Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Meddelas sambo vid ansökan av skuldsanering?

Och inte från någon annan heller? Tänker om någon borgenär från ta del av ansökan och gör en upplysning på sambon tillexempel?

Inte vad jag vet nej. Osäker dock, kan kolla på det i eftermiddag om du vill. Men är 99.9% att det inte har kommit någon sådan notifikation.

Kollade med sambon nyss, hon har inte fått någon info om min pågående sanering, varken vid ansökan eller inledande.
Och det är iofs fullt logiskt eftersom hon inte har något med mina privata skulder att göra som dessutom fanns hos KFM innan vi ens träffades.

Det förstår jag, men vill inte göra detta nu, då det är så pass nytt mellan oss

Hon får inget meddelande alls då om jag förstår det rätt? Varken från någon långivare, skatteverket, kronofogden eller något sådant för min ansökan?
Ledsen. Men jag fattar inte sånt här. Du ska alltså undanhålla information? I princip lura in någon med falska premisser? Det är fan inte ok tycker jag. Du vinner enbart på att vara ärlig omedelbart. Det kan bli jäkligt otrevligt annars.

Det bästa du kan göra är att berätta för din sambo redan nu. Att dölja detta i ett ganska nytt förhållande är absolut inte okej, är s.k aldrig okej överhuvudtaget.
Hur tror du hen kommer känna om hen får reda på det och du inte har sagt något? Allt kommer fram förr eller senare.
Ju längre tiden går dessto värre kommer det bli för dig.
Vänd på det istället, hur skulle du själv reagera om det var ombytta roller och din sambo gick bakom ryggen på dig?

Senast ändrad:
Som folk tidigare har skrivit så ska du uppge med dennes inkomster och liknande. Detsamma om hushållet äger nåt av värde.

Om du nu väljer att vara tyst angående en ansökan om skuldsanering, det blir mer seriöst och ni vill skaffa bostad, bil eller u name it. Då kommer du inte ha möjlighet att göra det under ett visst antal år framöver. Hur tror du det kommer att tas emot om du inte sagt något? När du dessutom har gjort ansökan under tiden ni varit tillsammans. Ska du komma om 1 år och berätta att " jo du förresten jag har skuldsanering i några år till och jag uppgav dig i min sanering, hoppas det är lugnt!"

Jisses...

Kan bara instämma till flera av ovanstående inlägg.
Jag mörkade min löneutmätning onödigt länge för sambon och när vi bestämde oss för att flytta var jag givetvis tvungen att berätta varför jag inte kunde vara med på ansökan.
Det blev riktigt otrevlig stämning ganska länge med all rätt.
Så hur otrevligt det än känns så så bör du hitta rätt tillfälle i närtid och sakligt förklara läget.
All lycka till!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp