Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min egna resa till skuldfrihet

Du har ju verkligen tänkt till kring det mesta och det är då man lyckas. Att man planerar framåt så kommer allt att lösa sig! <3

Där emot är jag osäker på kommunens skuldrådgivare kan hjälpa dig så mkt mer än du redan hjälpt dig själv med och de tips du får här.
Deras uppgift är mera att informera kring hur du lägger upp en budget utifrån parametrar som finns och hur du får hjälp med eventuell skuldsanering osv. Jag kan inte tänka mig att deras roll innefattar att förhandla dina räntor på dina privata skulder. Men om dom gör det, så är ju det fantastiskt :) , men jag tror inte det är deras jobb.
Fått informationen av min pappa som hade kollat upp det tydligen. Enligt honom så är dom skyldiga att även på denna punkt hjälpa till med detta. Men det får jag se i slutändan när jag har mitt möte med dom.
Annars så får man styra i det själv, Tror nog jag hade kunnat tala för mig så att man kanske hade fått ner räntorna en del :)

Du har ju verkligen tänkt till kring det mesta och det är då man lyckas. Att man planerar framåt så kommer allt att lösa sig! <3

Där emot är jag osäker på kommunens skuldrådgivare kan hjälpa dig så mkt mer än du redan hjälpt dig själv med och de tips du får här.
Deras uppgift är mera att informera kring hur du lägger upp en budget utifrån parametrar som finns och hur du får hjälp med eventuell skuldsanering osv. Jag kan inte tänka mig att deras roll innefattar att förhandla dina räntor på dina privata skulder. Men om dom gör det, så är ju det fantastiskt :) , men jag tror inte det är deras jobb.
Fått informationen av min pappa som hade kollat upp det tydligen. Enligt honom så är dom skyldiga att även på denna punkt hjälpa till med detta. Men det får jag se i slutändan när jag har mitt möte med dom.
Annars så får man styra i det själv, Tror nog jag hade kunnat tala för mig så att man kanske hade fått ner räntorna en del :)
Jag kunde få den hjälpen för några år sedan.

tror det kan va bra annars att göra det själv, lite bearbetning lixom :) (om man nu känner sig ok med att ta såna samtal)

Kort uppdatering.

Har idag ansökt om jämkningen för detta året, så förhoppningsvis kommer jag hinna få det slått på min lön innan månadens slut.
Jag har även betalat ikapp dom fakturorna jag låg efter med, med hjälp av en egen liten buffert jag alltid hade hos mina föräldrar (50 000kr), så nu ligger jag i fas med allt som var förfallet.

Detta betyder också att jag inte i dagsläget har någon övertrasserad kredit, så mitt UC bör bli väldigt mycket bättre nästa månad.
Ska börja gå på spelmöten Måndag och Torsdagar framöver för att få bukt med mitt spelande, ska även kontakta en psykolog för att få bukt med problem, så ifall det är något annat underliggande så ska jag försöka lösa det också.

Ska på Lördag även med till mina föräldrar och så ska dom hjälpa mig med dom värsta lånen (50 000kr).
Gick igenom mina utgifter igen och räknade ut att ifall jag inte tar ut något av dom krediterna som jag betalar in (Det var så jag höll mig flytande innan) så kommer jag att hamna på en månadskostnad på 29 000kr.
Vilket är min totala inkomst. Men med jämkningen så kommer jag åtminstone ha 3000kr utöver ungefär varje månad efter allt är betalat. Plus dom 7000kr som kommer komma in via jobbet på obestämd tid.
Sen ifall jag tex skulle få ett samlingslån på 200k med ränta på typ 14-15% i flera år så hade jag kunnat gå ner på att min totala summa hade blivit ungefär 8000kr efter allt är betalt, istället för gå jämt ut med min lön.
Ungefärligt räknat tror jag att jag hade haft kanske 9-10 krediter kvar då, av dom 32-ish som jag har nu.

Det känns äntligen som att saker går åt rätt håll, neråt istället för uppåt i summor. Det är fortfarande lite för tidigt att hoppa av glädje då allting fortfarande hänt under några dagar och är så nytt, men det känns bra helt enkelt.

Och för alla där ute som tvekar för att berätta för anhöriga...Berätta.
Det kommer gynna majoriteten i längden, även ifall det är hjärtekrossande,hemskt och jobbigt.
Jag kan ärligt säga att ifall jag inte gjort det, så hade jag personligen kanske suttit med 1.5 miljoner skulder inom loppat av ytterliggare ett år. Så ifall ni har tankarna, Gör det!

Speciellt tack till @Squashen , tror inte att jag hade tagit mig i kragen och insett allvaret ifall du inte berättade din historia för mig, så tusen tack <3

/Over N Out

Senast ändrad:
Låter som en bra plan!
När du får ditt jämkningsbeslut så ska du själva meddela din ekonomiavdelning det. Och skicka in den PDF du har med beslutet.
Du är inte skyldig att meddela din chef att du jämkar.
Din arbetsgivare har sedan 2 veckor på sig att verkställa beslutet dvs lägga in din nya skattesats.

Stort lycka till vännen! Pengarna är en sak, det löser sig förr eller senare. Det absolut viktigaste är ditt avbrott med spelandet och att fortsätta hålla dig borta från det ❤️ Du kommer märka 1) hur sjukt lite pengar som går åt när man inte spelar och 2) hur otroligt lite pengar man egentligen behöver. Hålla sig spelfri är en livslång uppgift som innebär att man tar en dag i taget ”just idag ska jag inte spela” och när man bryter ner det så blir det så himla enkelt att inte göra det! Mina träffar med stödgruppen varje vecka fungerar som en så bra påminnelse om detta att speldjävulen aldrig kommer få in sin fot hos mig igen! Jag håller tummarna för dig också!

Stort lycka till vännen! Pengarna är en sak, det löser sig förr eller senare. Det absolut viktigaste är ditt avbrott med spelandet och att fortsätta hålla dig borta från det ❤️ Du kommer märka 1) hur sjukt lite pengar som går åt när man inte spelar och 2) hur otroligt lite pengar man egentligen behöver. Hålla sig spelfri är en livslång uppgift som innebär att man tar en dag i taget ”just idag ska jag inte spela” och när man bryter ner det så blir det så himla enkelt att inte göra det! Mina träffar med stödgruppen varje vecka fungerar som en så bra påminnelse om detta att speldjävulen aldrig kommer få in sin fot hos mig igen! Jag håller tummarna för dig också!
Bra inlägg!
Har själv spelat väldigt mkt men är spelfri sen några månader tillbaka.
Jag berättade för min sambo och la varenda kort på bordet. Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Där och då blev jag den person jag var innan jag fastnade i spelmissbruket. En bättre sambo, pappa och kompis. Livet leker igen, trots att jag har lite skulder så kommer de lösa sig. Viktigast är att lägga energin på rätt saker.

Det är så jäkla skönt att se att det går åt så lite pengar än när man spelade. Man får verkligen lugn och ro och sover väldigt gott om nätterna. Förut vaknade man mitt i natten för ekonomin bara snurrade i huvudet på en.

Lycka till Wigge! Du kommer fixa detta, och det finns väldigt mkt bra folk på detta forum som kommer följa med dig på din resa och jag är en utav dom :) Nu kör vi! ❤️

Bra inlägg!
Har själv spelat väldigt mkt men är spelfri sen några månader tillbaka.
Jag berättade för min sambo och la varenda kort på bordet. Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Där och då blev jag den person jag var innan jag fastnade i spelmissbruket. En bättre sambo, pappa och kompis. Livet leker igen, trots att jag har lite skulder så kommer de lösa sig. Viktigast är att lägga energin på rätt saker.

Det är så jäkla skönt att se att det går åt så lite pengar än när man spelade. Man får verkligen lugn och ro och sover väldigt gott om nätterna. Förut vaknade man mitt i natten för ekonomin bara snurrade i huvudet på en.

Lycka till Wigge! Du kommer fixa detta, och det finns väldigt mkt bra folk på detta forum som kommer följa med dig på din resa och jag är en utav dom :) Nu kör vi! ❤️
Tack så mycket :D absolut! Dags att ta tillbaka kontrollen i mitt liv!

Din story och framförallt ditt mod ger mig hopp jag är i en likande situation som dig pgr av spel jag spelade bort 550k på 10 månader och betalar 14k i lån och ränta varje månad jag håller mig flytande enbart för jag går jämt ut med mina andra räkningar som hyra telefon mat etc. Jag försöker hålla mig levande och flytande till efter sommaren då alla mina ff har försvunnit och då försöka söka ett samlingslån på 350k
Önskar dig all lycka

Din story och framförallt ditt mod ger mig hopp jag är i en likande situation som dig pgr av spel jag spelade bort 550k på 10 månader och betalar 14k i lån och ränta varje månad jag håller mig flytande enbart för jag går jämt ut med mina andra räkningar som hyra telefon mat etc. Jag försöker hålla mig levande och flytande till efter sommaren då alla mina ff har försvunnit och då försöka söka ett samlingslån på 350k
Önskar dig all lycka
Tack så mycket! Hoppas man kan inspirera någon att haka på tåget mot skuldfrihet :)
Hoppas det går undan för dig också!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp