- Meddelanden
- 22 464
- Mottagna reaktioner
- 15 936
- Poäng
- 10 747
Ja jag är väldigt säker på att hen får infon...
Vilken info? Du gissar ju nu

Ja jag är väldigt säker på att hen får infon...

Från kronofogden hemsida under frågor och svar:Är du säker på det? Det var min uppfattning förut att borgenärer meddelas 3 eller 4 gånger per år och jag har hört lite olika.
Men jag tror att det är såhär:
1. Borgenärerna meddelas alltid om man ligger efter med flera betalningar (oftast 3 är min uppfattning).
2. Borgenärerna meddelas alltid vid fördelning i en årsredovisning hur mycket som betalats in under året och hur mycket dom får utbetalt. Fördelning och årsredovisning sker 1-2 månader efter 10e betalning. Börjar skuldsanering i April sker fördelning i Maj alla år. Börjar skuldsaneringen månaden innan betalfri månad i Maj eller November så sker fördelning och årsrapport i Juli/Januari.
Jag tror att det är så: Borgenärer meddelas separat vid (ofta 3) missade betalningar. Eller så får dom veta det i samband med årsredovisningen/fördelningen: 1-2 månader efter sin 10,20,30,40,50e betalning.
Dessa separata rapporter som sker kvartalsvis eller var 4e månad är någon myt som går på internet misstänker jag. Jag är tveksam till att dessa existerar.
Men som svar till TS - När rapporterna sker oavsett om det är en gång per år, varje kvartal eller vid X missade betalningar så görs det till alla som är med i betalplanen
Jag är borgenär i någons skuldsaneringJag kan berätta.
Jag har varit sen med betalningar 2 gånger - som jag sedermera betalade ikapp vid två tillfällen. Var mellan två jobb så blev stökigt. Skitsamma.
Jag har iallafall en borgenär som i min betalplan som jag har kontakt med dagligen - alltså bokstavligt talat dagligen.
Den borgenären har inte fått någon information om att jag har missat 2 månader. Första jag missade var i våras och betalade ikapp ett halvår senare och sen här om månaden också.
Jag får all info som alla andra borgenärer.Jag är borgenär i någons skuldsaneringJag får all info som alla andra borgenärer.
Ser texten nu exakt som du säger. Då verkar det vara så att dom meddelas en gång i kvartalet om man inte är ikapp.Från kronofogden hemsida under frågor och svar:
"Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat."
Ser texten nu exakt som du säger. Då verkar det vara så att dom meddelas en gång i kvartalet om man inte är ikapp.
Undra om det gäller direkt vid 1 missad betalning detta kvartalsmeddelande går ut, eller om det är ifall man är efter med flera betalningar
En påminnelse går ut till alla man är skyldig om man fortfarande ligger efter med mer än 1 månads betalning vid månadens slut.
Är du medlåntagare på ett lån med någon som har skuldsanering alltså eller du är du någon som faktiskt har lånat ut pengar?Jag är borgenär i någons skuldsaneringJag får all info som alla andra borgenärer.