Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
Om det är givande (och det är det)då är det intressant också)Mellan inledande och laga kraft är det ett halv år och de tog, hur ska jag säga, pengar från dig, hur går det till, bestämde de ett belopp och skiljer det sig från det du får betala nu(efter laga kraft)?
I mitt fall är det samma summa att betala på inledande skuldsanering och mitt beslut (betalplanen).
Dock varierat betalplanen längre fram i saneringen, då lite barn byter ålder ;).
Jag har 4-årig betalplan, men självklart 5-årig skuldsanering.

I mitt fall är det samma summa att betala på inledande skuldsanering och mitt beslut (betalplanen).
Dock varierat betalplanen längre fram i saneringen, då lite barn byter ålder ;).
I mitt fall skiljde det ett par hundra från inledande till beslutad. Jag fick ett par hundra mer i buffert än under inledande.

• Samtal - Juli
  • Inledande - Juli

• Inget personligt brev.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.
1. "Om man efter eller vid inledande släpper allt till utmätning, blir det ingen utmätning då pga att ansökan om skuldsanering ligger inne? "- En ansökan om skuldsanering hindrar inte utmätning. Får man inledande skuldsanering så ska man betala enligt "inledande betalplanen" för skuldsanering. Då betalar man bara på den och får inte betala separat längre till borgenärer (banker/privatpersoner). Har man ett inledande beslut så får man inte utmätning (förutsatt man får beslutad skuldsanering som vinner laga kraft sen).

2. "Om skuldsaneringen nekas så förmodar jag att utmärningsproceduren tickar igång?" Om du har slutat betala på dina skulder och får nekad skuldsanering är det väldigt troligt att det blir utmätning i framtiden om du inte snabbt kan betala ikapp allt.

3. "När man efter ca 1 år fått allt (ev) beviljat och klart, börjar skuldsaneringsår 1-5 att tickas igång då eller avräknas någon tid som t ex när ansökan registrerades eller beslut om inledande? Eller blir det ansökningsåret plus 5 år till?" - Om du får inledande skuldsanering och sedan beslutad skuldsanering som vunnit laga kraft så är det 5 år från inledande skuldsanering som gäller (+ avslutad månad om betalplanen är 5 år). Betalplanen kan dock vara på 3,4 eller 5 år även om anmärkningen ligger kvar i 5 år för privatpersoner.
Grattis och tack för att du delar detta !
Jag ansökte i november och funderar på personligt brev . Vet inte om det eg gör någon skillnad , läst här att någon skickat brev och någon , som du själv , inte skrivit något . Men för mandel lutar det ändå mot att jag skickar ett brev . Vilka frågor ställde Kfm till dej ?

Jag ansökte i november och funderar på personligt brev . Vet inte om det eg gör någon skillnad , läst här att någon skickat brev och någon , som du själv , inte skrivit något . Men för mandel lutar det ändå mot att jag skickar ett brev . Vilka frågor ställde Kfm till dej ?
Min personliga åsikt är att brevet saknar betydelse, det jag kan tänka mig skriva i brevet fick jag frågor om.
  • Barn?
  • Varför/hur uppkom skulder?
  • Senaste skuld?
  • Lön för mig.
  • Lön för sambo/fru.

Sen va det lite slö-/runtomkring-snack. Inget konstigt alls. Mer kontroll av mina uppgifter jag avgav i ansökan.

Vår skuldrådgivare rekomenderat oss personligt brev som vi skrev separat och skuldrådgivare tyckte det var mycket bra att vi skrev , se nedan. Man får göra hur man känner och vill men vi följde skuldrådgivares rekommendation.

Bilagor

• Screenshot_20250102_200931_Gallery.jpg
    Screenshot_20250102_200931_Gallery.jpg
    89.1 KB · Visningar: 83
Okej, tack för svaret!

• Samtal - Juli
  • Inledande - Juli

• Inget personligt brev.
Jag har läst ditt inlägg två gånger nu :) tack för att du delar med dig. Har dock två frågor om du kan svara på då jag kommer skicka min nu eller imorgon:

Så från ansökan till Inledande ca 6 månader:
1. Du skrev att du aldrig fick utmätning alls?! Hade du bara tur eller är det vanligt? Du fick säkert utslag, skulder och betalningsanmärkningar under tiden eller hur?

Du @LånaUtanPapper eller andra med skuldsanering, var det likadant med er?

2. Jag antar att du redan slutade betala till alla 13 borgenärer under januari-juli 2024 eller vad har ni gjort? Sparat till en buffert?

Anledningen till att jag frågar är ifall man får avslag på sin ansökan så att man planerar bättre låt säga under de nästa kommande sex månaderna, innan ett eventuellt beslut om Inledande. Så i mitt fall kanske det är bättre att fortsätta betala på ett lån hos Remember då jag har fått en tillfällig betalplan på 2500kr/månad 1%ränta. Får man avslag och börjar med löneutmätning så strategin att inte släppa Remember är bra tycker jag, nästan bara amortering under 6 månader vilket är perfekt ju. Eller tänker jag fel?

Senast ändrad:
Jag har läst ditt inlägg två gånger nu :) tack för att du delar med dig. Har dock två frågor om du kan svara på då jag kommer skicka min nu eller imorgon:

1. Du skrev att du aldrig fick utmätning alls?! Hade du bara tur eller är det vanligt? Du fick säkert utslag, skulder och betalningsanmärkningar under tiden eller hur?

2. Jag antar att du redan slutade betala till alla 13 borgenärer under januari-juli 2024 eller vad har ni gjort? Sparat till en buffert?

Anledningen till att jag frågar är ifall man får avslag på sin ansökan så att man planerar bättre låt säga under de nästa kommande sex månaderna, innan ett eventuellt beslut om Inledande. Så i mitt fall kanske det är bättre att fortsätta betala på ett lån hos Remember då jag har fått en tillfällig betalplan på 2500kr/månad 1%ränta. Får man avslag och börjar med löneutmätning så strategin att inte släppa Remember är bra tycker jag, nästan bara amortering under 6 månader vilket är perfekt ju. Eller tänker jag fel?
Om det var tur eller ej låter jag vara osagt, jag var inställd på utmätning. Fick ett antal anmärkningar och utslag, och då skuldsaldo hos KFM. Men som sagt, det var jag helt inställd på, så ingen överraskning där inte.

Jag betalade allt i december, men ingenting i Januari. Får jag en anmärkning och skuldsaldo eller 20 var oviktigt, samma skada skedd.
Vad jag gjorde med pengarna lämnar vi åt därhän.

Hoppas på ett bättre svar av dig @LånaUtanPapper eller om du kan skicka ett pm. Vill bättre planera i fall jag får avslag även om chanserna till skuldsanering är stora.

För mig var det ungefär såhär:

Jag skickade ansökan i mitten på Juni. Collector släppte jag i Maj, men nästan samtliga lån släppte jag i Juni (som jag lät förfalla i 27-30 Juni), något enstaka i Juli, Fairlo tror jag.

Det tog ganska exakt 3 månader för mig innan första lånet (Lumify) gick till inkasso
Sen ca 1 månad senare trillade första skulden in hos KF och någon dag senare fick jag delgivning. Sen kommande veckor började många delgivningar hagla in.
Jag skrev inte under delgivning förrän ca 1 månad senare, då skrev jag på alla samtidigt.. Hade hela tiden koll på väntetider hos KF och visste ungefär när samtal skulle komma i November. Denna sida uppdateras i regel varje tisdag morgon, men lite avvikelser nu under Jul/Nyår och Semestrar: https://kronofogden.se/kontakta-oss/vantetider

Bara några dagar innan jag fick samtal av KF och inledande skuldsanering skrev jag under alla delgivningar och då var det aldrig tal om någon utmätning. Det var förmodligen med ett par månader till godo också för processen efter man kråkat på delgivningar så är det oftast ett tag kvar.

Ungefär såhär ser det ut är min uppfattning:
  • Från att man slutar betala skulderna tills dom går till externt inkasso: 2-3 månader (Någon enstaka har internt inkasso)
  • Från inkasso till KFM: Ca 1 månad
  • Från KFM till delgivning: 1-10 dagar just nu enligt: https://kronofogden.se/kontakta-oss/vantetider
  • Min rekommenderade tid att vänta med att skriva under delgivning: 4-5 veckor
  • Från underskrift av delgivning till man får "skuld att betala" hos KFM: ca 2 veckor
  • Från "Skuld att betala" till att ett beslut om utslag fattas som innebär att kravet fastställs juridiskt och blir verkställbart och att KFM kan driva in skulden via utmätning/löneutmätning (om man inte överklagat skulden). Just nu ca 4 månaders enligt källa: enligt: https://kronofogden.se/kontakta-oss/vantetider
  • Sen har man 14 dagar på sig att fylla i inkomstuppgifter på "Mina Sidor"
  • Sen någon dag senare får du och din arbetsgivare utmätningsbesked och utmätningen startar.
I regel går processen till så. Men med myndighetsskulder och sånt kan det gå fortare, samma om någon väljer att skicka direkt till KF och hoppa över inkasso. Kan också ta längre tid om väntetiderna ökar eller om det tar ex 4 istället för 3 månader för en skuld att nå inkasso. Enligt vissa så kan det gå något fortare också om man är hos KFM första gången - Men inte sett någon källa på det. Så man ska väll säga för tydlighetens skull att det är ingen exakt vetenskap hur lång tid det tar från man släpper till löneutmätning. Men jag skulle säga att om du skickar in ansökan om skuldsanering och släpper skulderna månaden efter så har du "goda chanser" att undvika utmätning. Släpper man så rekommenderar jag att börja spara pengarna. För dom behåller du om du får inledande skuldsanering. Då blir det aldrig tal om att dom utmäts så länge det skuldsaneringen blir beviljad i slutet och vinner laga kraft (väldigt ofta om man får inledande).

Ansökan rekommenderar jag att skicka via kommunens skuldrådgivare eftersom man statistiskt har bättre chans till skuldsanering.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp