Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Vad är egentligen bäst för att få ner kreditscoren till ett bättre betyg?
Är det bättre att minska sitt underskott eller är det bättre att betala bort ett lån/kreditkort som syns på UC?
Jag vill göra båda, men jag kan inte.
Anledningen? Jo, jag jämkar så nu får jag tillbaks typ 50kr på skatten. Då är mina ränteutgifter med på deklarationen.
När jag drar av för resor så får jag tillbaks cirka 38.000kr och dessa kan jag använda för att betala bort 5-årslånet hos Credigo på cirka 16.000kr som syns på UC och mitt kreditkort på Bank Norwegian på 20.000kr som också syns på UC.
Tar jag bort massa av mina ränteutgifter för att minska underskottet så blir det ju att jag får betala tillbaks men då kan jag använda dom 38.000kr att betala på skatten.

Så, ska jag få ner underskottet en del eller få bort lån/kreditkort som syns på UC?

Har du tankar på att skaffa ett samlingslån inom det närmaste året?
Jag skulle ta pengarna och betala tillbaka 2 av uc lånen. Tror att det har en mer positiv effekt på din uc än att 0a ditt underskott.

Bra tanke.
Är det fler som har tankar om detta och hur jag ska/borde göra?

Mailade Datainspektionen eftersom UC inte ger några svar. Lika dumt svar fick man från de...fantastiskt samhälle vi lever i.
Min fråga:
Jag menar att jag som privatperson har rätt att veta på vilket sätt dessa parametrar styr mitt kreditbetyg. UC menar att det är en affärshemlighet. Jag menar att det inte är transparent och att det är integritetskränkande att jag inte vet HUR uppgifterna används.

Deras svar: Hur dessa uppgifter sedan värderas är företagets bedömning och företagets affärsidé (affärshemlighet) och är inte en fråga för Datainspektionen.

Mailade Datainspektionen eftersom UC inte ger några svar. Lika dumt svar fick man från de...fantastiskt samhälle vi lever i.
Min fråga:
Jag menar att jag som privatperson har rätt att veta på vilket sätt dessa parametrar styr mitt kreditbetyg. UC menar att det är en affärshemlighet. Jag menar att det inte är transparent och att det är integritetskränkande att jag inte vet HUR uppgifterna används.

Deras svar: Hur dessa uppgifter sedan värderas är företagets bedömning och företagets affärsidé (affärshemlighet) och är inte en fråga för Datainspektionen.
Kan vara så att med den nya dataskyddsreformen GDPR som träder i kraft maj 2018, så kan läget bli annorlunda eftersom man ska ta större hänsyn till medborgarnas integritet.http://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Min fråga:

Jag har också försökt den vägen, undrade om det verkligen finns stöd i lagen för att de ska ha rätt att baka ihop olika personuppgifter och skapa nya (kreditbetyget) utan att berätta hur det går till, och ja, det har de tydligen.

"UC är ett kreditupplysningsföretag och får inom sin verksamhet bl.a. lämna råd t.ex. i form av ”kreditbetyg”. Det framgår bl.a. av 2 § kreditupplysningslagen."

Jag tycker Datainspektionen sammanblandar lagens intention att de ska få ge råd och min rättighet som enskild individ att veta hur dessa sk råd beräknas så att jag vet hur jag kan förbättra mitt betyg. Att bara hålla ner krediter och förfrågningar är inte hela sanningen då flytt till en annan grupp påverkar också och det är den delen jag är mycket skeptisk till. Det kan inte varit lagens intention.

Jag tänker fullbetala i så fall i juni.
Ena UC-krediten är på 16.500kr och det är Credigos årslån.
Den andra UC-krediten är kreditkort hos Bank Norwegian där jag maxat krediten på 20.000kr.

Om jag väljer att fullbetala och avsluta EN av dom 2, vilken av dom skulle göra mest positivt på mitt UC kreditbetyg?

Personligen känner jag att det ser bättre ut att han kreditkort hos en riktig bank svs Bank Norwegian. Credigo anses ju typ som ett smslån även fast det är på 16.500kr.

Vad tycker ni?

Jag tänker fullbetala i så fall i juni.
Ena UC-krediten är på 16.500kr och det är Credigos årslån.
Den andra UC-krediten är kreditkort hos Bank Norwegian där jag maxat krediten på 20.000kr.

Om jag väljer att fullbetala och avsluta EN av dom 2, vilken av dom skulle göra mest positivt på mitt UC kreditbetyg?

Personligen känner jag att det ser bättre ut att han kreditkort hos en riktig bank svs Bank Norwegian. Credigo anses ju typ som ett smslån även fast det är på 16.500kr.

Vad tycker ni?
Jag tycker som du lös Credigo det hade jag gjort. Jag väntar själv på att se vilken inverkan sänkningen av mitt underskott från 204.000 till 80.000 i årets deklaration har på mitt kreditbetyg.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp