Var gränsjobbare, så kom hem till min bostad i sverige varje vecka. Svensk A-kassa.Det var ju inte helt så jag skrev. Du pekade på att han tackat nej till jobb. Jag menade på att om man är sjuk och därmed inte kan arbeta så ska man ha sjukpenning. Så att "skuldbelägga" och mena på att någon "tackat" nej när det inte gick att arbeta utifrån förmodad sjukdom så kändes lite ohederligt. Jag kunde nog varit tydligare med fortsättningen men jag ifrågasatte just ordvalet. Att han eventuellt inte har rätt till A-kassa stämmer säkert även om det i sak inte prövats. Du kan ju tacka nej till arbete om du behöver flytta utomlands - men även inom landet finns det mycket begränsningar även om det ställts mer krav.
Däremot ifall han arbetat i Norge så är det norsk A-kassa han varit med i (tror det är Sverige, Danmark och Norge som använder det systemet men vet inte fullt om Norge gör det.) Skulle han kunna ha svensk A-kassa gäller att han varit medlem och ansluten i Sverige och sen flyttar med A-kassan till Norge och sen åter vid hemflytt träder in i den svenska igen och detta utan avbrott. Jag har arbetat i Danmark och gick med i A-kassan då och bestämde mig att flytta hem till Sverige igen efter det jobba och flytta med A-kassan men det var inte möjligt då jag inte var med innan jag gick med i danska. Så det blev ingen hemflytt på pappret utan det fick bli dansk A-kassa istället och med adressen där.