Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Uppdaterat hos mig också nu.

Hade 1,8% men nu blev det 2,8% istället bara för jag nyttjat ett kreditkort 6.000 av 20.000 kr.
Tycker det är ganska sjukt att betyget hoppar upp 1% när man nyttjat så lite.

Hej! Kom ner till inprincip 0,50% i riskprognos(mycket bra) men 541 i UC-score vilket är mindre bra. Vad gör bankerna på när man söker?

Hade 1,8% men nu blev det 2,8% istället bara för jag nyttjat ett kreditkort 6.000 av 20.000 kr.
Tycker det är ganska sjukt att betyget hoppar upp 1% när man nyttjat så lite.
Det brukar rekommenderas en nyttjandegrad av max 20%.

Ni vet när banker sätter score (Tror @LånaUtanPapper varit inne på detta) men mäter man enskilda krediters nyttjandegrad eller totalen?

Nu har jag nyttjat 50% på BN 0% på betalkoll och 74 av 75.000 på marginalen. Den totala andelen är således typ 85.000 nyttjat av 140.000 (ca)
Trots det har jag 11.1% i betyg vilket får ses som helt okej med tanke på att jag har 12 förfrågningar som försvinner denna månaden och rejält underskott.

Hade man tittat kredit för kredit så borde ju mitt betyg varit närmare 20% då mitt Marginalen kort är så "maxat"...

Ni vet när banker sätter score (Tror @LånaUtanPapper varit inne på detta) men mäter man enskilda krediters nyttjandegrad eller totalen?

Nu har jag nyttjat 50% på BN 0% på betalkoll och 74 av 75.000 på marginalen. Den totala andelen är således typ 85.000 nyttjat av 140.000 (ca)
Trots det har jag 11.1% i betyg vilket får ses som helt okej med tanke på att jag har 12 förfrågningar som försvinner denna månaden och rejält underskott.

Hade man tittat kredit för kredit så borde ju mitt betyg varit närmare 20% då mitt Marginalen kort är så "maxat"...

Det finns ett par parametrar som man kollar på när det gäller creditscore.

Det du frågar efter:

plussa ihop alla krediter tillsammans för att se vad totalsumman är.
plussa ihop hur mycket du nyttjat totalt av alla krediter.

Räkna sedan om det till procent. totalt nyttjad kredit/total kredit = hur många procent som du nyttjat

85000/140000 = 60.7% ligger nyttjandegraden på. Vilket är okej.

UC betyget brukar gå efter 80/20 regeln. Det vill säga att betyget påverkas mer om man nyttjat över 80% (112000) av sin totala kapacitet (140000)
Du bör vara rätt grön på den parametern med 85k nyttjat. Nyttjandegraden påverkar betyget även under 80% men inte lika kraftigt.

Sen är jag inte så säker på att UC algoritmen kollar ner i detalj på vilken kredit som är mer nyttjad än den andra. Största delen kollas på totalen, men för att vara säker om du tar Wästgöta snart så betala ner Marginalen till under 80% för att vara på säkra sidan. Det vill säga betala in minst 15.000 på marginalen. 15000/75000 = 20%

Har erat betyg ändrats efter månadens uppdatering? 60k lån har försvunnit från mig men betyget är helt oförändrat

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp