Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Vad gör mest för betyget, summa beviljad kredit eller utnyttjandegrad?
Har möjlighet att sänka min kredit från 50k till 45k, men då kommer min utnyttjandegrad stiga från 86% till 96%.

Är det lika bra att låta krediten ligga kvar på 50k och sen sänka utnyttjandegraden allt eftersom?

Har möjlighet att sänka min kredit från 50k till 45k, men då kommer min utnyttjandegrad stiga från 86% till 96%.

Är det lika bra att låta krediten ligga kvar på 50k och sen sänka utnyttjandegraden allt eftersom?

Jag är nästan helt säker på att utnyttjandegrad straffar tuffare så vore jag du skulle jag behålla krediten på 50 och bara se till att inte använda den. Antar att UC ser de outnyttjade 5000 som en sorts buffert som potentiellt kan bidra till att du inte behöver dra på dig andra krediter och förfrågningar.

Beviljad kredit tror jag inte påverkar UC mer än marginellt, dock påverkar det bankernas kalkyl eftersom då de räknar så räknar de hela beviljade krediten som ett lån. Men det gör ju inte så mycket på det stora hela om du har 45.000 eller 50.000 i ”extralån”. Hög nyttjandegrad är dock en katastrof för UC. Ett kreditkort med lagom beviljad kredit på är positivt för betyget, dels är det en buffert och dels har du visat att du klarar av att hantera ett kreditkort.

Beviljad kredit tror jag inte påverkar UC mer än marginellt, dock påverkar det bankernas kalkyl eftersom då de räknar så räknar de hela beviljade krediten som ett lån. Men det gör ju inte så mycket på det stora hela om du har 45.000 eller 50.000 i ”extralån”. Hög nyttjandegrad är dock en katastrof för UC. Ett kreditkort med lagom beviljad kredit på är positivt för betyget, dels är det en buffert och dels har du visat att du klarar av att hantera ett kreditkort.

Bekräftar detta :)!

Lite dumt det där med nyttjad kredit. Nu har jag förvisso inte mer än 5.000 i beviljat kreditkort, men beroende på brytdatum och fakturering kan nyttjandegraden variera hej vilt på UC. Betalar in nyttjad kredit varje månad, men UC hänger inte med där. Eller problemet ligger snarare hos kortutgivaren som rapporterar in nyttjad kredit ett visst datum.

Inget stort problem för mig, men värre för er med tiotusentals kronor i beviljad kredit.

Lite dumt det där med nyttjad kredit. Nu har jag förvisso inte mer än 5.000 i beviljat kreditkort, men beroende på brytdatum och fakturering kan nyttjandegraden variera hej vilt på UC. Betalar in nyttjad kredit varje månad, men UC hänger inte med där. Eller problemet ligger snarare hos kortutgivaren som rapporterar in nyttjad kredit ett visst datum.

Inget stort problem för mig, men värre för er med tiotusentals kronor i beviljad kredit.
Har aldrig varit med om det problemet. Kortutgivaren har alltid rapporterat exakt saldo jag per den sista varje månad. De rapporterar även sådant som du inte betalar ränta för och som du ska betala i slutet av nästa månad. Exvis du betalade ner till 0 den 27:e, du använder sedan kortet 1000 kr till den 31:a. Då rapporterar de in 1000.

En förfrågan försvann igen, från 14,6 till 11,9 (5 förfrågningar kvar)
Mitt betyg blev väldigt dåligt förra året av täta förfrågningar så detta är spännande
En till förfrågan borta
Nu nere på 9,5 :)

Tre kreditupplysningar ska ha försvunnit den 28/5. Om jag ansöker om ett lån nu, syns dom fortfarande i kreditupplysningen eller är dom borta?

Så vad betyder det för betyget om jag har ett kreditkort på 50k men inte utnyttjat den alls? Är det bra eller dåligt? Detta är viktig då jag ska ansöka samlingslån så snart 2017 inkomst är uppdaterat. (K10 försenade min till juni).
Räknas de 50k som "utnyttjat kredit" hos bankerna, kan betyda avslag för mig! Isåfall avslutar jag krediten. Vill dock behålla kortet

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp