Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Alltså wow!! Sista krediten slutbetald och avslutas. UC uppdateras idag från 13,9 till 2,8 %!!! Detta innebär ju att jag kommer kunna samla tidigare. Men jag har 1 FF som försvinner 29/3. Ska vänta ut den också. Har ändå 11 FF. Vad tycker ni? Har 3 FF som försvinner i maj, ska jag vänta tills säg 31/5?
Vänta till maj om du kan!

Intr gjort något specifikt mer än att betala minsta betalning på lånen! Men nu sjönk betyget från 12.9 till 10,5!!! Fyfan vad underbart. Hamnar jag under 10% i övermorgon tror ni när en ff försvinner??
8CF36975-735B-4612-96C8-078AD08C6608.png

Vad baseras det på? Tidiga trender? Om man t ex haft många ff?
UC förklarar det så här:

Riskprognosen blir inte per automatik bättre av att en betalningsanmärkning försvinner.

Däremot beräknas UC:s riskprognos utifrån grupper av individer med likvärdig information, och då en informationspost försvinner eller förändras kan andra riskdrivande faktorer få större påverkan på riskprognosberäkningen. Det kan alltså vara helt korrekt att, när en till synes positiv förändring sker som att en betalningsanmärkning försvinner, ger detta en högre riskprognos än tidigare.

UC gör inga subjektiva bedömningar om vilken information som är bra eller dålig. Därför kan en riskprognos variera både upp och ner om man till exempel blir av med en anmärkning, då annan information statistiskt sätt kan påverka riskprognosen i en högre eller lägre grad än tidigare. På lång sikt så är det ändå mest sannolikt att en riskprognos sjunker utan en anmärkning, beroende på hur övrig information som inkomst och kreditengagemang m.m. förändras.

Låter som det handlar om tur att hamna i ett bättre refensgrupp då haha.
Och för att bygga upp sitt betyg igen om det det vanliga sätten, inte ha mycket nyttjande på krediter, ta inte på sig ff osv.

UC förklarar det så här:

Riskprognosen blir inte per automatik bättre av att en betalningsanmärkning försvinner.

Däremot beräknas UC:s riskprognos utifrån grupper av individer med likvärdig information, och då en informationspost försvinner eller förändras kan andra riskdrivande faktorer få större påverkan på riskprognosberäkningen. Det kan alltså vara helt korrekt att, när en till synes positiv förändring sker som att en betalningsanmärkning försvinner, ger detta en högre riskprognos än tidigare.

UC gör inga subjektiva bedömningar om vilken information som är bra eller dålig. Därför kan en riskprognos variera både upp och ner om man till exempel blir av med en anmärkning, då annan information statistiskt sätt kan påverka riskprognosen i en högre eller lägre grad än tidigare. På lång sikt så är det ändå mest sannolikt att en riskprognos sjunker utan en anmärkning, beroende på hur övrig information som inkomst och kreditengagemang m.m. förändras.
Låter som i skolan när man tex i matte var bäst i en sämre grupp och sen flyttades upp till en bättre grupp så ändrades måttstocken liksom för vad som gav bra betyg. Det som var asbra i skräpgruppen var liksom godkänd nivå i den bra gruppen

Vad baseras det på? Tidiga trender? Om man t ex haft många ff?
Om man haft ska inte spela roll. Det som bör ha betydelse är om man har många.

Tar dom hänsyn till äldre data som inte syns på upplysningen är det märkligt. Då kan dom ju väga in hur mitt bolån såg ut 2018 tex.

Om man haft ska inte spela roll. Det som bör ha betydelse är om man har många.

Tar dom hänsyn till äldre data som inte syns på upplysningen är det märkligt. Då kan dom ju väga in hur mitt bolån såg ut 2018 tex.
Håller med, det är märkligt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp