Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Nu fungerar det och uppdaterat för mig.
Kreditbetyg 21,0 och score (466) samma som förut. Hade inte förväntat mig nån stor förändring dock

25 maj börjar EUs nya dataskyddsförordning att gälla. Inte omöjligt att UC kan ha lite problem med sitt system efter de gjort lite förändringar för att uppfylla lagen.

Det ska bli intressant att se vad som händer. Egentligen har jag full förståelse för att banker osv behöver någon sorts upplysningscentral som kan ge beslutsunderlag för sökandes betalningsförmåga. Men utan att ha egentlig insyn (och vem har egentligen det? Det är ju i sig ett allvarligt problem med tanke på UC:s inflytande i samhället) så verkar deras system ofta så trubbigt och...korkat?

Om jag blir bestulen på mitt körkort och får skaffa ett nytt betraktas jag tydligen som en riskperson som bör beläggas med högre ränta på lån. Om jag separerar, väljer att leva som singel eller bara i ett lyckligt samboförhållande är jag också en skum typ som ska straffas med sämre lånevillkor (är det kyrkan som ligger bakom, alla bör gifta sig...?). Likadant om jag har ett jobb som innebär att jag flyttar runt eller kanske student som byter universitetsort. Det är riktigt skumma typer, sänk deras UC-score för tusan...

Däremot kan jag gärna mata på mig mängder med sjukt dyra, dumma och dåliga SMS-lån som förgör ekonomin. Kanske just som en konsekvens av att UC indirekt har bestämt/hänvisat dig dit genom sitt sållningssystem. Det syns/straffas inte enligt systemet (mer än på låång sikt som ett stort underskott i deklerationen, och då är man redan nere i skiten). Det är enligt systemet inte alls ett lika stort problem att hamna i klorna på giriga SMS-profitörer utan uns av heder som att till exempel flytta till en ny ort för ett bättre jobb, att avsluta ett dåligt kreditkort eller något annan misstänkt beteende. Och vi vet ju alla "egentligen" att det är precis tvärtom. Det är då de riktiga problemet har börjat kicka in.

Senast ändrad:
Uppdaterat för mig med äntligen, nere på 3,1 istället för 4,1. Varför? Ingen aning....

Sjönk på en månads tid..

Inkomst 328000
Underskott 58000

Bolån 2.700.000
Blanco 278.000 resursbank
Kreditkort
Utnyttjat 18000 av 20000 supreme
Utnyttjat 0 av 50000 remember more
Utnyttjat 0 av 50000 remember flex
Förfrågningar 11 stycken.

Kommer betala av hela supreme denna månad får se vad som händer då sen vänta ut förfrågningarna.
Målet är att hamna under 2 i betyg efter sommarn då jag bara har 1 förfrågan kvar.
Samt ny inkomst på 358.000 och istället för underskott ha ett överskott på 56.000kr

Och har även kredit på ecster, 0 utnyttjat av 10.000kr

Jag fick också en sänkning på mitt betyg idag, höll på att sätta i halsen imorsen när jag vred om nyckeln i lastbilen. Efter att ha legat runt 7.1 - 7.3 i ett bra tag så hade betyget landat på 3 % prick idag, det är första gången på flera flera år som jag återigen, och äntligen, har ett bra kreditbetyg.

Med blanco på 380 000
12 FF
1 betalningsanmärkning.

Nu kan det bara bli bättre - men räknar med någon form av höjning när den sista och enda anmärkningen ryker nu i juni.

Mitt Kreditbetyg blir sämre och sämre :(
Januari: 399000kr i blanco och 1900kr i utnyttjat kreditkort av 20000kr och 1 ff. Kreditbetyg 0,3.
Februari: 394000kr i blanco och 6000kr i utnyttjat kreditkort av 20000kr och 1 ff. Kreditbetyg 0,4.
Mars: 388000kr i blanco och 13900kr i utnyttjat kreditkort av 20000kr och inga ff kvar. Kreditbetyg 0,8. UC score 641
Måste vara att det utnyttjade kreditkortet har så stor betydelse.
Har nu betalt ner kreditkortet på noll och det skall bli skoj att se hur det blir i April.

Jippie!
Nu nere på 0,2! Betalade ner kreditkortet på noll förra månaden och nu ser man vad en utnyttjat kredit gör för kreditbetyget. (Ja såklart en höjd lön med 25k också, men det kan ju både vara till nackdel och fördel beroende om man hamnar i en ny jämförelsegrupp).
Från 0,8 till 0,2 men konstigt nog är min UC score fortfarande 641.
Mitt betyg höjdes efter den sista ff försvann, precis som de väntar sig att man skall ta nya lån då och därför försämras kreditbetyget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp