Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Ibland är det segt att UC uppdaterar oregelbundet.

Skickade i måndags in en ansökan till SEB om enkla lånet, har idag 700 kr kvar på ett gammalt lån. Sökte om utökning till 30.000

Ringde idag och fick höra att det var avslag pga kreditvärdighet. Mitt uc prognos är 0,6% har inga anmärkningar, eller skulder.

Gjorde i juli / augusti en bostadsaffär. Där vi tog ett handpenningslån på 600.000, detta tar ju uc upp som blanco-lån. Detta lån är nu löst. Brygglånet är löst och endast bolånet a 4 mkr finns kvar.

Men eftersom inte uc uppdaterat sen juni så ser det lite skevt ut. Dock märkligt att SEB inte tittat noggrannare på detta , då alla lån är hos SeB.

Känns surt att bli nekad 30.000 när man har 600.000 i inkomst per år. Endast bolån och studielån, samt 700 kr kvar på ett gammalt lån.

Ska bli spännande att se vad SEB säger när de ringer.
SEB brukar dessutom inte göra enny UC om du har gjort en hos dom senaste två eller tre månaderna

Hade du läst här så hade du sett att juli siffror och UC uppdatering väntar vi på nu i dagarna. Så affärer du gjorde i juli synd fortfarande. Ännu värre om du gjorde detta i augusti, då är det runt 20 september de nya siffrorna uppdateras på UC. Synd att man inte gör lite mer undersökning innan man ansöker om lån

Hej,

Tack för ditt hyfsat osympatiska svar, jag vet inte vad du känner att ditt svar tillförde?

Jag instämmer att det var klumpigt att inte tänka på det innan, men jag har aldrig blivit nekad kredit vid fakturaköp etc tidigare på motsvarande belopp. Därför hade jag väldigt svårt att förutse att det skulle bli ett problem denna gång.

Men du tycker inte att det är rimligt av SEB som enda kreditgivare kan ta en diskussion, när ens UC inte överensstämmer med verkligheten? Det är förvisso inte UC's fel utan ligger snarare hos SEB, som tittar på en "gammal" UC istället för att se vilket engagemang kunden har. För de hade väldigt enkelt kunna se att det lån som stod på UC:n inte finns i praktiken.

Nåja allt löser sig och det är inte hela världen. Dock otroligt märkligt hur ointresserade banken är att lyssna, diskutera och eventuellt korrigera ett automatiskt beslut.

Bra att känna till. Men senaste UC:n var för bolånelöftet vilket var cirka 6 månader sen nu.
ok, ja då bör dom ju ha tagit en ny.
SEB nekade mig höjning av bolånet då dom gick på en gammal UC där ett blancolån syntes men som inte hade synts till om dom hade tagit en ny då jag sökte efter att UC hade uppdaterats

Hej,

Tack för ditt hyfsat osympatiska svar, jag vet inte vad du känner att ditt svar tillförde?

Jag instämmer att det var klumpigt att inte tänka på det innan, men jag har aldrig blivit nekad kredit vid fakturaköp etc tidigare på motsvarande belopp. Därför hade jag väldigt svårt att förutse att det skulle bli ett problem denna gång.

Men du tycker inte att det är rimligt av SEB som enda kreditgivare kan ta en diskussion, när ens UC inte överensstämmer med verkligheten? Det är förvisso inte UC's fel utan ligger snarare hos SEB, som tittar på en "gammal" UC istället för att se vilket engagemang kunden har. För de hade väldigt enkelt kunna se att det lån som stod på UC:n inte finns i praktiken.

Nåja allt löser sig och det är inte hela världen. Dock otroligt märkligt hur ointresserade banken är att lyssna, diskutera och eventuellt korrigera ett automatiskt beslut.
Det var faktiskt inte meningen att låta som jag gjorde. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att detta hade enkelt kunnat undvikas och det är synd att det tillförde problem. SEB vill absolut inte ta en titt på den nya uc som uppdateras i veckan och undersöka möjligheterna ? Eller är du nöjd med lösningen ?

Det var faktiskt inte meningen att låta som jag gjorde. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att detta hade enkelt kunnat undvikas och det är synd att det tillförde problem. SEB vill absolut inte ta en titt på den nya uc som uppdateras i veckan och undersöka möjligheterna ? Eller är du nöjd med lösningen ?

Hej, du behöver inte be om ursäkt. Jag ska försöka att inte vara så lättstött.

Ja det är olyckligt att det ställde till problemet. Men den största frustrationen är som sagt SEB's fyrkantighet. Man ansåg att ansökan var avslagen och totalt ovilliga att titta på den på nytt, baserat på min information om att uppgifterna inte stämmer. Utan jag blev ombedd att skicka in en ny ansökan om kanske en månad.

Då jag själv jobbar med finansiering men mot företag, så kan jag språket och mycket av systemen fungerar snarlikt även om det är privatpersoner eller företag. Så jag känner att jag kan prata med banken på bankens sätt. Ska göra nytt försök och ringa imorgon och se om jag får prata med någon mer öppensinnig, som inte bara hänvisar till att systemet slog av ansökan.

Annars avvaktar jag en månad bara. Ingen ko på isen just nu, men klart det hade varit skönt om det löst sig redan nu.

Är så besviken på bemötandet jag fått från mina banker under de här åren jag skuldsatt mig, som om jag är en tiggare på gatan, de bemödar sig inte ens prata/svara.

Bahh, trodde jag skulle gå ner på UC, men det gick upp ?! weird! Borde vara mindre ff och annat, har inte gjort något som borde ökat det, om de nu inte lagt tillbaka uc för entercard/remember igen..har ju inte betalat så kan inte se det och Kreddy appen är ju inte uppdaterad än -_-

Varför står det i mitt kreditbetyg 19.7
Och sen när jag trycker på kreditkollen där står UC kreditrisk 11?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp