Min verkliga låneprocess med Nordax – ärlig genomgång inför tillträde

Men en sak hänger jag inte med på, hade du ens pratat med din "gamla bank"

Jag hade 800K i blanco och tog ett bolån - helt själv på 3 miljoner och det gick bra....

Ni är två, ni är inte absolut extremt belånade ni har inga anmärkningar och ert boende är inte så våldsamt dyrt tror ni utan problem hade hittat ett bolån hos en "vanlig" bank...
En liten detalj till

Vi pratade med Nordea som nekade oss vid kontraktskrivning pga. Provanställning som min fru har.

UPPDATERING

2026-01-07

Nordax har idag ringt för att kolla om det är OK för dem att ta UC på mig och min fru. Självklart sa vi OK till det.

Nordax ville även ha lite dokument från mäklaren - mäklaren har inte skickat över dokumentation ännu. Det är en objektbeskrivning som Nordax vill ha, så han bad mig att ta bilder med mobilen om jag inte har PDF filen för att påskynda processen.

Nordax nämnde även att det var den sista UC som kommer tas på oss och lånehandlingarna kommer förmodligen komma i början av nästa vecka.

UPPDATERING

2026-01-08

Objektbeskrivning har skickats in i PDF från både mig och mäklaren.

Nordax - hörde av sig och vill kolla konto för autogiro. Dem fick mina uppgifter.

Hittills tycker jag att dem varit väldigt snabba.

UPPDATERING

2026-01-14

Nu har lånehandlingarna kommit in digitalt.

Läs igenom den ordentligt - till er som är på samma spår som mig!
Fick lite högre ränta och ringde in till Nordax och dem sänkte till det som vi pratat om tidigare. Så läs igenom innan ni signerar och ändra på räntan om ni kommit överens om annat tidigare.

Dem skickar ut ny lånedokument och jag signar på den nya med rätta uppgifter.

Efter signerade dokument så skickades info om vart de sista 5% av kontantinsatsen ska skickas.

Nu är det bara tillträde den 26e februari kvar.

Senast ändrad:
Hur mycket hade dom ökat på?

Tänkte dela min erfarenhet av Nordax, eftersom jag själv letade mycket info och det finns mycket spekulationer kring dem.

Bakgrund:
Köp av BRF med tillträde bestämt. Behövde finansiering där storbank inte var optimal just nu. Det fanns mindre krediter (Klarna m.m.), inget extremt – men tillräckligt för att skapa oro.

Så gick processen – i praktiken

1. Ansökan
Ansökte digitalt. Väldigt tydlig process.
UC togs relativt snabbt – inget konstigt där.

2. Handläggarkontakt
Blev kontaktad av handläggare. Dialogen var rak och professionell.

De gick igenom:

Lön (fast anställning)

Boendekostnad efter köp

Existerande krediter (även små)

Kontantinsats och buffert

Viktigt: de uppskattar ärlighet. Försöker man “glömma” något syns det ändå.

3. Dokument & kompletteringar
Fick ladda upp:

Lönespecifikationer

Köpekontrakt

Tillträdesdatum

Uppgifter om kontantinsats

Allt sköttes digitalt och gick smidigt.

4. Kreditbedömning (mest nervös här)
Jag var orolig pga:

Små krediter

Timing nära tillträde

Men Nordax tittar tydligt på helheten:

Inkomst vs boendekostnad

Stabilitet

Att ekonomin håller även med ränta + amortering

Inte bara UC-siffra.

5. Besked
Positivt besked.
Ja – räntan är högre än storbank, men det är ingen hemlighet.

Man betalar för:

Snabbhet

Att de faktiskt säger ja när andra tvekar

6. Utbetalning inför tillträde (viktig punkt!)
Pengarna betalas inte ut i förväg till privat konto, utan samordnas mot tillträdesdagen.
Mitt råd:
➡️ Ha marginal i tid
➡️ Stressa inte sista veckan
➡️ Ha dialog med mäklare och bank samtidigt

Min ärliga slutsats

Plus:
✔ Seriös och tydlig handläggning
✔ Digital och smidig process
✔ Ser till helheten, inte smådetaljer

Minus:
✖ Hög ränta
✖ Kräver ordning på siffror
✖ Inget för den som redan passar perfekt hos storbank

För mig fungerade Nordax som en lösning – inte nödvändigtvis för alltid, men för att få affären i mål.

Tips till dig som funderar på Nordax

Var 100 % transparent

Räkna högt på månadskostnaden

Ha marginal inför tillträde

Se det som ett steg, inte ett slutmål

Hoppas detta hjälper någon som sitter i samma stressiga sits jag var i.
Får man fråga om dom begärde kontoutdrag, och isåfall i vilken del av processen?

Hej

Dem frågade det i väldigt tidigt skede nästan direkt efter ansökan om bolånet. Minns att dem ringde mig och frågade om kontoutdrag av både mig och min fru.

Hej

Dem frågade det i väldigt tidigt skede nästan direkt efter ansökan om bolånet. Minns att dem ringde mig och frågade om kontoutdrag av både mig och min fru.
Hur fick ni ge det? Digitalt via en sån tjänst där man med BankID ger dom tillgång till kontot, eller med typ PDF?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp