Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min chans till ett lån?

Hej!
Har tänkt att hjälpa familjen köpa ett hus genom att fixa kontantinsats och lösa ett bil lån. Jag funderar på att ansöka om 380 k,hur stor är sannolikheten att jag får det. Har inga andra lån,inga anmärkningar,inga fasta utgifter,bor hemma.

Använder kreditkollen

UC SCORE 597
kreditomdöme på 1.9 %
4 frågningar ,den senaste var för 6 månader sen.
2017 Inkomst 297 000

Brukar advisa kontakta arbetsgivaren? Har precis använt kreddy,där dyker siffran 1.9 upp men samtidigt pekar den på svag. Hur kommer det sig

De flesta större långivare har en gräns på 350k, så jag hade nog siktat in mig på den summan.

Kan jag ändå söka om 380 och i värsta fall ger dom mig mindre,eller blir ansökan avslagen ? Spelar det roll hur många år man väljer att betala lånet på?
Brukar Långivare kontakta arbetsgivaren? tack för svar

Kan jag ändå söka om 380 och i värsta fall ger dom mig mindre,eller blir ansökan avslagen ? Spelar det roll hur många år man väljer att betala lånet på?

En del får nog aldrig ansökan om man anger högre än 350k, eller så är de inte intresserade. Det ligger dig också en aning i fatet att du vill låna 25-30% mer än din årsinkomst. Tror inte det är särskilt vanligt att långivare kontaktar arbetsgivaren, men det händer så klart. Särskilt om man inte varit anställd länge.

Men borde inte bankerna kriga lite om mig, har inga lån inga anmärkningar inga fasta utgifter och en inkomst på cirka 30 k innan skatt. Aldrig sökt om ett lån tidigare, ska bli spännande att se hur det går..

Jag undrar också om man ska söka på 10 eller 12 års återbetalning?

Men borde inte bankerna kriga lite om mig, har inga lån inga anmärkningar inga fasta utgifter och en inkomst på cirka 30 k innan skatt. Aldrig sökt om ett lån tidigare, ska bli spännande att se hur det går..
Varför tas det uc på dig så pass mycket?

Din inkomst enl uc är knappt 25, vilket är ganska låg inkomst.
Bankerna slåss mer om kunder med inkomster 45-50 och uppåt som helst har en säkerhet, dvs man lånarnut som bolån, helst stora belopp men ändå låg belåningsgrad. Sånna slåss bankerna om

Sökte tidigare i år innan den nya uppdateringen om inkomsten var klar,hade ca 80 k inkomst 2016. Har inte sökt efter den nya inkomsten har kommit in.

Har fått löneförhöjning,har cirka 30 k om jag bara jobbar heltid. Brukar landa runt 50 60 timmar extra, är alltså timanställd.Har cirka 7 k i traktamente också,räknar man in det också ?

Vad tror du är ett vettigt belopp att ansöka om?

Traktamente är väl en kostnadsersättning och inte en inkomst så det ska inte räknas med (någon får gärna rätta mig om jag har fel)

Jag tror 350k, om du går via lendo eller advisa eller så, så finns väl ungefär 25 banker hos varje. Varje bank har ett intervall på vilka belopp dom överhuvudtaget kikar på, upp till 350k är det fortfarande över 15 banker som kikar på om det är intressant, från 351 k är det kanske 5 banker, från 400 försvinner ytterligare någon och över 450 är det typ 3.
Du har mest chans att få svar på 350k och sedan möjligen söka ett till på 30.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp