Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Min egen erfarenhet är att betyget oftast inte förbättras lika mycket som det försämrades. Det tar tid. För när man betalar in delar av eller hela krediten så har man ju nyss ”haft en kredit”, dragit på sig något som är färskt. Nä det går tveklöst snabbare att ”försämra” sig. Tog i somras en avbetalning på 10 K. Det försämrade mitt betyg med 2,6.. när jag upptäckte det nya, betydligt sämre betyget betalade jag in och avslutade hela krediten, men jag fick inte tillbaka ens hälften så mycket som betyget försämrades när jag nyss tagit krediten. Vad gäller kreditkort undviker jag dessa helt och hållet för närvarande då det påverkat mitt UC-betyg så negativt. För min del har jag svårt att bara använda några procent av krediten; har jag ett kort så är det lätt hänt att jag unyttjar det, i sämsta fall helt utnyttjat, då går betyget åt skogen.
Att ansöka om en kredit som sedan kort därefter avslutas kan visa på att man tar krediter man egentligen inte behöver, detta gör att det tar längre tid att förbättra än försämra sitt betyg men Uc är komplicerat. Det viktiga är att inte avsluta krediten för fort men gärna betala ner den.

Senast ändrad:
Att ansöka om en kredit som sedan kort därefter avslutas kan visa på att man tar krediter man egentligen inte behöver, detta gör att det tar längre tid att förbättra än försämra sitt betyg men Uc är komplicerat

Att snabbt betala av sina krediter ser UC positivt på. Det finns ett knep till och med för att få bättre kreditbetyg denna väg.

1. Beställ något dyrt i slutet på månaden på faktura via Qliro (säg en dator för 20.000 + något billigt för sig 100kr) via CDON.SE - Creditsafe tas (ingen UC).

2. Den 30e december rapporteras din skuld från Qliro in till UC som kredit. (Kom ihåg att ingen UC förfrågan togs).

3. Efter skulden har rapporterats till UC så utnyttjar du ångerrätten runt den 3e månaden efter och skickar tillbaka datorn.

4. Ca den 15e kommer du få Qliro 20.000+100kr nya skulder synligt i kredit på min UC för datorn.

Men månaden efter det vid uc uppdateringen den 15e så kommer det se ut som att du har betalat av dessa 20.000 i krediter och det står 100/20.100 utnyttjat i krediter. Alltså 99% outnyttjad kredit.

Var en person på forumet som hade 9% kreditbetyg men gick ner till 2.5% bara genom att beställa på Qliro innan månadsskiftet, utnyttja ångerrätten efter skulden rapporterats som kredit till UC sen vänta ytterligare en månad så tror UC att du har betalat 20.000/20100 i krediter månaden innan. Men utan att den avslutas, utan du får ett ”kreditutrymme” samtidigt med den positiva nyheten att du kunna amortera 20.000

Senast ändrad:
Att snabbt betala av sina krediter ser UC positivt på. Det finns ett knep till och med för att få bättre kreditbetyg denna väg.

1. Beställ något dyrt i slutet på månaden på faktura via Qliro (säg en dator för 20.000 + något billigt för sig 100kr) via CDON.SE - Creditsafe tas (ingen UC).

2. Den 30e december rapporteras din skuld från Qliro in till UC som kredit. (Kom ihåg att ingen UC förfrågan togs).

3. Efter skulden har rapporterats till UC så utnyttjar du ångerrätten runt den 3e månaden efter och skickar tillbaka datorn.

4. Ca den 15e kommer du få Qliro 20.000+100kr nya skulder synligt i kredit på min UC för datorn.

Men månaden efter det vid uc uppdateringen den 15e så kommer det se ut som att du har betalat av dessa 20.000 i krediter och det står 100/20.100 utnyttjat i krediter. Alltså 99% outnyttjad kredit.

Var en person på forumet som hade 9% kreditbetyg men gick ner till 2.5% bara genom att beställa på Qliro innan månadsskiftet, utnyttja ångerrätten efter skulden rapporterats som kredit till UC sen vänta ytterligare en månad så tror UC att du har betalat 20.000/20100 i krediter månaden innan. Men utan att den avslutas, utan du får ett ”kreditutrymme” samtidigt med den positiva nyheten att du kunna amortera 20.000
Ja det stämmer viktigt att inte avsluta krediten.

Verkligen, står nu i valet och kvalet om jag skall ansöka om ett samlingslån på 600 000kr via Advisa för att lägga om fler av mina lån, eller om jag borde vänta till början av mars när nästa fråga också försvinner.

Och om man vågar ansöka om max belopp eller om risken är stor att man får helt avslag, eller om banker alltid svarar tillbaka med ett annat max belopp istället för bara nej. Så har det varit innan med Advisa. Får väl ringa dem imorgon.
Sökte samlingslån via Advisa på 600tkr och fick 4st erbjudande, den högsta på 500tkr och med lägst ränta var Collector med 8,55%.

Så nu kommer jag lägga om 500tkr av mina sämsta lån, efter det kommer medelräntan komma ned till stax under 9%, yes!

Min UC gick upp från 1,7 till 2,3.

Så nu väntar vi in att en fråga försvinner i mars och sedan ska jag vänta ett år tills alla frågor är borta innan jag fortsätter med samma plan, sammlingslån på så mycket som möjligt med mål att trycka ned räntan så mycket det går, och sedan fortsätta bygga buffert och extra amortera 4ggr per år.

Sökte samlingslån via Advisa på 600tkr och fick 4st erbjudande, den högsta på 500tkr och med lägst ränta var Collector med 8,55%.

Så nu kommer jag lägga om 500tkr av mina sämsta lån, efter det kommer medelräntan komma ned till stax under 9%, yes!

Min UC gick upp från 1,7 till 2,3.

Så nu väntar vi in att en fråga försvinner i mars och sedan ska jag vänta ett år tills alla frågor är borta innan jag fortsätter med samma plan, sammlingslån på så mycket som möjligt med mål att trycka ned räntan så mycket det går, och sedan fortsätta bygga buffert och extra amortera 4ggr per år.
Alltid kul när man får lånerbjudanden:tummen:

Grattis måste kännas skönt att det löste sej så bra hur funkar det med lösen kravet skickar man in dom senaste fakturan från diverse lån

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp