Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Påverkades era betyg mycket av ny inkomst + underskott? Jag gick från 489 i inkomst till 525 och från 45k underskott till 25k (skrev ner det från det dubbla) men det påverkade inget alls =S. Har 5 ff där en försvinner i aug, 2 i februari och 2 i mars.

Jag sänkte inkomsten med 150k och gick från överskott till underskott, påverkade inte betyget.

Däremot påverkade det förra året när inkomsten höjdes mycket och överskottet kom in

Jag har 0,1 med överskott av kapital och ändrad inkomst.
Har inga lån dock ganska mycket i csn lån.

Påverkades era betyg mycket av ny inkomst + underskott? Jag gick från 489 i inkomst till 525 och från 45k underskott till 25k (skrev ner det från det dubbla) men det påverkade inget alls =S. Har 5 ff där en försvinner i aug, 2 i februari och 2 i mars.

Vad har du för UC-betyg?

Jag tänker att det kan påverka om man låt säga har väldigt högt betyg men påverkas marginellt vid lågt betyg.

Detta med UC är en gåta vad är det för algoritmer de använder. Känns ibland som man antalet förfrågningar föesvinner så ändras UC knappt. Detta har jag märkt med två vänner och även flertalet här på forumet.

Kreditbetyget säger ju inte egentligen hur lätt/bra/högt lån du ska få. Det talar om hur stor sannolikhet du i nuvarande situationen ska hamna i kommande betalningsproblem (anmärkning). Har du mycket lån/krediter så påverkar ju självklart inkomst (underskott är ju i praktiken enbart en minskning av inkomst) hur du kommer klara situationen. Har du inte mycket lån/krediter är det ju ej relevant vad du har för inkomst.

Kreditbetyget säger ju inte egentligen hur lätt/bra/högt lån du ska få. Det talar om hur stor sannolikhet du i nuvarande situationen ska hamna i kommande betalningsproblem (anmärkning). Har du mycket lån/krediter så påverkar ju självklart inkomst (underskott är ju i praktiken enbart en minskning av inkomst) hur du kommer klara situationen. Har du inte mycket lån/krediter är det ju ej relevant vad du har för inkomst.
Underskott av kapital kan ju vara alltifrån en aktieförlust till ränteutgifter.
Ett högt underskott säger inte allt om din betalningsförmåga. Då de bakar in allt i kapital.

Jag tror det UC mest reagerar på är när de tycker det finns underlag för en livs/beteende-förändring. När någon plötsligt ökar på ff utan att tidigare agerat på det sättet så sticker betyget iväg. Likaså när någon börja minska sina krediter stadigt efter en lång trend med uppgång så förbättras betyget radikalt. Därmed borde exempelvis ett större tapp i inkomst ett år, efter flera år med inkomstöknigar höja betyget. En registrerad skilsmässa borde påverka betyget rejält negativt.

Underskott av kapital kan ju vara alltifrån en aktieförlust till ränteutgifter.
Ett högt underskott säger inte allt om din betalningsförmåga. Då de bakar in allt i kapital.
Du har rätt, därför tar nog UC underskottsposten med en stor nypa salt. Dock finns säkerligen några långivare i de automatiska ansökningsprocesserna som slår bakut när underskottet är för stort, framför allt i förhållande till arbetsinkomst.

Det är ju inte direkt ekonomer som sitter och föder algoritmerna hos UC, snarare beteendevetare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp