- Meddelanden
- 1 515
- Mottagna reaktioner
- 796
- Poäng
- 707
Nu är planen att söka ett samlingslån på ytterligare små krediter/lån som är kvar om ca 230.000 .
När i tid är det tidigast möjligast? har 5 FF och i juni har jag bara 1 kvar.
Bör jag vänta 1 helt år? Eller räcker det med 6 månader?
Du behöver absolut inte vänta ett helt år. Det behöver man sällan göra. Om man inte har brutalt mycket förfrågningar det vill säga. Vänta till i juni bara och sök då. Kommer gå finfint!
Men jag tycker man ångrar sig varje gång man inte kunde vänta; dåliga villkor eller nästan inga låneerbjudanden alls i värsta fall. Högsta räntan jag betalar för något nu är ca 8% Det är för högt naturligtvis, särskilt vid diverse samlingslån på hundratusentals kronor. Räntan är ju vad det kostar att låna pengar. Sen har jag lån till 5% ränta samt till 4,5 % ränta, det känns ändå helt okej. Det kräver i regel dock ett kreditbetyg under 1 (mycket bra), så har det åtminstone varit för just mig. Sen ska det väl helst inte vara en pandemi heller, den har påverkat allt och alla, vare sig man fått behålla sitt jobb eller inte, det gör att det finns en osäkerhet och att långivarna löper större risk att inte få tillbaka sina pengar.