Min verkliga låneprocess med Nordax – ärlig genomgång inför tillträde

Jag fick bolån hos Nordax med 1.4 miljoner i blanco.
Upplever precis som du att det var ganska rakt, men med sämre ränta än hos storbank
Intressant hur du fick bolån beviljat. När fick du lånet, vad hade du för inkomst det aktuella året, till vilken ränta och hade du kontantinsats?

Svettig ränta, hoppas ko får byta i snar tid till nått vettigare.
Oja, något jag kan tillägga är att nordax inte tar något extra vid flytt av bolån.

I vårt läge så har vi handelsbanken och nordea som väntar på oss, så fort min fru får en tillsvidareanställning så vill dessa 2 banker att vi kontaktar dem och flyttar bolånet.

UPPDATERING:
I dag den 6 januari 2025 - Brf har nu godkänt oss som medlemmar.

Kreditkontrollen från Nordax kommer göras i mitten av Januari månad.

Tillträde den 26e februari.

UPPDATERING:
I dag den 6 januari 2025 - Brf har nu godkänt oss som medlemmar.

Kreditkontrollen från Nordax kommer göras i mitten av Januari månad.

Tillträde den 26e februari.
Stort grattis! Jag har som plan att ta samlingslån hos Nordax till sommaren för att samla lite blancolån på cirkus 450-500k. I och med hur smidigt processen var med bolån så antar jag att det kommer gå lika smidigt med samlingslån..? Hur såg de på dina blancolån på 480k och övriga krediter?

Stort grattis! Jag har som plan att ta samlingslån hos Nordax till sommaren för att samla lite blancolån på cirkus 450-500k. I och med hur smidigt processen var med bolån så antar jag att det kommer gå lika smidigt med samlingslån..? Hur såg de på dina blancolån på 480k och övriga krediter?
Hej

420k är inkl. krediter.

Dem räknar på helheten:
- Vi har en stark förmåga att betala och inte hamnat i skuld.
- Vi har bra marginaler om problem skulle inträffa efter tillträde
- Vi har trygg inkomst även om min fru inte skulle få tillsvidareanställning - här vill dem se att hon har t.ex. a-kassa, olika försäkringar som säkrar att vi kan betala bolånet utan konstigheter.

Så länge vi kan sköta det, så såg dem inte några konstigheter på blancolån och krediter!

Ang. Samlingslån, så har jag bara läst här på forumet att det inte är lika smidigt som bolån. Jag har dock bara kikat igenom snabbt då jag försökt hitta mer info om bolån hos Nordax.

Men en sak hänger jag inte med på, hade du ens pratat med din "gamla bank"

Jag hade 800K i blanco och tog ett bolån - helt själv på 3 miljoner och det gick bra....

Ni är två, ni är inte absolut extremt belånade ni har inga anmärkningar och ert boende är inte så våldsamt dyrt tror ni utan problem hade hittat ett bolån hos en "vanlig" bank...

Intressant hur du fick bolån beviljat. När fick du lånet, vad hade du för inkomst det aktuella året, till vilken ränta och hade du kontantinsats?
Jag har haft lånet sedan 2021. Jag kommer inte ihåg dessa detaljer :facejoy:
Eller jo, jag hade kontantinsatsen.

Men en sak hänger jag inte med på, hade du ens pratat med din "gamla bank"

Jag hade 800K i blanco och tog ett bolån - helt själv på 3 miljoner och det gick bra....

Ni är två, ni är inte absolut extremt belånade ni har inga anmärkningar och ert boende är inte så våldsamt dyrt tror ni utan problem hade hittat ett bolån hos en "vanlig" bank...
Hej

Vi har 3 små barn också på det.

Dom vanliga bankerna bad oss återkomma så fort hon har tillsvidareanställning, annars skulle vi haft bolån på nån av dom redan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp