Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min skuldsanering har vunnit laga kraft!!

Du kan ju bryta de där fasträntekontona om du vill få loss pengarna dock och det är enkelt. Du blir av med ihoptjänad ränta bara och 50 000 kronor i tre månader med 3 procent ränta där är knappa 400 kronor och vill du avsluta det efter en och en halv månad så är det 180 kronor som det kostar och det tas inget från sparkapitalet. Detta är ändå på 50 000 kronor och är det bara 15 000 kronor (55 kronor kanske) så där tvekar ingen om det kliar i fingrarna, det är ju som att ha de i bröstfickan.
Vet inte om det går att avbryta ett fasträntekonto på det sättet. Inte för att jag tror det spelar någon roll om det bränns eller klias i fingrarna för att köpa mat eller annat. Ligger pengarna i ett fasträntekonto på 3 månader så blir man nog väl påmind om att inte röra dom.

Har man skuldsanering och att det kan bli så att det ska betalas in så ska det inte vara några större problem att låta dom ligga på sidan fram till dess. Det är inget man riskerar en sanering över att vara där och nalla. Det viktigaste är nog bara att ha dom på separat konto så man vet att dessa rör jag inte. Då är väll det bästa att få ränta på pengarna samtidigt.

Det är så KF gör. Borgenärerna får pengar 1 gång per år från skuldsaneringen. Men fram till dess ligger dom på konto med intickande ränta efter man betalat in. Oavsett så är det alltid det smartaste att göra. Dom 400kr det blir på 3 månader är definitivt bättre än 0 om du lever på existensminimum.

Hej, en fundering. Fick idag att jag har fått skuldsanering. Alla borgenärerna är delgivna förslaget och ingen har motsatt sig. När vet man att det är helt 100% klart?
Eller är det helt hundra nu.

Vem får den räntan?
Så här står det i beslutet, borgenärerna får pengarna från kf vid utbetalning

”Plan för utbetalning

Ni kommer att få betalt en gång per år. Första utbetalningen kommer ni att få i datum, förutsatt att beslutet fått laga kraft.

Vid den första utbetalningen fördelas även det belopp som namn har betalat fram till betalningsplanens start. Beloppen nedan är preliminära och pga avrundning kan mindre avvikelser uppstå vid utbetalningen. Eventuell ränta tillkommer vid varje utbetalning.”

- Men jag antar att om du själv lägger dessa pengar på räntekonto att du bara betalar in det belopp som du fått netto i slutlön. KF har knappat räknat med att du gjort så eftersom man inte får några instruktioner om det. Det är ju bara säga att man sparat pengarna för att betala in om frågan kommer upp. Behöver ju inte nämna att man tjänat
400-500kr från fasträntekonto

Senast ändrad:
Brukar kfm ringa eller sker kontakten via mejl / Kivra när det är dags för min tur i omprövningen?

Hej, en fundering. Fick idag att jag har fått skuldsanering. Alla borgenärerna är delgivna förslaget och ingen har motsatt sig. När vet man att det är helt 100% klart?
Eller är det helt hundra nu.

Grattis!
Nej det är inte helt hundra.

Nu har dom 3 veckor på sig att överklaga det beslutet.

Ganska många varianter nu för tiden gäller ju att hålla koll på allting med tjänstebil/förmånsbil/leasingbil osv.
Egentligen finns det ju bara detta:

Personalbil, bil som du använder privat. Inga krav att den ska användas i tjänsten. Kan rent av vara dumt att använda i tjänsten, skador (t.ex. självrisk för byte av vindruta) får du betala själv i alla lägen, och oftast bra mycket högre självrisk än för en privatägd bil. Har testat detta, det är förvisso enkelt men inte speciellt förmånligt. Men bilen är som sagt inte kopplad till tjänsten på något vis.

Tjänstebil, en bil du använder enbart i tjänsten. Kostar dig ingenting, du får enligt Skatteverket använda den högst 10 ggr privat per år. Sen kan arbetsgivaren se mellan fingrarna och låta dig använda bilen mer, t.ex. köra hem servicebilen varje dag. Men du riskerar en upptaxering om Skatteverket granskar dig.

Förmånsbil, en bil som oftast är kopplad till din roll på företaget där du behöver bil i tjänsten (eller att du är chef på en viss nivå som ger dig denna förmån). Du och din familj får använda bilen privat hur mycket ni vill, men privatmilen förmånsbeskattas. Du har också en fast summa du förmånsbeskattar varje månad, denna sätts av Skatteverket och har egentligen ingenting med bilens inköpspris att göra.

De flesta som kör vanliga personbilar som är leasade av olika företag har därmed "förmånsbil". Personalbil förekommer, men jag tror vanlig privatleasing är vanligare + ger ofta större valfrihet att välja bilmodell (beror på företagets bilpolicy).

Och med det sagt säger ändå de flesta som har "förmånsbil" att de har "tjänstebil". Så det blir lätt missförstånd av den anledningen.

Har man behov av bil och inte vill ha en rishög som man aldrig kan lita på är det i mitt tycke dumt att inte ta ut en förmånsbil om man har möjligheten. Väljer man elbil så är det absolut billigaste sättet att ha bil idag, åtminstone om man vill ha större/bättre bil än Dacia Stepway typ.

Tack för ett väldigt bra svar.

Jag fick en förmånsbil som företaget "cashar".

Detta kan väl inte ställa till det med min skuldsanering?

Anledningen till varför det blev förmånsbil är mest så att sambon kan göra den också.

Visst får en tjänstebil bara köras utav mig?
En tjänstebil får i princip enbart användas i tjänsten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp