Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Min kompis undrar hur lång tid han har att betala till fogden

Det bästa vore ju att få upp en lista på alla skulder för att kunna föreslå en betalningsplan. Men snöbollsmetoden (typ det du rekommenderar) är ju generellt väldigt bra. Och som din kompis säger kan det ju vara bra att putsa till UC-scoren om han planerar att söka samlingslån. Har du en aning om vad hans UC ligger på?

Du verkar hur som helst vara en väldigt bra kompis, det var mest det jag ville skriva :)

Det bästa vore ju att få upp en lista på alla skulder för att kunna föreslå en betalningsplan. Men snöbollsmetoden (typ det du rekommenderar) är ju generellt väldigt bra. Och som din kompis säger kan det ju vara bra att putsa till UC-scoren om han planerar att söka samlingslån. Har du en aning om vad hans UC ligger på?

Du verkar hur som helst vara en väldigt bra kompis, det var mest det jag ville skriva :)
Exakt, han har en lista hemma hos sig på allting, jag kan dock inte det i huvudet vet bara att det är uppemot 15-16 lån och krediter som han har lyckats samla på sig. Det där med samlingslån verkar vara långt bort då han sa att han hade många UC ff senaste tiden och vad jag sett så minskar chansen att få ett lån ganska rejält pga det och hans dåliga score. UC-scoren ligger just nu på runt 11% vad han visade mig på "minuc" hemsidan, sen visade han mig en annan sida som heter "min upplysning" där låg han på en 6:a med årsinkomst på 268k. Vet dock inte om den hemsidan gäller för något annat kreditupplysnings företag.

Tack så mycket för komplimange, försöker så gott jag kan vet att han skulle göra samma för mig! =)

Ja, det låter som att försöka jobba bort små krediter borde vara prio ett. Få ner dem, och vänta ut ff. Kanske han också har grejer att sälja som kan användas för att jobba med snöbollen?

Min Upplysning är Bisnodes (fast de heter något annat nu) :)

Han har också efter de här 10 dagarna han har på sig att svara på föreläggandet, ytterligare 10 dagar på sig att betala, bestrida, eller inte svara alls som är lika med att det blir ett utslag.
Bestrider han för att köpa sig tid (vilket jag inte rekommenderar) vilket man också egentligen bara ska göra om man anser att skulden/föreläggandet är felaktigt så blir företaget informerade om detta. Det kan då ta en viss tid innan företaget antingen återkallar sitt ärendet eller tar det vidare till domstol.
Varför skulle han inte bestrida för att tjäna mer tid? Finns mig veterligen ingen konsekvens annat än att geldenären kan skicka till tinget - men det ger dig i runda slängar 30 dagar till att betala på

Varför skulle han inte bestrida för att tjäna mer tid? Finns mig veterligen ingen konsekvens annat än att geldenären kan skicka till tinget - men det ger dig i runda slängar 30 dagar till att betala på
Ses som ej samarbetsvillig om man vill ansöka om skuldsanering.

Blir så glad när jag ser hur vänner vill hjälpa varandra! Mer sånt behövs i våran värld. :faceheart:

Ja, det låter som att försöka jobba bort små krediter borde vara prio ett. Få ner dem, och vänta ut ff. Kanske han också har grejer att sälja som kan användas för att jobba med snöbollen?

Min Upplysning är Bisnodes (fast de heter något annat nu) :)
Ja precis, som sagt jag tar med mig allt ni sagt och visar upp tråden imorgon när jag träffar honom så kanske han skapar ett konto här och inser att han inte är den ända i världen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp