Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min plan, beta av 2 åt gången

Flera långivare tillämpar betalningsfria månader (men långtifrån alla). Då förlängs betalningsplanen med en månad och man slipper betala den aktuella månaden. Dessa månader kan man ta ut 1-4 gånger per år beroende på långivare.

Har man många olika lån kan man sätta detta i system så att man nästan varje månad har något lån man inte behöver betala på, och kan då betala extra på något annat för den summan man slipper.

I ditt läge hade jag lagt lite tid på att ta reda på vilka av mina långivare som har betalningsfria månader, hur ofta man kan utnyttja dem och vad som krävs för att man ska kvalificera sig för dem (x antal månaders betalningar i tid tex).

Senast ändrad:
Ok men säg att man förlorar jobbet. Var ska de då mäta ut pengar ifrån när man redan lever på existensminimum?

Min sambo kom tillbaka från samtal med en skuldrådgivare och hon sa att man visst kan förhandla, denna rådgivare menar att lånegivare blir rätt skakiga när man nämner att man snart hamnar hos Kronofogden och att under hennes många år i yrket så är det väldigt få som ej omförhandlar när KFM kommer på tal.

Går bra att utmäta arbetslöshetsersättning också.

Ja då är det väl bara att du ringer och säger att skuldrådgivaren sagt så är saken biff.

Om man redan lever på existensminimum så finns inget att löneutmäta, utan skulderna växer eftersom räntorna tickar på, i det fallet skulle nog skuldsanering vara det enda möjliga för att bli av med skulderna (blir ingen utmätning på det heller om man lever på existensminimum under skuldsaneringstiden).

Jag vet inte vilken värld som budgetrådgivaren lever, men jag har mejlat, ringt och skrivit brev till mina fordringsägare och ingen har varit villig att skriva ner räntan eller omförhandla skulderna, varken före eller efter KFM. Jag trodde faktiskt att det skulle gå att förhandla när de såg vad som blev betalt genom löneutmätningen, jag har gjort flera försök med samtliga fordringsägare men fått blankt nej, det enda "erbjudande" jag fått är om jag kan betala av hela skulden på en gång, så har några varit villiga att skriva av en del av skulden och det är inte möjligt när man har löneutmätning. Dock så rekommenderar jag er att göra försök, även om ni inte skulle få "napp" så kan ni visa upp att ni gjort allt i er makt för att komma ur skulderna, när ni eventuellt söker om skuldsantering.

Jag delar uppfattningen angående budgetrådgivaren.
Jag får dom på telefon då och då och det är långt från alla gånger dom ens är nära att vara rätt ute, dom tycker att kfm kan "väl ta bort räntan" "sänka räntan lite" "frysa räntan" och "kan ni inte upphäva löneutmätningen så att xx ( inkassobolaget) ska inse att det är bättre med en avbetalningsplan i stället för löneutmätningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp