Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min ansökan om skuldsanering

Hej!
Jag skickade (till slut!) in en ansökan om skuldsanering i slutet av september efter möte med kommunens skuld och budgetrådgivare (som inte gav så mycket). Preliminär bedömning hos KFM gav att jag uppfyller förutsättningarna. Nu har jag såklart en hel del funderingar.

Bakgrund
Spelmissbruk sedan 10år som succesivt eskalerade. Fri och "frisk" sedan 2år så grattis till mig :)
Det kombinerat med strutsekonomi och en tro på att allt nog kommer att lösa sig genom något mirakel ledde såklart till stora skulder. Lånade när jag spelat bort lön, lånade för att betala på lån, lånade för att lösa andra lån osv. osv. Det mesta är olika typer av samlingslån via låneförmedlare. Jag vill verkligen lämna allt bakom mig och få en omstart. I övrigt är jag en helt normal skötsam och hyffsat intelligent person. Jag är väldigt förvånad över att jag kunde ställa till det så här. Men det är ju lite så ett spelmissbruk fungerar.

Total skuld (september): ca 1.6miljoner vilket kom som en chock och gav mig ett starkt illamående. Gissade på max hälften.....

Jag är 45år ung med sambo och två barn (10år och 14år). Bor i radhus där barnen har vuxit upp. Belåningsgraden är ca 50%. Inget jätteövervärde men har ju såklart ökat en del under åren som marknaden i stort har. Vill/kan inte sälja barnens trygga punkt nära skola och vänner. Dessutom har äldre barnet NPF-diagnos och skulle inte acceptera en sådan stor förändring. Dessutom skulle min förtjänst ändå inte räcka särskilt långt efter skatt mm.
Fast jobb och min nettolön är på ca 55.000:-

Ungefär så här såg det ut efter att jag hade satt mig och räknat ihop allt:

LÅNGIVARESKULD TOTALKOSTNAD
Bank Norwegian5351793800
Remember2401192000
Swedbank1909763090
Collector1450352300
Facit1004672175
Facit20094529
Marginalen981651208
Nordax1002711608
Nordax847761474
Brixo509091049
Fairlo500001211
Northmill500001268
TOTAL166599121712

I samband med ansökan om skuldsanering kontaktade jag samtliga långivare för bättre villkor etc. vilket var nästan hopplöst. Fick tillfälliga betalningsplaner från vissa men de flesta var hopplösa.

Sedan dess har jag betalat vad jag har kunnat med ständiga påminnelser, telefonterror och skulder som ökat. Jag börjar vara riktigt less på det här. Då och då något inkasso som jag har prioriterat att betala.

Nu till frågorna:

Jag funderar på att släppa skulderna från och med nu, alltså januari. Känns meningslöst att se skulderna öka trots alla ansträngningar. Vad händer då? Är det dumt så här många månader innan ev. beviljande? Ska jag fortsätta betala lite grann för att "köpa" mig mer tid? Syftet med att släppa är och också såklart för att bygga en buffert. Orkar verkligen inte med allt krångel med att ha koll på 100 olika långivare som hetsar och spammar med påminnelser hit och dit.
Är det en bra idé att släppa?

Hur brukar KFM resonera kring ägande av bostad (med barn osv.) som är normalt värderat?

Även om vi är sammanboende så har vi inte direkt delad ekonomi förutom barn/hushåll. Hur pass mycket ska egentligen sambon belastas då skulderna är personliga? Hon är medveten om att hon kommer att få dra ett större lass men vad är rimligt? Blir ju knappast bättre för någon om vi separerar vilket risken såklart är om allt havererar. Vi äger ingen bil men sambon leasar en hyffsat rimlig bil som vi behöver för transport till jobb, barnens aktiviteter och annat.

Jag har tagit många steg för att komma på fötter igen:
- Genomfört behandling för spelmissbruk när jag redan var spelfri men det kändes som ett viktigt steg ändå
- Varit i kontakt med skuld och budgetrådgivare
- Sålt onödiga saker och skurit ner på utgifter
- Gjort budget och faktiskt frontat alla skulder vilket var fruktansvärt
- Försökt förhandla med långivare
- Har dessutom tagit hjälp av kommun för att bättre hantera stress kring konflikter med ett barn med NPF bland annat. Tidigare kunde det vara en trigger för mitt missbruk som en verklighetsflykt.
- Självklar spärrad från all typ av spel!
mm. mm.

Vilka skäl kan KFM ta i beaktande gällande återbetalningstiden? Är ju ändå 45+ och har barn som jag gärna hade velat få uppleva en "fri" förälder som inte är fullkomligt nedtyngd av idiotiska enorma skulder.

PS. Jag är faktiskt ganska orolig och nervös för hur det kommer att gå :'(

Fick visst en egen tråd 😅 (flyttad).

Börjat få in några inkassokrav nu då jag inte har betalat fulla belopp senaste tiden utan betalar vad jag har kunnat. Tänkte prioritera dessa nu i januari så får jag se om jag släpper allt i februari och hoppas att skuldsaneringen går igenom. Förhoppningsvis kan jag spara en buffert och betala av de minsta lånen under tiden.

Om du ändå sökt skuldsanering och tänkte släppa allt nästa månad, gör det direkt nu istället. Bara onödigt att betala nu i januari då

Hur mycket övervärde är det på bostaden? Man ska aldrig vara säker med Kronofogden och tillgångar, även med barn och diagnoser. Dom bryr sig inte. Om det finns mycket att hämta genom att sälja av huset.

Äger inget hus / lgh , hyres lägenhet betalar 9134 kr I månaden, sambo , 2 barn ( 4 åring med NPF Diagnos Autism )
Spelmissbruk I bagaget , när ja släppte allt till kronofogden så var mina skulder på 930 000 kr nånstans ( När skuldsaneringen hoppade igång hade skulderna växt upp till 1 280 500 kr) , samtal å mail hagla på som aldrig förr men lärde mig vilka nummer som va vilka till slut så ignorera allt till slut , löneutmätning hoppade igång å hade det i ett å halvt år ( skickade in 1 ansökan om skuldsanering i Oktober 2023 , avslag mars 2024 ) , väntade drygt 9 månader med nästa ansökan , å nu har min skuldsanering pågått sen juli 2025 med beslut i Oktober månad

Betalplan med 4 år vart de för min del iallafall .

Hur mycket övervärde är det på bostaden? Man ska aldrig vara säker med Kronofogden och tillgångar, även med barn och diagnoser. Dom bryr sig inte. Om det finns mycket att hämta genom att sälja av huset.

Vi har bott i radhuset sedan 2012 med 50/50 ägarskap. Givetvis är huset mer värt idag än 2012. Kanske +1mil så min "vinst" är 500k minus skatt. Dessutom betalde min sambo handpenningen (vinst från tidigare bostad). Vi har ett skriftligt avtal där hon vid försäljning ska få tillbaka 50% av handpenningen. Vilket innebär att min vinst idag skulle vara ytterst marginell. Gällande barn etc. så ska väl KFM ha ett barnperspektiv dvs. bland annat så långt det går undvika tvingad flytt mm. ?

Gällande släppa skulderna eller inte så vill jag inte få löneutmätning! Därför försöker jag betala så länge jag kan så att det inte hinner gå dit innan skuldsanering.

Jag har blockat många av de nummer som långivarna ringer från samt satt på stör ej för okända samtal. Sjukt less och stressad över deras eviga stammande (som att det hjälper att hetsa 🤷).

Vi har bott i radhuset sedan 2012 med 50/50 ägarskap. Givetvis är huset mer värt idag än 2012. Kanske +1mil så min "vinst" är 500k minus skatt. Dessutom betalde min sambo handpenningen (vinst från tidigare bostad). Vi har ett skriftligt avtal där hon vid försäljning ska få tillbaka 50% av handpenningen. Vilket innebär att min vinst idag skulle vara ytterst marginell. Gällande barn etc. så ska väl KFM ha ett barnperspektiv dvs. bland annat så långt det går undvika tvingad flytt mm. ?

Gällande släppa skulderna eller inte så vill jag inte få löneutmätning! Därför försöker jag betala så länge jag kan så att det inte hinner gå dit innan skuldsanering.

Jag har blockat många av de nummer som långivarna ringer från samt satt på stör ej för okända samtal. Sjukt less och stressad över deras eviga stammande (som att det hjälper att hetsa 🤷).
Jag vet inte hur rimligt el skäligt de är att få sanering med över 1 mille i tillgångar. Men de kanske @Lasseman kan svara på. Men bara sök så får du svar på frågan. Det känns som att den myndigheten är lite som, vaknar man på rätt sida funkar allt 😁

Jag vet inte hur rimligt el skäligt de är att få sanering med över 1 mille i tillgångar. Men de kanske @Lasseman kan svara på. Men bara sök så får du svar på frågan. Det känns som att den myndigheten är lite som, vaknar man på rätt sida funkar allt 😁

Jag vet inte heller. Enligt skuld/budgetrådgivaren var det ingen fara om det inte handlade om jättestora övervärden. Enligt den så ställer man eventuellt överskott mot vad det i praktiken innebär för en barnfamilj och trygghet. Mitt överskott efter skatt skulle i vilket fall som helst täcka en marginell del av skulderna. Om de dessutom tar hänsyn till samboavtalet som upprättades vid köpet så har jag i princip inget överskott alls. Men som sagt har jag ingen aning.

Nu med perspektiv (2år som "frisk") så är det helt ofattbart hur det har kunnat bli som det blivit. Flera år som är en dimma när det kommer till ekonomi och typ fartblind av spel och dåliga investeringar. För mig var det nog en verklighetsflykt i samband med någon slags livskris. Hade full koll innan och nu efter den här mörka perioden i livet. Jag tar såklart fullt ansvar men känner en enorm avsky mot banker som lånar ut pengar utan bättre koll.

Det är rätt uteslutet skulle jag säga.

Jag vet inte heller. Enligt skuld/budgetrådgivaren var det ingen fara om det inte handlade om jättestora övervärden. Enligt den så ställer man eventuellt överskott mot vad det i praktiken innebär för en barnfamilj och trygghet. Mitt överskott efter skatt skulle i vilket fall som helst täcka en marginell del av skulderna. Om de dessutom tar hänsyn till samboavtalet som upprättades vid köpet så har jag i princip inget överskott alls. Men som sagt har jag ingen aning.

Nu med perspektiv (2år som "frisk") så är det helt ofattbart hur det har kunnat bli som det blivit. Flera år som är en dimma när det kommer till ekonomi och typ fartblind av spel och dåliga investeringar. För mig var det nog en verklighetsflykt i samband med någon slags livskris. Hade full koll innan och nu efter den här mörka perioden i livet. Jag tar såklart fullt ansvar men känner en enorm avsky mot banker som lånar ut pengar utan bättre koll.
Jag förstår dig, jag är också i en väldigt dålig situation med två små barn, de känns som att man endå ska ge sig en bra chans att börja om. Men då gäller de att "trimma" ner det mesta även boende om så behövs. För det känns spontant att de finns mycket att hämta där för dig och din sambo, rent ekonomiskt. Så kommer förmodligen Kronofogden att resonera. Men så länge du kämpar på och inte hamnar hos dom, så kan du söka med ditt nuvarande boende så får du helt enkelt se, vad dom säger. För då har man de på papper. Värre är det tex om man hamnar där med boendet sen krabbar det till sig, och man får svårt att hitta ett nytt osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp