Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min strategi, för bättre lån

Har ni andra också erfarenhet av att Lendo är smidigare än Zmarta? AVSKYR när det ska ringas i all oändlighet efter man har fått en kredit beviljad...

Kanske läge att uppdatera mitt omdöme om Lendo, min sambo ansökte för en månad sedan och sedan dess har de ringt varje dag (hon svarade inte). Visade sig att de ville sälja en försäkring hon klickat i att hon inte vill ha. De säger att hon "glömt välja om hon vill ha den eller inte", men det är en ren lögn.

Det är i sådana här tillfällen man har en gammal skräptelefon med ett kontantkort. När låneprocessen är avklarad så stänger man av telefonen och de kan ringa bäst de vill utan att störa någon.

Jag gillar inte telefonförsäljning men är man kund och har använt en tjänst så förstår jag de vill tjäna lite extra pengar på sina kunder. Förhoppningsvis ringer de inte mer efter de fått ett nej en gång till på telefon. Tjänsten är juh fortfarande bra.

avsluta kreditkortet helt, det ses som en skuld oavsett om det är utnyttjat eller ingen. Detts eftersom du när som helst kan nyttja hela krediten utan att göra en ny ansökan, ger dig alltså en högre kreditrisk.

/en som jobbat i branschen ett antal är

avsluta kreditkortet helt, det ses som en skuld oavsett om det är utnyttjat eller ingen. Detts eftersom du när som helst kan nyttja hela krediten utan att göra en ny ansökan, ger dig alltså en högre kreditrisk.

/en som jobbat i branschen ett antal är

Många får dock försämrat betyg av att avsluta oanvända kort.
Har tolkats som att ett kreditkort kan användas som buffert och underlätta hantering av lite svajjig inkomst.

En del säger at det är bra för kreditbetyget att ha ett helst outnyttjad kreditkort eftersom man då har en sorts buffert.
Andra säger att det är dåligt för kreditbetyget eftersom man lätt kan dra på sig en skuld via kreditkortet. Och att man har ytterligare en kreditgivare.
Jag måste tyvärr ha kvar mina kreditkort för framtida behov där jag behöver kunna få loss pengar.
Men jag förstår ju att har man en sund ekonomi så ska man ju inte behöva ha något kreditkort som reserv, det är ju ganska höga räntor man får betala om man utnyttjar dessa. Och man kan lura sig själv att tro att man har bättre ekonomi än man egentligen har. Om några år hoppas jag kunna göra mig av med ett av kreditkorten.

Det låter konstigt att man skulle få sämre kreditbetyg av att avsluta ett kort. Banker och långivare kollar på förändringar i ekonomin - många/stora förändringar = högre kreditrisk. Ser inte att du skulle få en högre kreditrisk för att du avslutar en outnyttjad kredit hos någon långivare i Sverige.

Bästa tipset är att undvika förfrågningar, avsluta outnyttjade krediter, uppge inkomst som är ~5% högre än taxerad inkomst enligt UC (det kommer man undan med om långivaren inte har som rutin att kräva komplettering) samt låna för att lösa befintlig kredit (för att kunna fylla i lösenfullmakt) och inte nylån med ospecificerad anledning.

Normalt folk tycker nog som du men Den som sättet betyg på UC är inte helt normal. Kanske en gammal ABC 80 som gör beräkningarna...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp