- Meddelanden
- 2 068
- Mottagna reaktioner
- 2 310
- Poäng
- 1 497
GRATTIS!
Stort grattis ,Bakgrund 1:
![]()
Jag har ansökt om skuldsanering! - Sveriges största forum för lån
Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon. Nu har jag en fråga egentligen. Hur går processen till? Kommunens rådgivare har skickat in min ansökan...www.xn--lnforum-exa.se
Spelmissbruk i botten.
Bakgrund 2:
Jag är i extas. Nu har min skuldsanering officiellt vunnit laga kraft! För att förtydliga kanske vi sa säga att mina lån nu inte betalas utav staten och skattebetalarna om någon trodde det.
Hur hamnade jag här kan ni läsa under Bakgrund 1. Spelmissbruk - vilket i grunden är vad jag brukar beteckna som "skatt på idioter" vilket är en utmärk beskrivning - fick skulder - blev av med jobbet annars hade jag löst det själv.
Men nu kommer vi till det fina i kråksången - Jag är tillbaka i försäkringsbranschen då jag inte har skulder längre för utmätning!!!! Högre lön och något jag vill göra och dylikt.
Datumen:
Ansökan Mottagen: 2023-09-26
Inledande: 2024-02
POIT 1: 2024-02
Förslag/Betalplan 1: 2024-04-10
Beslut 1: 2024-06
POIT 2: 2024-06
Överklagan: 2024-07
Beslut att återförvisa: 2024-07-19
Förslag/Betalplan 2: 2024-09-21
Beslut 2: 2024-11
POIT 3: 2024-11
Laga Kraft: 2024-12-
Bekräftat Laga Kraft: 2024-12
Total tid från ansökan mottagen till laga kraft: 14 månader och 3 veckor - Tid från inledande till bekräftat laga kraft: Ganska exakt 10 månader.
Så har ni lite datum att förhålla er till.
Jag finns här som hjälp och stöd. VIll ni ringa och bara ha stöttning kan ni höra er via PM för mitt nummer. Ni kan ringa anonymt och jag dömer ingen.
Älskar er alla!!
Två frågor.
Kommer ompröva i januari/februari. Lär du dubbellön.
Detta är pengar jag helt enkelt får lägga undan och betala dom sen när omprövningen kommer.
Men hur funkar det, ska pengarna in samma dag som man omprövar eller har man på sig 1 vecka eller en månad eller hur funkar det?
En annan fråga. Vad händer om man inte betalar? Blir det en helt ny skuld som hamnar för utmätning eller sägs hela saneringen upp eller vad gäller?

Hur fasiken kan man lägga på 1.5 månad för att folk är lediga i 14 dagar?Visa bilaga 4583
Dom är på 4 september så lite över 3.5 månader back vad gäller omprövningar. Förmodligen lite längre tid snart pga jul/nyårshelgen och uppskattat tid är närmare 5 månader.
När du får pengarna så rekommenderar jag bara att lägga 100% av dom på fasträntekonto i 3 månader hos din bank
På så sätt låser du dom 3 i månader och säkerställer att pengarna finns kvar när eller om dom ska betalas in. Men räntan som du får efter 3 månader behåller du.
Så hade jag gjort med slutlön bara låsa upp allt direkt utan att tveka i 3 månader så finns det ingen risk att man gjort av med en enda krona. Vill dom ha in pengarna sen är det inga problem.
Visst går det ha dom på kontot bara rakt av, men då är det diciplin som gäller om man vill köpa något eller om det tight 1 vecka innan lön. Det bästa är bara låsa upp pengarna tills det närmar så dom inte ens går att röra.
Nej det blir inte en ny skuld. Men det kan ju vara grund för att avsluta saneringen.Två frågor.
Kommer ompröva i januari/februari. Lär du dubbellön.
Detta är pengar jag helt enkelt får lägga undan och betala dom sen när omprövningen kommer.
Men hur funkar det, ska pengarna in samma dag som man omprövar eller har man på sig 1 vecka eller en månad eller hur funkar det?
En annan fråga. Vad händer om man inte betalar? Blir det en helt ny skuld som hamnar för utmätning eller sägs hela saneringen upp eller vad gäller?
Att sköta betalningen enligt uppgjord plan och vid minsta osäkerhet om något kontakta kfm är nog det bästa man kan göra under åren med skuldsanering misstänker jag.Nej det blir inte en ny skuld. Men det kan ju vara grund för att avsluta saneringen.
Ja en omprövning av dig själv kommer aldrig resultera i en förlängd betalplan tex.Att sköta betalningen enligt uppgjord plan och vid minsta osäkerhet om något kontakta kfm är nog det bästa man kan göra under åren med skuldsanering misstänker jag.