Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

1 juni gick mitt kreditbetyg från 28.3 till 25.3 efter att jag blev av med ännu en vanlig betalningsanmärkning. Igår den 1 oktober blev jag av med en anmärkning om misslyckat utmätningsförsök. Trodde jag skulle ner under 25 iaf men inget hände. Helt oförändrat. Konstigt då en sådan anmärkning känns mer allvarlig.

Jag kollade nyss på Kreddy och jag har 0,2 i kreditbetyg. Tydligen har jag bara bättre betyg än 18% av Sveriges befolkning. Det betyder att 82% har 0,1 eller 0,2 i kreditbetyg. Kan det verkligen stämma?

50% av svenskarna har kreditbetyget 0.1% vilket förvånar mig ganska mycket för 15% utav svenskarna har betalningsanmärkning, redan där är det en stor del som försvinner.
Sedan har du en stor procent arbetslösa (vi är väl runt 10% nu) och lägg där till alla högbelånade osv.

Jag får inte alls ihop det.

SEB Research har sagt att ca 33% av alla som är över 18 år har inget lån eller kredit alls i sitt namn. Förmodar att dom inte har någon kreditupplysning på sig heller.
Så där har du ca 33% på 0.1% oavsett om dom jobbar eller inte. Man börjar alltid på 0.1% även om man i verkligheten inte blir beviljad med för låga inkomstuppgifter.

Sen finns det många också som bara har 1 bostadslån eller kanske ett välskött kreditkort som har 0.1%

50% av svenskarna har kreditbetyget 0.1% vilket förvånar mig ganska mycket för 15% utav svenskarna har betalningsanmärkning, redan där är det en stor del som försvinner.
Sedan har du en stor procent arbetslösa (vi är väl runt 10% nu) och lägg där till alla högbelånade osv.

Jag tycker det låter okej.
En anhörig till mig kollade, har avbetalning på typ 350k och bolån på ca miljonen, inkomst kring 370. Tror 0 ff nu, har 0.1

Jag tycker det låter okej.
En anhörig till mig kollade, har avbetalning på typ 350k och bolån på ca miljonen, inkomst kring 370. Tror 0 ff nu, har 0.1
Bolån tror jag inte påverkar kreditbetyget mer än ytterst marginellt och då positivt.

Däremot att ha 100% avbetalning mot lönen (nästan) känns ganska generöst att ändå ligga på 0.1.

Bolån tror jag inte påverkar kreditbetyget mer än ytterst marginellt och då positivt.

Däremot att ha 100% avbetalning mot lönen (nästan) känns ganska generöst att ändå ligga på 0.1.
Jag tror de exakta siffrorna var ännu närmare 100%
Haft 0.1 typ alltid tror jag, även med utnyttjat kreditkort

Tycker också det låter konstigt. Jag har noll kr i lån och krediter samt inga förfrågningar. Årsinkomst på nästan 900,000 och har ändå "bara" 0.2 i betyg på minuc.se.

Senast ändrad:
Tycker också det låter konstigt. Jag har noll kr i lån och krediter samt inga förfrågningar. Årsinkomst på nästan 900,000 och har ändå "bara" 0.2 i betyg på minuc.se.
Har du ingenting i kreditväg så har de inga värden att beräkna risk på. dvs ett blankt papper förutom lönen.

Skickade en fråga till Santander via mejl om räntesänkning. Svaret uteblev.. Go figure. Annars är de ta mig fan snabba på att svara :facejoy:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp