Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Medlåntagare vid utmätning

Tack för alla svar. Mycket hjälpsamt!

Jag använder bara samma begrepp som banken gör @Lasseman, vill du ventilera, gör det hos dem. :)

Inget behov av det, ville förtydliga då många här återkommer till att det vore något speciellt att vara "medlåntagare" som om det vore ett lindrigare ansvar än för den andra kreditttagaren.

Vad händer med skulden efter en fullgjord skuldsanering, när bara en av två låntagare har genomgått en skuldsanering?

Den andra får betala allt som är kvar att betala.. i ett ytterst fåtal fall kan skulden ha blivit mer än fullbetald under tiden förvisso.

Den andra får betala allt som är kvar att betala.. i ett ytterst fåtal fall kan skulden ha blivit mer än fullbetald under tiden förvisso.
Ok, det betyder då att skulden efter skuldsanering övergår till endast en låntagare, den som inte genomgått en skuldsanering?

Ok, det betyder då att skulden efter skuldsanering övergår till endast en låntagare, den som inte genomgått en skuldsanering?
Ja, och den personen lär vara tämligen sur på den andra personen som att den får betala allt när den personen förmodligen inte har spenderat pengarna.

Japp

Nu tyder rubriken på att det handlade om utmätning. Som regel åker bägge på utmätning. Ett lån är antingen uppsagt eller inte.
Det skulle förvisso kunna vara så en låntagare har utmätning och den andra en betalplan hos inkasso.

Ja, och den personen lär vara tämligen sur på den andra personen som att den får betala allt när den personen förmodligen inte har spenderat pengarna.
Så kan det absolut vara, dock kan det också bero på hur familjesituationen är.
Jag personligen skulle inte falla innanför dom ramarna du anger.

Japp

Nu tyder rubriken på att det handlade om utmätning. Som regel åker bägge på utmätning. Ett lån är antingen uppsagt eller inte.
Det skulle förvisso kunna vara så en låntagare har utmätning och den andra en betalplan hos inkasso.
Om ena parten har utmätning, och andra parten betalar enligt plan så bör inte utmätning vara ett alternativ för båda parter?
Sorry för lite OT :).

Om ena parten har utmätning, och andra parten betalar enligt plan så bör inte utmätning vara ett alternativ för båda parter?
Sorry för lite OT :).

Det stämmer, ett lån måste ha sagts upp innan det kan påbörja resan via inkasso till fogden. Betalar någon av kredittagarna kan jag inte se hur uppsägning ska kunna ske

Öppnar upp den här tråden lite då jag släppt allt i Maj och nu har det börjat trilla in hos KF. Dock har jag inte släppt de två lån jag har medlåntagare samt borgenär på, därav skriver jag i denna tråd.
Jag har ansökt om skuldsanering så jag vet inte om jag hinner få besked därifrån innan utmätning kan börja så det återstår väl att se, hoppas bara man slipper hembesök och att dom börjar utmäta lön och inget annat....

Men men till min fråga, då jag inte släppt lånen där jag har medlåntagare och borgenär, vad vore bäst just nu att göra ? Kontakta långivarna och be dom dra pengar från han nu direkt ? Be han istället se om han kan ta ett mer fördelaktigt lån för att lösa dessa två skulder nu innan sanering/utmätning ? Kan han bli påverkad på något sätt även om han fortsätta betala in avtalad månadsavgift om jag nu får utmätning/sanering?

Vill ju inte sätta han mer i skiten, mer än att han kommer få betala.. om han kan ta över lånen helt till ett annat skulle ju iaf månadsavgiften sjunka till hälften så det vore kanske värt det, men jag har med dessa skulder i min ansökan om sanering så jag vet inte om det är till fördel eller nackdel att göra så?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp