Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min oklara framtid, min sambos framtid och eventuell skuldsanering.

Hej, vill kort introducera mig här på forumet. Just nu när det känns som mest skamsligt och väldigt tungt så vill jag förklara lite kort om vem jag är och hur mitt liv ser ut i dagsläget.

Jag är 32år och blir 33 nu i januari. Jag bor i en bostadsrätt värde ca 950000kr (kanske mindre beroende på vad liknande gick för i samma område) i Karlstad tillsammans med min sambo och två katter.

Jag har förlorat allt jag tagit lån till på krypto och väldigt väldigt lite i privat konsumption. Så i ägande rätt så har jag väldigt lite jag kan sälja av.

I dagsläget är jag så gott som utbränd och har inom loppet av 1 månad så gott som brytit ihop på jobbet närmare 5-6 gånger och den senaste gången var nu förra veckan då jag gjorde min sista vecka på det företaget jag var anställd hos, mitt framför de flesta anställda och chefer som jobbade där.
Var också sjukskriven 2 veckor pga hur energi och orklös jag var. Under den tiden bestämmde jag mig också att berätta för alla runt omkring mig hur min situation sett ut den senaste tiden och rådfrågat många.
I samma vända så skickade jag in en ansökan om hjälp från budget och skuldrådgivare. Har i dagsläget skrivit på fullmakten och lämnat in uppgifter.

Jag står i dagsläget i ett vägskäl, där jag inte klarar dessa skulder jag har längre.
Med det totala utgifter på bara lån och krediter ligger över 23000kr i månaden och jag har haft en lön på 31000norska kronor de senaste 4 månaderna.
Med kursen plus resor så är vi nere i nästan 26000kr i inkomster. Varav jag har en bostadskostnad (hyra/bolån) där min del uppstiger till 5000kr i månaden.
Anledningen är att jag hoppade över till ett annat företag under tiden jag jobbade i norge i förhoppningen om bättre lön och ett stabilt jobb. Fick besked om 260kr i timmen, men fick det uppförhandlat till 280kr i timmen med lite hjälp av en som jobbade där.

Det räckte inte för att klara utgifterna och var 20kr i timmen lägre än vad jag hade tidigare.

Så i dagsläget sitter jag nu med
2.2 miljoner i skuld med bolån inräknat då.

Min sambo är medlånetagare på ett lån på 408000kr Hos MedMera Bank månadskostnad ca 4700kr/månaden (försöker att inte ligga efter alls på denna)
Bolån 660000kr hos Danskebank ca 3000kr i månaden varav 1500kr är min del.
Collector 4450kr i månaden
Ikano Bank 3600kr i månaden
Thorn SV AB 2400kr i månaden
Fairlo 1350kr i månaden
Northmill banklån 1700kr i månaden.
Northmill kredit 1600kr i månaden
Ferratum kredit 1870kr i månaden.
Trygghetsförsäkring Sambla 800kr i månaden

Det kanske inte ser jättehemskt ut i era ögon med tanke på vad som folk här har skrivit tidigare. Men jag kan inte brådas på att se mig själv i ögonen längre.

Och i mitt fall så kommer jag ha sånt pass inkomstbortfall att jag oavsett inte kunna betala allt med bara a-kassa.

Men med tanke på vad de kraven jag har i vad jag måste prestera för att kunna knappt klara mig månad till månad och hur jag mår psykiskt och fysiskt i dagsläget så finner jag att ansöka om en skuldsanering kanske vore bäst.
Jag har i november blockerat mig själv från att kunna ta mer lån eller krediter 12 månader framöver via lånstopp.se och det kommer fortsätta tills min skuldsanering är igenom.

Bostadsrätten i samband med köpet så sas det att ska min sambo ska ha majoriteten av vinsten då hon gick in med en större handpenning och lån. Så vi har räknat på det och jag står i princip med inget om den säljs.
Dock vet jag inte om man skulle kunna kalla det vinst då vi lär nog få mindre än vad vi gav för den 2018 då skicket inte är bättre än då.

Jag är dock säker på att jag vill ha en skuldsanering. Vet dock inte om de kommer godkänna en ansökan på grund utav krypto köpen och förlusterna där. Har dock slutat med detta, och kommer nog aldrig ens prova "investera" något mer överlag resterande av mitt liv.
Men har räknat och mina skulder skulle öka med nästan 400kkr på två år om det inte betalas alls. Och känner att jag knappast kommer ha möjligheten att betala av mina skulder den kommande tiden.

Jag vet i dagsläget inte om jag ska försöka hålla mig flytande tills då ansökan ska skickas in i februari(enligt budget och skuldrådgivaren) eller om jag ska släppa allt och sälja av så mycket som möjligt allt eftersom.
Vilket är inte mycket jag äger då jag inte köper smycken eller handlar dyra saker som håller värde.

Jag är lite orolig för min sambos del att vi blir tvungen att sälja av bostaden och flytta oavsett, då jag är osäker på vad kronofogden skulle säga. Sen om det blir någon skuldsanering alls eller om jag måste leva med löneutmätning.
Jag vill inte heller att det lånet som hon står medlånetagare på ska vara något hon måste betala, så ska göra mitt yttersta för att den alltid blir betald då det lånet var helt mitt fel.

Senast ändrad:
Att du tagit lån och spekulerat i krypto betyder att du medvetet tagit stora risker utan hänsyn till betalningsförmåga, det kommer vägas in när rimligheten bedöms och det kan vara svårt att få igenom om det inte gått många år sedan din senaste transaktion.

Du ska också ha gjort vad du rimligen kan för att lösa skulderna själv, som att sälja bostaden.

Det bästa du kan göra är att skicka in en ansökan alla fall...

Att du tagit lån och spekulerat i krypto betyder att du medvetet tagit stora risker utan hänsyn till betalningsförmåga, det kommer vägas in när rimligheten bedöms och det kan vara svårt att få igenom om det inte gått många år sedan din senaste transaktion.

Du ska också ha gjort vad du rimligen kan för att lösa skulderna själv, som att sälja bostaden.

Det bästa du kan göra är att skicka in en ansökan alla fall...
Att sälja bostaden och göra sig av med bolånet som både jag och min sambo står 50/50 på, och vilket i sig inte ger något överskott till mig och påfrestar hela vår situation socialt och tillsammans känns inte rätt varken ekonomiskt sett eller logiskt. Dock allt lösöre jag har ska säljas.
Ja, nej senaste transaktionerna var några månader bak i tiden.

Att spekulera bort lånade pengar är inte sällan en god orsak till ett avslag då det inte är skäligt att staten ska tvinga fram bortskrivning av skulder för någon som oansvarigt spekulerat bort allt.

Finns de som sitter kvar med skulder sedan fastighetskrashen på 90talet som inte fått sanering för att man varit på tok för risktagande.

Att spekulera bort lånade pengar är inte sällan en god orsak till ett avslag då det inte är skäligt att staten ska tvinga fram bortskrivning av skulder för någon som oansvarigt spekulerat bort allt.

Finns de som sitter kvar med skulder sedan fastighetskrashen på 90talet som inte fått sanering för att man varit på tok för risktagande.
Så bara erkänna att det är helt kört då?

Vad menar du med att det ”kanske inte låter så farligt”? Missförstod jag eller har du cirka 1,6 miljoner bara i blanco? Det är fruktansvärt mycket och låter riktigt illa. Du har inget annat val än att släppa allt.

Sök skuldsanering, oaktad hur lång tid det tar tills du får beviljat så är skuldbördan för tung att klara av att försöka betala av med en ”normal” inkomst.
Jag skulle hellre fokusera på löneutmätning som väg framåt. Då kan du fokusera på att anpassa dit liv utifrån förutsättningarna istället för att försöka pussla varje månad. Då har du åtminstone ett belopp du vet du kommer få oavsett.
(Förutsatt att du har inkomst dvs)

Sök skuldsanering oavsett, du kommer inte att må bättre genom att jobba dig ihjäl och må dåligt. Skulderna kommer inte att minska avsevärt även om du betalar månad in och månad ut . Släpp allt förutom så klart boende, kanske det genensamma lånet, vanliga räkningar som tel, el osv och fokusera på ditt mående. När du släpoer försök lågga undan lite cash under madrassen för reserv

Sök skuldsanering oavsett, du kommer inte att må bättre genom att jobba dig ihjäl och må dåligt. Skulderna kommer inte att minska avsevärt även om du betalar månad in och månad ut . Släpp allt förutom så klart boende, kanske det genensamma lånet, vanliga räkningar som tel, el osv och fokusera på ditt mående. När du släpoer försök lågga undan lite cash under madrassen för reserv

Nu blir det ju ett avslag med ganska stor säkerhet, vad tillför ansökan i det läget?

Han behöver tänka på sin hälsa i första hand tänkte jag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp