Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Tog en UC på Icabanken för lån, MinUC 1,1% -> 1,6
Tog en UC på Swedbank, för byte till Mastercard från Maestro MinUC 1,6->2,0
Tog en UC på BankNorwegian MinUC-> 2,0->2,7

Har ökat min blanco från 100k till totalt 250k och avslutat min kortkredit, får se om det blir bättre eller sämre UC-score nästa månad.

Hursomhelst, var otroligt skönt att betala av ALLA smslån och smålån från Cash2you, CashBuddy mfl, på totalt 150k... nu gäller det bara att inte trilla tillbaka i träsket

Var beviljades du lån då? Ica? Hur mkt?

Tog en UC på Icabanken för lån, MinUC 1,1% -> 1,6
Tog en UC på Swedbank, för byte till Mastercard från Maestro MinUC 1,6->2,0
Tog en UC på BankNorwegian MinUC-> 2,0->2,7

Har ökat min blanco från 100k till totalt 250k och avslutat min kortkredit, får se om det blir bättre eller sämre UC-score nästa månad.

Hursomhelst, var otroligt skönt att betala av ALLA smslån och smålån från Cash2you, CashBuddy mfl, på totalt 150k... nu gäller det bara att inte trilla tillbaka i träsket

Var beviljades du lån då? Ica? Hur mkt?

Ica beviljade mig 150k, Norwegian kunde erbjuda mig lån upp till 280k, och jag tog 100k därifrån.

Sökte du på 150 hos Ica och 280 hos norwegian?

Nej, jag sökte på 150k hos Ica och blev beviljad. Dock hade jag missräknat mina smslån rätt kraftigt, och märkte att jag behövde ca 60k till. Då sökte jag 100k på Norwegian, och de kunde då på skärmen erbjuda mig upp till 280k.

Det är väl det som är fördelen (beroende på hur man ser det) med Bank Norwegian, att de alltid visar vad du kan låna max, även om du söker ett mindre belopp. Jag vet ju tex inte vad Ica kunde erbjuda mig som mest, och nu i efterhand ångrar jag givetvis att jag inte provade ett högre lån hos Ica först. Ica har ju just nu en ränta på 5% och räntan jag fick fick av Norwegian var 12%

Nej, jag sökte på 150k hos Ica och blev beviljad. Dock hade jag missräknat mina smslån rätt kraftigt, och märkte att jag behövde ca 60k till. Då sökte jag 100k på Norwegian, och de kunde då på skärmen erbjuda mig upp till 280k.

Det är väl det som är fördelen (beroende på hur man ser det) med Bank Norwegian, att de alltid visar vad du kan låna max, även om du söker ett mindre belopp. Jag vet ju tex inte vad Ica kunde erbjuda mig som mest, och nu i efterhand ångrar jag givetvis att jag inte provade ett högre lån hos Ica först. Ica har ju just nu en ränta på 5% och räntan jag fick fick av Norwegian var 12%

Sant, fast kanske hade de nekat om du sökt 250 (eller 210 som du behövde) och inte erbjudit något alls? Frågan är ju om de erbjuder en lägre nivå än den sökta om de inte kan bevilja hela...

Eftersom UC inte ser allt är systemet egentligen helt bisarrt. Jag har fyra maxade kreditkort på totalt 85k som straffar mitt värde ganska hårt, trots att de "bara" kostar mig omkring 1000 i månaden i räntor. Om jag tog en massa sämre lån med mycket högre räntor men som inte syns på UC (Thorn/Cashbuddy etc) för att täcka upp detta hade jag fått betala 3-4000 mer i månaden (och alltså få sämre ekonomi = högre risk för betalningsanmärkning), men mitt kreditbetyg hade blivit mycket bättre...

Jag håller med om att det finns brister i systemet. Just detta med lån på andra ställen än på UC syns ju indirekt genom ett underskott av kapital som inte förklaras genom UC. Det försvinner ju dock om du jämkar eller väljer att inte göra avdrag för räntor i deklarationen.

Jag vet inte om det finns några gränser men du får ju göra avdrag på 30% av räntekostnader upp till 100 000. Ring skatteverket och fråga är mitt tips de brukar vara hjälpsamma. Jämkar du varje månad får du ju ut mer på lönen men däremot ingen restskatt. Det är viktigt att det blir rätt för jämkar du för mycket så åker du på restskatt. Ett annat alternativ är ju att inte göra avdrag för räntorna när de kommer dvs inte få ngn skatteåterbäring

Kan man spara ränteavdrag till deklaration år 2015 istället? (om två år)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp