de också är betydelsefulla när du väl ska söka lån. Jag har till exempel lyckas få ner betyget fint genom att betala bort krediterna och få ner antalet ff. Ligger på 0.3 nu och har en förhoppning om att kunna nå 0.2 nu i höst när de sista två ff försvinner om jag håller kvar krediterna på 0. Men jag har troligtvis ändå för mycket lån för att bankerna ska bemöda sig att ta med tång i mig. Har strax under 800 K i blanco i nuläget (minskar med ca 7-8 K i månaden i nuvarande takt) och en registrerad inkomst på 468 K 2024. Du bör nog komma ner till 1.0 i lånegrad/skuldkvot i dagens låneklimat, alltså att du inte har högre summa lån än din årsinkomst.

Här kommer ju även oanvända krediter in i bilden. Även om de är bra för ditt score så räknas de in i kalkylen som "använda". Så om/när jag väl försöker samla mina blancon igen (inte så säker längre, kanske bara satsar på att betala av istället för att bara flytta runt lånen) så kommer jag nog säga upp åtminstone ett av mina två kreditkort innan även om det säkert kommer påverka betyget negativt (kortsiktigt i alla fall, det är ju också en fördel att ha så få långivare som möjligt). Det är så mycket avvägningar :)
Har 70000 i krediter som måste bort, blanco ligger på ca 50% av inkomsten dock 7 ff för närvarande. Ska betala av krediter och vänta in ff så ska jag försöka samla ca 340000. Tack för bra råd

Har 70000 i krediter som måste bort, blanco ligger på ca 50% av inkomsten dock 7 ff för närvarande. Ska betala av krediter och vänta in ff så ska jag försöka samla ca 340000. Tack för bra råd
Om du lyckas betala ner krediterna och väntar ut dina ffs kommer betyget explodera typ. Du ligger väldigt bra till om du bara håller ångan uppe och disciplinerar dig tillräckligt länge. Hur mycket kreditutrymme har du? Jag tänker alltså på hur stor procent 70 K utgör av möjlig/godkänd kredit?

Om du lyckas betala ner krediterna och väntar ut dina ffs kommer betyget explodera typ. Du ligger väldigt bra till om du bara håller ångan uppe och disciplinerar dig tillräckligt länge. Hur mycket kreditutrymme har du? Jag tänker alltså på hur stor procent 70 K utgör av möjlig/godkänd kredit?
Har utnyttjat 70 av 90 k så 78% utnyttjade krediter.

Har utnyttjat 70 av 90 k så 78% utnyttjade krediter.
Ner med dom så dopar du betyget ordentligt!

Btw så blev jag av med 5 ff häromdagen, har 3 kvar. Betyget gick från 1,4 till 0,8. Det är ~ 50 % ner, det är en mycket större förändring mot vad jag trodde det skulle bli när det handlar om ff..

Senast ändrad:
Är det stor skillnad i score på 1 ff och noll?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp